A régi Nokia 3310-esed biztosíthatja az elektromos autók energiaellátását

2023.02.28.
Olvasási idő: 3 perc

Az elektromos járművek akkumulátorai értékes ásványi anyagokat igényelnek. Azokból viszont igen kevés van. A régi mobiltelefonok megoldást jelenthetnek a problémára.

A régi laptopok, mobiltelefonok új célt kaphatnak: az elektromos járművek következő generációjának energiaellátását biztosíthatják.

Az Audi luxusmárka nemrégiben partnerségre lépett a Redwood Materials nevű, akkumulátor-újrahasznosítással foglalkozó startup céggel, hogy összegyűjtse a mindennapi fogyasztói eszközökben – telefonokban, hallókészülékekben, elektromos fogkefékben és videojáték-konzolokban – található újratölthető akkumulátorokat. Az Egyesült Államokban eddig legalább 10 Audi márkakereskedés csatlakozott a programhoz, és a következő hónapokban várhatóan továbbiak is csatlakoznak.

A márkakereskedésekben leadott eszközöket a Redwood nevadai létesítményeibe szállítják, ahol a kobalt és a lítium – két ásványi anyag, amely az elektromos járművek akkumulátorainak gyártásához szükséges – átválogatása és újrahasznosítása történik.

Az Audi az első autógyártó, amely a Redwooddal együttműködve „támogatja a lítium-ion akkumulátorok begyűjtését a nagyobb EV akkumulátor-újrahasznosítási erőfeszítések mellett” – közölte egy szóvivő.

Az Egyesült Államokban tavaly eladott járművek 5%-a, míg az EU-ban eladott autók 12%-a volt elektromos autó, és ez az arány gyorsan növekedni fog, ahogy az olcsóbb modellek piacra kerülnek, és egyre többen megismerkednek a töltéssel. Az EV-k iránti növekvő érdeklődés miatt egyre nagyobb a kereslet az olyan értékes ásványi anyagok, mint a kobalt, a nikkel és a lítium iránt, amelyeket Afrikában és Ázsiában bányásznak ki súlyos környezeti és humanitárius költségek mellett.

Egy bányász egy darab kobaltot tart a kezében a Kolwezi melletti Shabara bányában, Kongóban Forrás: Getty Images

Alexis Georgeson, a Redwood kormányzati kapcsolatokért és kommunikációért felelős alelnöke szerint a fogyasztói akkumulátorok újrahasznosítása csökkentheti az értékes ásványi anyagok kényszerű kitermelését, és olyan kínálatot teremthet, amely megfelel a kormányok és az autógyártók céljainak.

„Az Egyesült Államok az egyik legnagyobb lítium-ion fogyasztó” – mondta az ABC Newsnak. „A fogyasztók alig várják, hogy megszabaduljanak ezektől az eszközöktől. Óriási lehetőség van az újrahasznosításban.”

Túl kevés eszközt hasznosítunk újra

Évente több száz millió darab elektromos kütyüt dobunk ki, ezeknek azonban csak egy elenyésző százalékát hasznosítják újra. Számos helyen a fogyasztóknak még fizetni is kell azért, hogy a használt készülékeiket egy újrahasznosító központba szállítsák, ami miatt sokan inkább az útszélén dobják el azokat.

A Redwood vállalat szerint „technológiája átlagosan több mint 95%-ban képes visszanyerni a lítium-ion akkumulátorban lévő anyagokat, például a nikkelt, kobaltot, rezet, alumíniumot, lítiumot és grafitot. Ezek az anyagok aztán közvetlenül visszakerülhetnek az ellátási láncba, hogy új elektromos járművek és energiatároló termékek akkumulátorai készüljenek belőlük”.

A vállalat nemrég bejelentette, hogy 2 milliárd dolláros hitelt kapott az amerikai Energiaügyi Minisztériumtól, hogy bővítse kampuszát és növelje a hazai akkumulátorcellagyártás mértékét az Egyesült Államokban.

Arun Kumar, az AlixPartners tanácsadó cég ügyvezető igazgatója szerint az akkumulátor az elektromos járművek legdrágább része, amely a költségek 30-40%-át teszi ki. Átlagosan egy elektromos autó esetében a nyersanyagok összege 6 719 dollár lehet, szemben a belsőégésű járművek esetében szükséges 2 423 dollárral.

Az AlixPartners adatai szerint Kína birtokolja a lítium és a nikkel készlet legnagyobb részét, és ellenőrzi a Kongói Demokratikus Köztársaság bányáit is, amely a világ bányászott kobaltkészletének háromnegyedét adja. Sem az USA, sem az európai országok nem akarnak nagy mértékben függeni Kínától. A saját bánya nyitása sok helyen lehetetlen, ezért kiváló megoldás lehet a régi elektronikai cikkek újrahasznosítása.

Gernot Wagner, a Columbia Business School klíma-közgazdásza és professzora üdvözölte az ötletet, hiszen az újrahasznosítással hozzájárulhatunk környezetünk védelméhez.

„Jelenleg nagyon nagy a kereslet ezek iránt a fémek iránt. A vállalatok mindenhol keresik őket” – mondta az ABC Newsnak. „Minden bizonnyal igaz, hogy sokunknak túl sok régi elektromos készüléke van, amit már nem használunk, és nem igazán tudjuk, hogy mit kezdjünk vele”.

Akkor miért ne lehetne egy második esélyt adni nekik?

Andrea

Szenvedélyesen érdekel a világ sokszínűsége – szeretek utazni, felfedezni új kultúrákat, zenéket, filmeket és történeteket. Lelkes vagyok a tudomány, technológia, állatvilág és az inspiráló élettörténetek iránt. Szívesen merülök el különféle országok érdekességeiben, legyen szó társadalmi jelenségekről vagy hétköznapi csodákról. Hiszek abban, hogy a világ megértéséhez nyitottság és kíváncsiság kell – ebből nekem van bőven.

Legfrissebb hírek

Oroszország virtuális

Oroszország virtuális drónharcterekre edzi a legénységet

A modern háborúk a pixelek világába költöztek. Oroszország hadserege most egy virtuális harctéren neveli a következő generáció drónpilótáit, amely valós időben integrálja a drónokat, robotokat, AI-elemeket és valós helyszínű szimulációkat. Az oroszországi
BMW iX3

Íme az elektromos jövő legfenntarthatóbb crossoverje

A BMW iX3 a márka eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású modellje. Az új Neue Klasse platform mérnökei már az első lépéstől arra törekedtek, hogy minden szinten csökkentsék a környezeti terhelést: az anyagválasztástól az akkumulátorig,

Veszélyben a magánélet – mindent látni akar a YouTube

Újra az adatgyűjtés kiterjesztésével próbálkozik a big tech. Ezúttal a YouTube a ludas, éppen egy új AI-alapú korhatár-ellenőrző rendszer bevezetését tervezi, ahol egy szelfi alapján ellenőriznék a felhasználók életkorát. A vállalat szerint
WHO

Kik pénzelik valójában a WHO-t? Egyre több a kérdőjel 

A világjárványok, globális egészségügyi veszélyhelyzetek és a vakcinák jövője kapcsán gyakran halljuk a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet nevét. De vajon ki finanszírozza ezt a világszinten befolyásos szervezetet? Egy a BMJ Global
hu_HUHungarian