Kína lehetetlen álma megoldaná a délkelet-ázsiai szállítmányozás problémáit

2025.04.13.
Olvasási idő: 4 perc

A világ egyik legmerészebb és legvitatottabb infrastrukturális elképzelése már 2009-ben is felmerült, ugyanakkor gyakorlati lépés hosszú évekig nem történt a Kra-csatorna ügyében. A közel 30 milliárd dolláros projekt célja átalakítani a globális tengeri kereskedelmet azáltal, hogy egy új hajózási útvonalat építene ki Thaiföldön. A Malaka-szoros megkerülésére, valamint biztonságosabbá tételére első sorban Kína ácsingózik, azonban van-e realitása az évszázad építési vállalkozásának, vagy ez csak egy geopolitikai álom, amely túl sok érdeket sért?

A Kra-csatorna történelmi háttere

A Thaiföld déli részén, a Kra-földszorosnál elhelyezkedő, 44 kilométer széles csatorna koncepciója 1677-re nyúlik vissza, amikor Narai thai király megbízta de Lamar francia mérnököt, hogy derítse fel a Kra-szorost. Akkoriban nem a Thai-öböl és az Andamán-tenger összekapcsolása volt a cél, hanem egy hajózható vízi út létrehozása Songkhla és a mai Mianmar között.

Az akkori körülmények a francia szakember szerint alkalmatlanok voltak a projekt megvalósítására, azonban a 19. században a brit gyarmatosítok szintén megpróbálták hajózhatóvá tenni az egyébként nagyjából 120 km hosszú, csupán 25-30 méter mély csatornát. A brit és francia befolyás alatt álló területeken végül nem alakult ki hajózható csatorna, mivel többek között attól tartottak, hogy ez gyengítené Szingapúr stratégiai jelentőségét, a sziámi kormány pedig óvakodott a külföldi beavatkozásoktól.

A Kra-csatorna ezt követően 1973-ben keltette fel újból az érdeklődést, amikor a TAMS amerikai cég egy 102 km hosszú csatorna létrehozását javasolta. Ez a Malaka-szoros zsúfoltságára alternatívát kínáló lehetőség egy 5,6 milliárd dolláros tervezett költség mellett 10-12 év alatt megoldotta volna Délkelet-Ázsia teherhajózási problémáit. A projektből azonban a technológiai kihívások, valamint a Szingapúr részéről érkező geopolitikai nyomás miatt nem lett semmi. A Thaiföldi belső katonai nyomás mellett a nukleáris robbantásos földkiemelési módszerek pedig szintén aggályokat vetettek fel.

A legfrissebb érdeklődés Kína felől érkezett, akik 2009-ben vázoltak fel egy 30 milliárd dolláros tervet. Az úgynevezett „Tengeri Selyemút” kezdeményezés részeként 2015-ben alá is írtak egy egyetértési megállapodást, azonban ettől a thai és a kínai kormány is gyorsan elhatárolódott annak ellenére, hogy a költségvetési fedezet nagyjából 80%-a ekkor már megvolt.

A Kra-csatorna gazdasági jelentősége

A Malaka-szorostól való függés csökkentése mindenki számára fontos és előnyös szempont lenne. A csatorna megépülésével nagyjából 1200 kilométernyi tengeri út lenne megtakarítható, azonban Thaiföld ehelyett egy 28 milliárd dolláros szárazföldi hídprojekt megvalósítása mellett döntött.

A Ka-csatorna megépülése megtakarítaná az üzemanyagköltséget, lerövidítené a tranzitidőt és enyhítené a Malaka-szoros zsúfoltságát, ahol évente közel 95 ezer hajó halad át. Kína, mint a világ legnagyobb kereskedelmi nemzete, óriási hasznot húzna a csatorna megépüléséből, hiszen a jelenlegi energiaimportjuk 80%-a az előbb említett szoroson keresztül kerül lebonyolításra. A kezdeti tervek szerint azonban Kína különböző jogokra tartana igényt, mivel a költségviselés kizárólag az ő részükről fedezett, hiszen a thai kormány önerőből nem tudja véghez vinni ezt a nagyszabású projektet.

A kritikus sebezhetőségű szoros tehermentesítése azt is eredményezné, hogy Kína energiabiztonsága úgymond diverzifikálódna. Az alternatív ellátási lánc biztosítaná a Közel-Keletről és az Afrikból származó nyersolaj és cseppfolyósított földgáz importját is. A csatorna megépítése azonban geopolitikai problémákat szülhet.

A Kra-csatorna geopolitikai jelentősége

Fontos megjegyezni azonban, hogy a gazdasági előnyök nem feltétlen érnek fel a csatorna geopolitikai kockázataival. A thai kormány többek között a Dél-Thaiföldön élő szeparatista muszlim kisebbségek miatt hátrált ki a projektből, mivel az országrész „leválasztása” megerősítené ezeket a nézeteket.

Szingapúr szintén nem támogatja a csatorna megépítését, hiszen ezzel elveszítenék a hozzájuk tartozó Malaka-szoros forgalmának egy jelentős részét is. Mivel Szingapúr korábbi fő stratégiai szövetségese az Egyesült Államok volt, ezért az USA-Kína verseny kiéleződése miatt Amerika sem támogatja a beruházást.

Szintén ellenzi a projektet India, amely a geopolitikai egyensúly fenntartására törekszik, a csatorna pedig jelentős előnyökhöz juttatná Kínát a tengeri befolyás szempontjából. E kihívások miatt a thaiföldi kormány továbbra is óvatos, és inkább a kikötőbővítéseket és az alternatív infrastrukturális projekteket részesíti előnyben. Hogy valaha lesz-e valami a Kra-csatornából, az csak a jövőben dől el, ugyanakkor a csatorna megépítésével a kínai haderő akár az Indiai-óceánra is kiterjeszthetné katonai befolyását.

Lelo

A Budapesti Corvinus Egyetemen végeztem pénzügy számvitel alapszakon, majd az Eötvös Lóránd Tudományegyetemen befektetéselemző mesterszakon. 2020 tavasza óta foglalkozom részvényekkel és kriptovalutákkal, a BitcoinBázis csapatához 2024 januárjában csatlakoztam, ahol első sorban technikai elemzéseket, kutatásokat és árfolyam-előrejelző modelleket készítek.

Legfrissebb hírek

ózonlyuk

Eltűnhet az ózonlyuk? Meglepő fordulat az égbolton

Az ózonréteg lassú, de biztos gyógyulása figyelhető meg. Az eddigi elképzelések, miszerint az ózonréteg menthetetlen, megdőlni látszik, hála a Montreal Protocolnak. Amikor az emberiség először ébredt rá arra, hogy bizonyos szintetikus gázok

Mielőtt továbblépnél