Két komoly történet is zajlik jelenleg tenger alatti kábelekkel kapcsolatban. Az egyikben több európai ország azzal vádolja Kínát, hogy egy kínai hajó szándékosan okozott kárt két, a Balti-tengerben húzódó kábelben. A kábelek – az egyik Svédország és Litvánia, a másik Finnország és Németország között – november 17-én és 18-án sérültek meg a Balti-tenger svéd felségvizein. A Yi Peng Three nevű kínai hajóról feltételezik azt, hogy a térségben tartózkodott az események idején, és azóta Dánia előtt, nemzetközi vizeken horgonyzott le. Peking tagadta, hogy bármi köze lenne a szabotázshoz.
De pénteken kijelentette, hogy kész együttműködni Svédországgal és más országokkal a történtek kiderítése érdekében. Érdekes tény, hogy a Yi Peng Three november 15-én hagyta el a Szentpétervártól nyugatra fekvő Uszt-Luga orosz kikötőjét. Valószínűleg az ilyen incidensek miatt döntött úgy a Meta, a Facebook, az Instagram és a WhatsApp anyavállalata, hogy saját tenger alatti optikai kábeleket tervez telepíteni.
A Meta kábeltelepítési tervéről hamarosan még többet lehet megtudni
A Meta a globális internethasználat egyik legnagyobb motorja, az összes vezetékes forgalom mintegy 10%-át és a mobilforgalom 22%-át ők adják. A kábeltelepítéssel a cég célja, hogy elkerülje a geopolitikai feszültséggel terhelt területeket. Mert a Baltikum mellett a Vörös-tenger térsége is kifejezetten problémás hely a kábelek számára. A terveket ismerő források szerint a Meta új tenger alatti üvegszálas vezetéke 2 milliárd dolláros projektköltséggel indul. De a projekt bővülésével az elkövetkező években gyorsan 10 milliárd dollár fölé nőhet ez a költség. A Metához közeli források megerősítették a projektet, de elmondták, hogy az még nagyon korai szakaszban van.
A terveket már összerakták, de a fizikai megvalósítás még messze van és a költségvetés is csak egy becslés. A várakozások szerint a Meta 2025 elején fog hivatalosan is megszólalni az ügyben. Ekkor erősíthetik meg a kábellel kapcsolatos terveket, beleértve a tervezett útvonalat, a kapacitást és az építés indokait. Ranulf Scarborough tenger alatti kábelekkel foglalkozó iparági elemző szerint azonban vannak korlátozó tényezők. A kábelfektető hajók jelenleg rendkívül szűkösen állnak rendelkezésre a legtöbb ilyen hajót általában több évre előre lefoglalják. A tervezett 38 ezer kilométeres kábelprojekt várhatóan az USA keleti partjától Dél-Afrikán keresztül Indiáig, majd Indiából Ausztrálián keresztül az USA nyugati partjáig vezet, lényegében egy óriási „W” betűt alkotva.
Ez a „W” alakzat lehetővé teszi a Meta számára, hogy elkerülje a geopolitikai feszültségekkel teli területeket, például a közel-keleti vizeken lévő területeket. A Meta évek óta résztulajdonosa 16 meglévő tenger alatti kábelhálózatnak. Ez az új kábelprojekt azonban lehetővé tenné a nagy technológiai cég számára, hogy a mesterséges intelligencia korszakában a platformjai növekvő forgalmának támogatásához szükséges kapacitást elsőként használhassa fel. Azt persze nem tudni, hogy maga a Meta AI mennyire meghatározó tényező a projektben. Ahogy az sem világos, hogy más szereplők számára is hozzáférhető lenne-e a kábelhálózat.