A hollywoodi sci-fi fantáziát most kormányzati arcok és asztali lámpák fénye váltják fel. Dan Farah dokumentumfilmje, A leleplezés kora olyan volt és jelenlegi amerikai tisztségviselőket szólaltat meg, akik állításuk szerint közvetlen rálátással bírnak a kormány UAP-programjaira (az egykori „UFO” új megnevezése). A film üzenete egyszerű: a közvéleményt évtizedek óta távol tartják a tényektől, a bizonyítékokat elzárják, a téma köré pedig tudatos megbélyegzés épült.
Hitelességre hangolt koncepció
Farah célja az volt, hogy csak olyan szereplők kerüljenek a vászonra, akik belső tudással rendelkeznek: volt programvezetők, hírszerzési és honvédelmi vezetők, kongresszusi politikusok. A forgatás három évig titokban zajlott, a szereplők neveit még egymás előtt is visszatartották, hogy elkerüljék a kiszivárgást és a felesleges szenzációhajhászást. A film független gyártásban készült – stúdió és streaming háttér nélkül – épp azért, hogy a résztvevők szerint „ne keverjék őket” gyengébb forrásokkal.
A kulcsfigura Luis Elizondo, az AATIP (Advanced Aerospace Threat Identification Program) korábbi vezető munkatársa, aki 2017-ben azzal távozott a Pentagonból, hogy a nyilvánosság elől eltitkolnak lényeges információkat. Elizondo a film kvázi narrátora, aki katonai szakkifejezésekkel és rajztáblával magyarázza, miért gondolják a bennfentesek, hogy a megfigyelt jelenségek nem illeszthetők a mai emberi technológiák közé.
A nagy „névsor”: amikor a csend után megszólalnak
A produkció ugrópontját Jay Stratton szereplése hozta el: a védelmi tárca UAP-vizsgálatainak egyik irányítója a film elején kimondja, hogy „saját szemével látott nem emberi szerkezeteket és nem emberi lényeket”. Miután ő vállalta a szereplést, sorra csatlakoztak mások is – köztük Marco Rubio, jelenlegi amerikai külügyminiszter és James Clapper, a Nemzeti Hírszerzés korábbi igazgatója. Összesen 34 magas rangú forrás ül bele a kamera elé, és nem rövidítik le az önéletrajzot: mind felvállalja a nevét, múltját és a mondandóját.
Rubio álláspontja különösen hangsúlyos: szerinte a „csak a szükségesek tudják” gyakorlat túlnőtt a kereteken, az információáramlás megszakadt még beiktatott kormányok és vezetők felé is. Ha ez így marad, az előnyt adhat rivális hatalmaknak a visszafejtésben – márpedig a film szerint valódi technológiai verseny zajlik a jelenségek megértéséért.
Kapcsolódó tartalom: Miért titkolózunk? – Öt fontos kulcspont a kongresszusi UFO-meghallgatáson
A titkolózás logikája: geopolitika és kockázatkezelés
Farah narratívája a második világháború utáni Amerikából indul: a Truman-kormány – a film állítása szerint – nem mondhatta azt a közvéleménynek, hogy „új fenyegetéssel állunk szemben, amely ellen nincs eszközünk”. Azóta – a készítők szerint – minden korszak a „barátaidnak sem mondhatod el, mert az ellenség is hallja” logika mentén működött. A feltételezett orosz (és más) begyűjtések híre csak tovább erősítette a titokvédelmet. A film tehát nem elsősorban „repülő csészealjakat” mutogat, hanem intézményi döntéseket és információs zárakat.
Mi van a vásznon és mi nincs?
A bizonyíték fogalma itt nem műszerekkel mért adatcsomag: a film legfőbb bizonyító ereje az, hogy névvel és arccal nyilatkoznak olyan emberek, akiknek a karrierje és kockázatvállalása nem egyeztethető össze könnyelmű fantáziálással. A készítők tudatosan nem hívtak „szkeptikus ellenpontot”, mert szerintük a téma köré szőtt stigma tovább nehezítené a jóhiszemű feltárást. Farah érvelése praktikus: a képek és videók ma már fél perc alatt minősíthetők „AI-nak” – a reputációt viszont nehéz hamisítani.
Mire kér fel a film?
A leütés egyértelmű: „A közvéleményt félrevezették.” Farah és megszólalói – Elizondótól Strattonig – úgy látják, itt az ideje a transzparencia korszakának. Nem csak az Egyesült Államok tudományos közösségét, hanem minden országét cselekvésre hívják: tekintsék érvényes kutatási területnek az UAP-okat, és vessenek véget a rituális gúnyolódásnak. A tét – mondják – nem csak biztonságpolitikai: az energia- és meghajtási áttörések ígéretét is hordozhatja, ha megértjük, mit látunk.
Filmként hogyan működik?
A Leleplezés kora tempósan vágott, drámai zenével megtámasztott, „beszélő fejes” dokumentumfilm: karosszékekben ülő hírszerzők és katonák adják a gerincét. A módszer egyszerű, de hatásos: az első percekben egymás után halljuk a rangokat és beosztásokat, majd a kijelentést, hogy nem vagyunk egyedül. Aki látványos „idegen-felvételekre” számít, csalódhat; aki a rendszerszintű állításokra kíváncsi, bőséges muníciót kap.
Mi marad a nézőben?
A film nem bizonyít végérvényesen – ezt maga Farah is kimondja. Ehelyett azt állítja, hogy elég okunk van komolyan venni a bennfentes tanúvallomásokat, és hibás társadalmi reflex elviccelni vagy szégyenbélyeggel illetni a témát. A végkövetkeztetés – tetszik vagy sem – gondolkodásra kényszerít: ha ennyi név és rang sorakozik fel, akkor vagy mind tévednek/hamisítanak, vagy valóban van mit feltárni.