A Facebook-tulajdonos Meta saját, tenger alatti kábelhálózatot épít

2024.11.30.
Olvasási idő: 2 perc

Két komoly történet is zajlik jelenleg tenger alatti kábelekkel kapcsolatban. Az egyikben több európai ország azzal vádolja Kínát, hogy egy kínai hajó szándékosan okozott kárt két, a Balti-tengerben húzódó kábelben. A kábelek – az egyik Svédország és Litvánia, a másik Finnország és Németország között – november 17-én és 18-án sérültek meg a Balti-tenger svéd felségvizein. A Yi Peng Three nevű kínai hajóról feltételezik azt, hogy a térségben tartózkodott az események idején, és azóta Dánia előtt, nemzetközi vizeken horgonyzott le. Peking tagadta, hogy bármi köze lenne a szabotázshoz.

De pénteken kijelentette, hogy kész együttműködni Svédországgal és más országokkal a történtek kiderítése érdekében. Érdekes tény, hogy a Yi Peng Three november 15-én hagyta el a Szentpétervártól nyugatra fekvő Uszt-Luga orosz kikötőjét. Valószínűleg az ilyen incidensek miatt döntött úgy a Meta, a Facebook, az Instagram és a WhatsApp anyavállalata, hogy saját tenger alatti optikai kábeleket tervez telepíteni.

A Meta kábeltelepítési tervéről hamarosan még többet lehet megtudni

A Meta a globális internethasználat egyik legnagyobb motorja, az összes vezetékes forgalom mintegy 10%-át és a mobilforgalom 22%-át ők adják. A kábeltelepítéssel a cég célja, hogy elkerülje a geopolitikai feszültséggel terhelt területeket. Mert a Baltikum mellett a Vörös-tenger térsége is kifejezetten problémás hely a kábelek számára. A terveket ismerő források szerint a Meta új tenger alatti üvegszálas vezetéke 2 milliárd dolláros projektköltséggel indul. De a projekt bővülésével az elkövetkező években gyorsan 10 milliárd dollár fölé nőhet ez a költség. A Metához közeli források megerősítették a projektet, de elmondták, hogy az még nagyon korai szakaszban van.

A terveket már összerakták, de a fizikai megvalósítás még messze van és a költségvetés is csak egy becslés. A várakozások szerint a Meta 2025 elején fog hivatalosan is megszólalni az ügyben. Ekkor erősíthetik meg a kábellel kapcsolatos terveket, beleértve a tervezett útvonalat, a kapacitást és az építés indokait. Ranulf Scarborough tenger alatti kábelekkel foglalkozó iparági elemző szerint azonban vannak korlátozó tényezők. A kábelfektető hajók jelenleg rendkívül szűkösen állnak rendelkezésre a legtöbb ilyen hajót általában több évre előre lefoglalják. A tervezett 38 ezer kilométeres kábelprojekt várhatóan az USA keleti partjától Dél-Afrikán keresztül Indiáig, majd Indiából Ausztrálián keresztül az USA nyugati partjáig vezet, lényegében egy óriási „W” betűt alkotva.


Ez a „W” alakzat lehetővé teszi a Meta számára, hogy elkerülje a geopolitikai feszültségekkel teli területeket, például a közel-keleti vizeken lévő területeket. A Meta évek óta résztulajdonosa 16 meglévő tenger alatti kábelhálózatnak. Ez az új kábelprojekt azonban lehetővé tenné a nagy technológiai cég számára, hogy a mesterséges intelligencia korszakában a platformjai növekvő forgalmának támogatásához szükséges kapacitást elsőként használhassa fel. Azt persze nem tudni, hogy maga a Meta AI mennyire meghatározó tényező a projektben. Ahogy az sem világos, hogy más szereplők számára is hozzáférhető lenne-e a kábelhálózat.

Tomasito

Leginkább a technológiai és tudományos témák mozgatnak meg, főleg a blokkláncok és a kriptovaluták technológiai háttere, a valós felhasználási esetek valamint a privacy kapcsán felmerülő lehetőségek érdekelnek. Pénzügy-IT háttérrel bírok, a kriptovaluták mellett elég sok különféle területen építettem tapasztalatot.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél