Mi történne, ha átfúrnál a Föld egyik oldaláról a másikra?

2023.12.30.
Olvasási idő: 4 perc

A Föld számos rétege rejtve van a szemünk elől. De mi lenne, ha át tudnánk fúrni a bolygó közepét, hogy eljussunk a Föld átellenes pontjára? Milyen szélsőséges erőkkel és hőmérsékletekkel találkoznánk a bolygó mélyén?

Bár a bolygó átfúrásának elmélete továbbra is csak a tudományos ábrándozás szintjén marad, a tudósoknak az eddig végzett fúrási tapasztalatai alapján van néhány elképzelésük arról, hogy mivel járna egy ilyen hihetetlen projekt.

Oroszországban már megpróbálták a lehetetlent, de csak 12 kilométerig jutottak

Csakhogy némi elképzelésünk legyen az alapokról: a Föld átmérője 12 756 kilométer, így a bolygó teljes átfúrásához egy gigantikus fúróra és több évtizedes munkára lenne szükség.

Az első réteg, amelyet át kell fúrni, a kéreg, amely az amerikai földtani intézet szerint körülbelül 100 km vastag. Ahogy a fúró egyre mélyebbre jut a föld alatt, folyamatosan nő a nyomás.

„Minden három méternyi kőzetréteg nyomása megegyezik a normál légköri nyomással a tengerszinten” – mondta Doug Wilson, a Santa Barbara-i Kaliforniai Egyetem kutató geofizikusa a Live Science-nek. „Ez nagyon gyorsan összeadódik, ha nagyszámú kilométerről beszélünk” – mondta.

A legmélyebb ember által készített lyuk jelenleg az oroszországi Kola Superdeep Borehole, amely 12,2 km mély. A fenekén a nyomás négyezerszerese a tengerszintinek. A World Atlas szerint a tudósoknak közel 20 évükbe telt, hogy elérjék ezt a mélységet. És ez – az USGS földréteg-adatai szerint – még mindig csak alig valamivel több mint 80 kilométerre van a következő rétegtől, a köpenytől, amely egy 2800 km vastag, sötét, sűrű kőzetréteg.

A Kola-félszigeti szupermély fúrás    Fotó: homele.ru

A köpeny és a mag közötti határt „Moho”-nak nevezik (a Mohorovičić diszkontinuitás után). A tudósok először az 1950-es és 1960-as években próbáltak itt ásni a mélytengerfenéken keresztül a Mohole projekt keretében, de nem jártak sikerrel.

Fúrófolyadék nélkül nem jutunk messzire

A bolygó átfúrása során készített lyuk beomlana, hacsak nem pumpálnánk folyamatosan fúrófolyadékot a lyukba. A mélytengeri és olajkútfúrásoknál ez a folyadék egy olyan iszapkeverék, amely nehéz ásványi anyagokat, például báriumot tartalmaz. A folyadék súlya kiegyenlíti a lyukban lévő nyomást a környező kőzet nyomásával, és megakadályozza, hogy a lyuk beszakadjon – magyarázta Wilson.

A fúrófolyadék két további szerepet tölt be: Tisztítja a fúrófejet, hogy megakadályozza, hogy a homok és a kavics eltömítse a gépezetet, és segít csökkenteni a hőmérsékletet, bár a Föld legbelső rétegeiben szinte lehetetlenné válna a fúrógép hűtése. A köpeny hőmérséklete 1410 Celsius-fok. A rozsdamentes acél megolvadna, ezért ezt a fúrót drága speciális ötvözetből, például titánból kellene készíteni.

A magban felfoghatatlan körülmények uralkodnak

A köpeny hőmérséklete például perzselő 2570 Fahrenheit-fok (1410 Celsius-fok). A rozsdamentes acél megolvadna, ezért ezt a fúrót drága speciális ötvözetből, például titánból kellene készíteni – mondta Wilson.

A köpenyen átjutva a fúró végül elérné a Föld magját, körülbelül 3000 km mélységben. A külső mag főként folyékony vasból és nikkelből áll, hőmérséklete pedig 4000 és 5000 °C között mozog. Ezen a forró, olvadt vas-nikkel ötvözeten keresztül fúrni különösen nehéz lenne.

„Ez egy sor problémát okozna” – mondta Damon Teagle, a brit Southamptoni Egyetem geokémiai professzora a Live Science-nek. A tüzes külső mag olyan lenne, mintha folyadékon keresztül fúrnánk, és valószínűleg megolvasztaná a fúrót, hacsak nem pumpálnánk lefelé hideg vizet.

3000 mérföld (5000 km) után a fúró elérné a belső magot, ahol a nyomás olyan erős, hogy a perzselő hőmérséklet ellenére a nikkel- és vasmag szilárd marad. „Valóban leírhatatlan nyomáson lennénk, körülbelül 350 gigapascal, vagyis a légköri nyomás 350 milliószorosa” – mondta Teagle.

Súlytalanság a mag közepén

„A Föld gravitációja a fúrót egész idő alatt lefelé húzná a magba. A mag közepén viszont a gravitáció olyan lenne, mintha a Föld körüli pályán lennénk – gyakorlatilag súlytalanok lennénk. Ez azért van, mert a Föld tömegének vonzása minden irányban egyenlő lenne” – mondta Wilson.

Aztán ahogy a fúró tovább halad a bolygó másik oldala felé, a gravitáció vonzása a fúró helyzetéhez képest megváltozik, és gyakorlatilag ismét „lefelé” húzza a mag felé. A fúrónak a gravitáció ellen kell dolgoznia, miközben „felfelé” nyomul a felszín felé, vissza a külső magon, a köpenyen és a kéregen keresztül, hogy megfordítsa a lefelé vezető utat.

„Ha mindezeket az akadályokat leküzdjük, a legnagyobb probléma a középpont elérése után az, hogy még mindig hosszú út állna előttünk, hogy elérjük a másik oldalt” – mondta Teagle.

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian