Kínai autógyártó előzi a Teslát: Átalakulóban a globális EV-piac?

2024.11.05.
Olvasási idő: 3 perc

A kínai BYD elektromosjármű-gyártó történelmi mérföldkőhöz érkezett a 2024-es harmadik negyedévben, amikor bevétele először haladta meg a Tesla eredményeit.

Ez a teljesítmény mérföldkövet jelent az elektromosjármű-piacon, amely egyre élesebb versenyt hoz mind a kínai, mind a globális gyártók között. A BYD ebben a negyedévben 201,1 milliárd jüan bevételt jelentett be, ami hozzávetőleg 28,2 milliárd dollárnak felel meg, és jelentősen meghaladja a Tesla 25,2 milliárd dolláros eredményét. Ez a fordulópont egy, az EV-piacon zajló átrendeződést jelezhet, különösen Kína vezető szerepe szempontjából.

A Tesla profit-előnye változatlan

Annak ellenére, hogy a BYD bevételi szinten túlszárnyalta a Teslát, az amerikai EV-óriás továbbra is jelentős előnyben van a profitabilitás terén. Tesla nettó nyeresége a harmadik negyedévben 2,18 milliárd dollár volt, ami éves szinten 16,2%-os növekedést jelent, míg a BYD nyeresége 11,6 milliárd jüanra nőtt, 11,5%-os emelkedéssel. Ez az eredmény Tesla működési hatékonyságát és EV-piaci fókuszát tükrözi, amelyek továbbra is versenyelőnyt biztosítanak számára a globális színtéren. Éves szinten a Tesla szintén megelőzi a BYD-t, 71,98 milliárd dolláros teljes bevételével szemben a BYD becsült 70,53 milliárdjával.

A kínai kereslet és a hibrid technológia szerepe a BYD növekedésében

BYD gyors növekedését nagymértékben támogatta a kínai piacon tapasztalható erős hazai kereslet. Ezenkívül a BYD járműportfóliója, amelyben nemcsak tisztán elektromos, hanem hibrid modellek is helyet kaptak, szélesebb vásárlói bázist vonz, mint a kizárólag EV-modellekre koncentráló versenytársak. A hibrid szegmens különösen ellenálló a globális piacon tapasztalható csökkenő kereslettel szemben, mivel a hibrid modellek átmenetet jelentenek az elektromos és a hagyományos autók között, így a vásárlói igények szélesebb körének tudnak megfelelni.

BYD egyik további versenyelőnye a saját gyártású alkatrészek magas aránya, amely vertikális integráció révén csökkenti a gyártási költségeket, ezáltal versenyképes árakat kínál. Ez az előny különösen a költségérzékeny kínai fogyasztók körében növeli a BYD népszerűségét.

Kormányzati támogatás és az európai terjeszkedés

A kínai kormány elektromos és hibrid járművekre vonatkozó ösztönző programjai szintén hozzájárulnak a BYD növekedéséhez. Ezek az ösztönzők erősítik a vállalat belföldi értékesítéseit, miközben részben védelmet nyújtanak az olyan nemzetközi kihívásokkal szemben, mint az európai tarifák. Az Európai Unió által bevezetett 45%-os vámok komoly kihívást jelentenek a kínai EV-gyártók számára, és ezek az új terhek a Tesla kínai exportját is érintik. Ennek következtében mindkét vállalat az európai gyártási kapacitásainak növelésére összpontosít. A Tesla engedélyt kapott berlini üzemének bővítésére, míg a BYD a magyarországi és törökországi gyártási lehetőségek fejlesztését tervezi, hogy így csökkentse a vámok hatását és versenyképes maradjon az európai piacon.

Kapcsolódó tartalom: Tesla és BYD: Hol készülnek az elektromos autóik?

Októberi visszaesés a Tesla kínai eladásaiban

Az október nem volt különösebben sikeres a Tesla számára a kínai piacon, miután a harmadik negyedévben az amerikai vállalat enyhe eladási visszaesést tapasztalt. Tesla 68 000 darab Kínában gyártott járművet értékesített, ami 5,3%-os csökkenést jelent éves szinten, és 22,7%-os esést az előző hónaphoz képest. Ezzel szemben a BYD rekordot döntött, hiszen 500 526 járművet adott el októberben, ami éves szinten 66,2%-os növekedést jelent. A Tesla Kínában kínált Model 3 és Model Y modelljeire kamatmentes finanszírozási lehetőséget is biztosít, amelyet november végéig hosszabbított meg, hogy a csökkenő keresletet ellensúlyozza.

Az elemzők azonban kételkednek abban, hogy ez elegendő lesz a Tesla számára, hogy megőrizze versenyképességét a BYD-vel szemben, különösen annak fényében, hogy a BYD továbbra is jelentős támogatásokat élvez a hazai piacon és erőteljes belföldi kereslettel rendelkezik.

Érdekelhet még:

balu

A Budapesti Pázmány Péter Katolikus Egyetemen jogi karán tanultam, majd egy fullstack szoftverfejlesztői kurzust is elvégeztem, amely megalapozta a technológiai tudásomat. 2022 óta foglalkozom részletesebben kriptovalutákkal és NFT-kkel. 2024 áprilisa óta a BitcoinBázis szerzőjeként kriptókról és a legújabb blockchain-megoldásokról írok, emellett az offtopik.hu-n általános technológiai, tudományos és gaming témákban publikálok, hogy olvasóim mindkét felületen naprakész, megbízható tartalmakhoz férjenek hozzá.

Legfrissebb hírek

elhízás elleni csodaszer

Jön az új elhízás elleni szupergyógyszer?

Az elhízás elleni gyógyszerek piaca egy újabb, sok szempontból meghatározó jelölttel bővül. Az Eli Lilly retatrutide nevű, három hormon hatását egyszerre utánzó injekciója a III. fázisú vizsgálatok első eredményei alapján a jelenleg

Mielőtt továbblépnél