Szabotázs-gyanú: az orosz olajszállító tartályhajó kémfelszereléssel volt tele

2024.12.28.
Olvasási idő: 4 perc

Az Eagle S – egy orosz olajszállító tartályhajó, amelyet azzal gyanúsítanak, hogy elszakította a Balti-tenger alatt Finnország és Észtország között futó Estlink 2 elektromos kábelt – állítólag tele volt kémfelszereléssel. A kábeles incidens a legutóbbi az ilyen események sorában ebben a stratégiailag fontos régióban, mivel az Oroszországgal szembeni feszültségek az ukrajnai háború nyomán egyre fokozódnak.

Miután a finn rendőrség lefoglalta az Eagle S-t , kiderült, hogy „egy, a hajóval közvetlenül foglalkozó forrás szerint speciális adó-vevőberendezésekkel volt felszerelve, amelyeket a haditengerészeti tevékenység megfigyelésére használtak” – jelentette a Lloyds List. Ez a felszerelés lehetővé tette, hogy Oroszország kémhajójává váljon.

„A fedélzeten lévő hi-tech berendezések egy kereskedelmi hajóhoz képest abnormálisak voltak, és több energiát fogyasztottak a hajó generátorából, ami ismételt áramkimaradásokhoz vezetett” – állapította meg egy, a hajót ismerő forrás, aki még hét hónappal ezelőtt is kereskedelmi tengeri szolgáltatásokat nyújtott a hajónak.

A lehallgató és rögzítő berendezéseket hatalmas hordozható bőröndökben vitték fel a 20 éves tankerre, sok laptop mellett, amelyek török és orosz nyelvű billentyűzettel rendelkeztek.

„A NATO összes haditengerészeti hajóját és repülőgépét figyelték. Minden részletet tudtak róluk.”

Miután az Eagle S-t a finn kizárólagos gazdasági övezeten (EEZ) belül azon a helyen látták, ahol az Estlink 2 kábelt elvágták, a finn rendőrség más hatóságokkal együttműködve a fedélzetre lépett, lefoglalta és a felségvizeikre vitte a Cook-szigeteki zászló alatt közlekedő olajszállító tartályhajót. A finn hatóságok büntetőeljárást is indítottak.

A finn nyomozók úgy vélik, hogy az Eagle S azzal okozhatta a kárt, hogy a horgonyát a tengerfenéken húzta végig. A feltételezett szabotázs miatt a NATO fokozza balti-tengeri jelenlétét. Miután Észtországban az Estlink 2 december 25-i szakadása után áramkimaradások léptek fel, a finnországi tisztviselőkkel együtt a NATO-tól kértek segítséget az Estlink 1 tenger alatti áramkábel védelmében, közel 30 kilométerre nyugatra. Pénteken Mark Rutte NATO-főtitkár válaszul azt mondta, hogy a szövetség „fokozni” fogja jelenlétét a Balti-tengeren, anélkül, hogy részleteket közölt volna.

Nem ez volt az első eset

Novemberben Németország közölte, hogy a Balti-tenger alatt futó két kommunikációs kábel megrongálódása valószínűleg szabotázs eredménye. A két szóban forgó kábel mindkettő üvegszálas kommunikációs kábel, amelyek a Balti-tenger fenekén futnak. Az egyik a svéd Gotland sziget és Litvánia között, a másik pedig Finnország és Németország között fut.

Egy nappal később Dánia megerősítette, hogy egy kínai teherhajót tartóztatott fel, amely a kárt okozhatta. A Yi Peng 3-at azonosították, amely az incidensek idején a kábelek közelében közlekedett. A kínai hajó november 15-én hagyta el az oroszországi Uszt-Luga kikötőjét a Leningrádi régióban, közel az észt határhoz, és a tervek szerint az egyiptomi Port Saidba indult volna, ahová eredetileg december 3-án kellett volna megérkeznie.

A nyilvánosan hozzáférhető hajókövetési adatok alapján úgy tűnik, hogy a Yi Peng 3 mindkét kábel felett nagyjából akkor haladt át, amikor először jelentették a káreseményeket.

„Senki sem hiszi, hogy a kábelek véletlenül sérültek meg” – mondta akkor Boris Pistorius német védelmi miniszter. „Azt sem akarom elhinni, hogy a hajók horgonyai véletlenül okozták a kárt. Bizonyos információk nélkül azt kell feltételeznünk, hogy a károkat szabotázs okozta”.

Az Északi-Áramlat robbanása

Észak-Európában egyre több hasonló incidens történik. A leghírhedtebb az Északi Áramlat gázvezeték robbanása, mely 2022-ben történt. Okát még vizsgálják a német hatóságok, azonban a The Wall Street Journal augusztusban arról számolt be, hogy ukrán szabotázsakcióról van szó, ugyanakkor az ukrán tisztviselők tagadták ezt a vádat.

A Balti-tengeren kívül más, kritikus kommunikációs kábeleket érintő szabotázsról is érkeztek jelentések, köztük az észak-norvégiai Evenes légitámaszponthoz kapcsolódó esetről, amely áprilisban történt, de csak augusztusban került nyilvánosságra. Norvégiában a múltban más gyanús incidensek is történtek, nevezetesen a Svalbardokat a norvég szárazfölddel összekötő létfontosságú tenger alatti kábel elvágása szintén 2022-ben.

A Balti-tenger régóta stratégiai jelentőséggel bír mind Oroszország, mind a NATO és szövetségesei számára, azóta, hogy Moszkva 2022 februárjában teljes körű inváziót indított Ukrajna ellen, megugrott az incidensek száma ezen a területen.

Érdekelhet még: Szaúd-Arábia lett az orosz tüzelőanyag legnagyobb vásárlója

Andrea

Szenvedélyesen érdekel a világ sokszínűsége – szeretek utazni, felfedezni új kultúrákat, zenéket, filmeket és történeteket. Lelkes vagyok a tudomány, technológia, állatvilág és az inspiráló élettörténetek iránt. Szívesen merülök el különféle országok érdekességeiben, legyen szó társadalmi jelenségekről vagy hétköznapi csodákról. Hiszek abban, hogy a világ megértéséhez nyitottság és kíváncsiság kell – ebből nekem van bőven.

Legfrissebb hírek

ózonlyuk

Eltűnhet az ózonlyuk? Meglepő fordulat az égbolton

Az ózonréteg lassú, de biztos gyógyulása figyelhető meg. Az eddigi elképzelések, miszerint az ózonréteg menthetetlen, megdőlni látszik, hála a Montreal Protocolnak. Amikor az emberiség először ébredt rá arra, hogy bizonyos szintetikus gázok

Mielőtt továbblépnél