A legtöbben úgy gondolunk a nagy felbontású televízióra (HDTV), mint valami modern vívmányra – a 2000-es évek digitális áttörésének szimbólumára. De kevesen tudják, hogy Japán már az 1970-es években megalkotta a maga HD-rendszerét – analóg technológiával.
Ez volt a Hi-Vision, vagy más néven MUSE (Multiple Sub-Nyquist Sampling Encoding), az NHK – a japán közszolgálati televízió – egyik legambiciózusabb fejlesztése. A projekt célja az volt, hogy egy olyan képi élményt hozzanak létre, amely vetekszik a mozivászonnal. És sikerült is nekik. A Hi-Vision a 1980-as évek végére 1125 soros felbontást, 16:9-es képarányt és négycsatornás hangot kínált, olyan paramétereket, amelyeket a világ csak évtizedekkel később ismert meg széles körben.
A jövő, ami túl korán érkezett
A történet az 1970-es évek végén kezdődött, amikor az NHK mérnökei azon gondolkodtak, hogyan lehetne a televíziózás élményét minőségben a moziban tapasztaltakhoz közelíteni. Akkoriban az egész világ még a 4:3 képarányú, 480–625 soros adásoknál tartott – a képernyők szögletesek, a felbontás korlátozott, a hang pedig igen gyatra minőségű volt.
A japán kutatók viszont nem elégedtek meg ezzel. A Hi-Vision már szélesvásznú, élethű képvilágot ígért, amihez új típusú kamerákra, sugárzási technológiára és kijelzőkre is szükség volt. A rendszer 1125 sort használt, ami több mint kétszerese volt az amerikai NTSC szabvány 525 sorának – vagyis már akkor „Full HD”-közeli élményt nyújtott, amikor a világ még a videómagnónál (régi szép idők) tartott.
A MUSE-rendszer és ami mögötte van
A MUSE (Multiple Sub-Nyquist Sampling Encoding) valójában az analóg korszak egyik legnagyobb mérnöki bravúrja volt. A probléma ugyanis az volt, hogy egy ilyen részletgazdag képhez elképesztően nagy sávszélesség kellett volna, amit az akkori műholdas és földi rendszerek egyszerűen nem bírtak el.
A japán mérnökök ezért egy saját, „analóg kompressziós” technológiát dolgoztak ki. A MUSE az emberi látás sajátosságait használta ki: a mozgó képeknél kevesebb részletet továbbított, a statikus részeknél viszont többet. Ez lehetővé tette, hogy a 30 MHz-es videójelet 8 MHz-es sávszélességen sugározzák – vagyis a meglévő infrastruktúrához megfelelő legyen.
Ez a megoldás évtizedekkel előzte meg a digitális tömörítési eljárásokat, mint az MPEG vagy a H.264. A MUSE így tulajdonképpen az analóg világ H.264-je volt – csak sokkal korábban.
A televízió, ami túl jó volt a saját korának
1989-ben Japánban már elindultak a kísérleti Hi-Vision-adások, sőt, a 90-es évek elején külön HDTV-műsorokat is gyártottak – például természetfilmeket és koncerteket. A Sony, a Panasonic és más gyártók fejlesztettek MUSE-kompatibilis televíziókat és felvevőket.
A képminőség lenyűgöző volt – annyira, hogy a korabeli nézők sokszor nem is hitték el, hogy ez még „analóg”. Mégis, a rendszer nem tudott széles körben elterjedni.
A gond a költség és a kompatibilitás volt. A Hi-Vision adásokhoz új műholdak, új dekóderek, új tévék és új lejátszók kellettek. A legtöbb háztartás számára ez megfizethetetlen luxusnak tűnt. Ráadásul a világ más részein ekkoriban már a digitális technológia felé mozdultak el, és nem akartak beruházni egy fejlett, de még mindig analóg rendszerbe.
A digitális korszak elnyelte az analóg HD-álmot
A 2000-es évek elejére a Hi-Vision lényegében eltűnt. Japán 2007-ben leállította az analóg HDTV-sugárzást, és áttért a digitális BS-Hi (Broadcast Satellite Hi-Vision) szabványra. Az NHK és a japán technológiai ipar azonban nem veszített semmit. A MUSE-projekt alatt szerzett tapasztalatok közvetlenül hozzájárultak a modern HDTV-, majd 4K- és 8K-rendszerek megszületéséhez.
A Hi-Vision tehát egyfajta technológiai „evolúciós híd” volt az analóg és a digitális korszak között. Egy kísérlet, ami ugyan kereskedelmileg nem lett sikeres, de meghatározta a televíziózás jövőjét.
Zseniális is lehetsz, ha a világ nem áll készen
A Hi-Vision története arról szól, hogy a technológiai zsenialitás önmagában nem elég. Hiába volt a MUSE-rendszer előremutató és lenyűgözően kifinomult, a világ egyszerűen még nem állt készen rá.
Az emberek nem akartak új eszközöket vásárolni, az államok nem akarták átszabni a frekvenciasávokat, a gyártók pedig nem láttak benne rövid távú profitot. A rendszer így a laboratóriumokban és néhány japán nappaliban maradt – egy csillogó, de elfeledett technológiai álomként.
És mégis: minden modern HDTV-, 4K- vagy 8K-kijelző mögött ott rejtőzik a MUSE öröksége. Az a szellemiség, hogy nem a lehetőségekhez kell igazítani az álmokat, hanem az álmokhoz kell megteremteni a lehetőségeket.