Visszatérnek az igazi filmek? Egyre többen fordulnak a régi klasszikusokhoz, és ez nem véletlen

2025.06.02.
Olvasási idő: 3 perc

Az utóbbi években egyre nehezebb olyan filmre bukkanni, amely nem akarja ráerőltetni a nézőre valamelyik ideológiai irányzatot. Az emberek pedig egyre inkább belefáradtak abba, hogy pénzt adjanak olyan mozikért, amelyek végül erkölcsi leckéket próbálnak sulykolni bennük. Sokak számára a megoldás a múlt kincseinek újrafelfedezése lett.

Miért nem tudunk már nyugodtan filmet nézni?

A modern filmgyártás gyakran úgy tűnik, mintha elveszítette volna eredeti célját: a szórakoztatást, a művészetet, az elmélyült történetmesélést. Ehelyett sok film inkább politikai kiáltványként működik, amelyek burkoltan, vagy éppen nyíltan, támadást intéznek a hagyományos társadalmi értékek ellen. Ez különösen akkor válik zavaróvá, amikor a néző csupán kikapcsolódásra vágyik, de egy újabb ideológiai prédikációval találja magát szemben.

A Disney példája: Hogyan lett egy klasszikus meséből kudarc

A „Hófehérke” élőszereplős feldolgozása ennek tökéletes példája. A film már promóciós anyagaiban is azt sugallta, hogy az eredeti történethez képest erőteljesen átértelmezett verzióval lesz dolgunk. A nézők bizalmatlansága hamar beigazolódott: a kritikusok földbe döngölték, a közönség elutasította, és minden idők egyik legrosszabb Disney befektetésévé vált. A kérdés csak az: hogyan nem látták ezt előre?

Az ideológiai vakság hatása a kreativitásra

A válasz valószínűleg a túlzott ideológiai elköteleződésben keresendő. Amikor a művészi döntéseket nem a történet, hanem az üzenet vezérli, az eredmény ritkán lesz hiteles vagy szerethető. Ez a fajta megszállottság hasonlít ahhoz, amit Herman Melville „Moby Dick” című klasszikusában láthattunk: a kapitány megszállottan hajszolja a legendás bálnát, figyelmen kívül hagyva a körülötte lévő világot és annak következményeit.

„Aranytó” – A mozik egy letűnt, de visszavágyott korszaka

A múltban azonban másfajta filmek is készültek. Az 1981-es „Aranytó” (On Golden Pond) egy igazi gyöngyszem, amely a természet, az öregedés, a család és az emberi kapcsolatok finom ábrázolásával nyűgöz le. Nincs benne rejtett politikai üzenet, csak emberi történetek, amelyek időtlenek és egyetemesek. A film központi motívuma, a „Walter” nevű nagy pisztráng üldözése, egy tiszteletteljes és tanulságos kaland, nem pedig pusztító megszállottság.

Régi filmek, friss élmény – Miért érdemes visszatérni hozzájuk?

Egyre több néző fordul el a kortárs filmgyártástól, és fedezi fel újra a régi klasszikusokat – nem véletlenül. A mai filmek jelentős része már nem a történetmesélés öröméről szól, hanem ideológiai üzenetek közvetítéséről. A mozivászon lassan csatatérré vált, ahol politikai állásfoglalások ütköznek, és ahol a szórakoztatás helyét a kioktatás vette át. Ezzel szemben a korábbi évtizedek filmjei őrzik a mozi eredeti küldetését: hogy érzéseket keltsenek, elgondolkodtassanak, és emberi történeteket meséljenek el. Mentesek a napjaink túlzó ideológiai töltetétől, és éppen ezért sokkal közelebb állnak a közönséghez. Az, hogy egyre többen keresnek vissza ezekhez a művekhez, egyértelmű jele annak, hogy a túlideologizált alkotások elveszítették a nézők bizalmát – és vele együtt a művészi hitelességet is.

Lesznek még valaha „politikamentes” filmek?

Bár a „woke” ideológia térvesztése látható több területen, a mélyen gyökerező kulturális és intézményi beágyazottsága miatt a hatása még sokáig érezhető maradhat. Ennek ellenére úgy tűnik, van igény a valódi, emberi történetekre. Talán újra eljön az az idő, amikor a filmek nem leckéztetnek, hanem megérintenek. Kulcsfontosságú tanulság: a megszállottság bármely oldalon veszélyes. A jó művészet nyitott, árnyalt, és képes több nézőpontot is érvényre juttatni – éppen ez teszi maradandóvá.

balu

A Budapesti Pázmány Péter Katolikus Egyetemen jogi karán tanultam, majd egy fullstack szoftverfejlesztői kurzust is elvégeztem, amely megalapozta a technológiai tudásomat. 2022 óta foglalkozom részletesebben kriptovalutákkal és NFT-kkel. 2024 áprilisa óta a BitcoinBázis szerzőjeként kriptókról és a legújabb blockchain-megoldásokról írok, emellett az offtopik.hu-n általános technológiai, tudományos és gaming témákban publikálok, hogy olvasóim mindkét felületen naprakész, megbízható tartalmakhoz férjenek hozzá.

Legfrissebb hírek

Oroszország virtuális

Oroszország virtuális drónharcterekre edzi a legénységet

A modern háborúk a pixelek világába költöztek. Oroszország hadserege most egy virtuális harctéren neveli a következő generáció drónpilótáit, amely valós időben integrálja a drónokat, robotokat, AI-elemeket és valós helyszínű szimulációkat. Az oroszországi
BMW iX3

Íme az elektromos jövő legfenntarthatóbb crossoverje

A BMW iX3 a márka eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású modellje. Az új Neue Klasse platform mérnökei már az első lépéstől arra törekedtek, hogy minden szinten csökkentsék a környezeti terhelést: az anyagválasztástól az akkumulátorig,

Veszélyben a magánélet – mindent látni akar a YouTube

Újra az adatgyűjtés kiterjesztésével próbálkozik a big tech. Ezúttal a YouTube a ludas, éppen egy új AI-alapú korhatár-ellenőrző rendszer bevezetését tervezi, ahol egy szelfi alapján ellenőriznék a felhasználók életkorát. A vállalat szerint
WHO

Kik pénzelik valójában a WHO-t? Egyre több a kérdőjel 

A világjárványok, globális egészségügyi veszélyhelyzetek és a vakcinák jövője kapcsán gyakran halljuk a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet nevét. De vajon ki finanszírozza ezt a világszinten befolyásos szervezetet? Egy a BMJ Global
hu_HUHungarian