Kínai autógyártó előzi a Teslát: Átalakulóban a globális EV-piac?

2024.11.05.
Olvasási idő: 3 perc

A kínai BYD elektromosjármű-gyártó történelmi mérföldkőhöz érkezett a 2024-es harmadik negyedévben, amikor bevétele először haladta meg a Tesla eredményeit.

Ez a teljesítmény mérföldkövet jelent az elektromosjármű-piacon, amely egyre élesebb versenyt hoz mind a kínai, mind a globális gyártók között. A BYD ebben a negyedévben 201,1 milliárd jüan bevételt jelentett be, ami hozzávetőleg 28,2 milliárd dollárnak felel meg, és jelentősen meghaladja a Tesla 25,2 milliárd dolláros eredményét. Ez a fordulópont egy, az EV-piacon zajló átrendeződést jelezhet, különösen Kína vezető szerepe szempontjából.

A Tesla profit-előnye változatlan

Annak ellenére, hogy a BYD bevételi szinten túlszárnyalta a Teslát, az amerikai EV-óriás továbbra is jelentős előnyben van a profitabilitás terén. Tesla nettó nyeresége a harmadik negyedévben 2,18 milliárd dollár volt, ami éves szinten 16,2%-os növekedést jelent, míg a BYD nyeresége 11,6 milliárd jüanra nőtt, 11,5%-os emelkedéssel. Ez az eredmény Tesla működési hatékonyságát és EV-piaci fókuszát tükrözi, amelyek továbbra is versenyelőnyt biztosítanak számára a globális színtéren. Éves szinten a Tesla szintén megelőzi a BYD-t, 71,98 milliárd dolláros teljes bevételével szemben a BYD becsült 70,53 milliárdjával.

A kínai kereslet és a hibrid technológia szerepe a BYD növekedésében

BYD gyors növekedését nagymértékben támogatta a kínai piacon tapasztalható erős hazai kereslet. Ezenkívül a BYD járműportfóliója, amelyben nemcsak tisztán elektromos, hanem hibrid modellek is helyet kaptak, szélesebb vásárlói bázist vonz, mint a kizárólag EV-modellekre koncentráló versenytársak. A hibrid szegmens különösen ellenálló a globális piacon tapasztalható csökkenő kereslettel szemben, mivel a hibrid modellek átmenetet jelentenek az elektromos és a hagyományos autók között, így a vásárlói igények szélesebb körének tudnak megfelelni.

BYD egyik további versenyelőnye a saját gyártású alkatrészek magas aránya, amely vertikális integráció révén csökkenti a gyártási költségeket, ezáltal versenyképes árakat kínál. Ez az előny különösen a költségérzékeny kínai fogyasztók körében növeli a BYD népszerűségét.

Kormányzati támogatás és az európai terjeszkedés

A kínai kormány elektromos és hibrid járművekre vonatkozó ösztönző programjai szintén hozzájárulnak a BYD növekedéséhez. Ezek az ösztönzők erősítik a vállalat belföldi értékesítéseit, miközben részben védelmet nyújtanak az olyan nemzetközi kihívásokkal szemben, mint az európai tarifák. Az Európai Unió által bevezetett 45%-os vámok komoly kihívást jelentenek a kínai EV-gyártók számára, és ezek az új terhek a Tesla kínai exportját is érintik. Ennek következtében mindkét vállalat az európai gyártási kapacitásainak növelésére összpontosít. A Tesla engedélyt kapott berlini üzemének bővítésére, míg a BYD a magyarországi és törökországi gyártási lehetőségek fejlesztését tervezi, hogy így csökkentse a vámok hatását és versenyképes maradjon az európai piacon.

Kapcsolódó tartalom: Tesla és BYD: Hol készülnek az elektromos autóik?

Októberi visszaesés a Tesla kínai eladásaiban

Az október nem volt különösebben sikeres a Tesla számára a kínai piacon, miután a harmadik negyedévben az amerikai vállalat enyhe eladási visszaesést tapasztalt. Tesla 68 000 darab Kínában gyártott járművet értékesített, ami 5,3%-os csökkenést jelent éves szinten, és 22,7%-os esést az előző hónaphoz képest. Ezzel szemben a BYD rekordot döntött, hiszen 500 526 járművet adott el októberben, ami éves szinten 66,2%-os növekedést jelent. A Tesla Kínában kínált Model 3 és Model Y modelljeire kamatmentes finanszírozási lehetőséget is biztosít, amelyet november végéig hosszabbított meg, hogy a csökkenő keresletet ellensúlyozza.

Az elemzők azonban kételkednek abban, hogy ez elegendő lesz a Tesla számára, hogy megőrizze versenyképességét a BYD-vel szemben, különösen annak fényében, hogy a BYD továbbra is jelentős támogatásokat élvez a hazai piacon és erőteljes belföldi kereslettel rendelkezik.

Érdekelhet még:

balu

A Budapesti Pázmány Péter Katolikus Egyetemen jogi karán tanultam, majd egy fullstack szoftverfejlesztői kurzust is elvégeztem, amely megalapozta a technológiai tudásomat. 2022 óta foglalkozom részletesebben kriptovalutákkal és NFT-kkel. 2024 áprilisa óta a BitcoinBázis szerzőjeként kriptókról és a legújabb blockchain-megoldásokról írok, emellett az offtopik.hu-n általános technológiai, tudományos és gaming témákban publikálok, hogy olvasóim mindkét felületen naprakész, megbízható tartalmakhoz férjenek hozzá.

Legfrissebb hírek

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális

Pár éven belül megelőzheti a ChatGPT-t egy új AI chatbot?

A Perplexity mesterséges intelligenciája 780 millió kérdést kapott májusban, mondta Aravind Srinivas vezérigazgató a Bloomberg Tech Summit csütörtöki rendezvényén. Srinivas szerint az AI chatbotnak 780 millió kérdést tettek fel az előző hónapban,
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél