Az óvodásokat is megszégyenítő hévvel vásárolnak a játékokat a felnőttek

2024.06.17.
Olvasási idő: 6 perc

Egyre nő az „örökgyerek” lelkű felnőttek csoportja. Ezért nem csoda, hogy a nagyobb értékű, bonyolultabb játékkészletek is szépen fogynak.

Évi 2 millió forint játékra

Jay Glatfelter évente körülbelül 4800 dollárt költ játékokra, ez forintban átszámítva 1,8 millió forint. Feléből magának vásárol, a másik felét, 2400 dollárt a születésnapi és karácsonyi ajándékokra költi a hat- és a tízéves fiai számára.

A 39 éves műszaki üzletkötő (aki Geek.Dad.Life név alatt játék influencerként is tevékenykedik) a felnőttek azon növekvő csoportjába tartozik, akik nagy összegeket áldoznak játékokra. Másokhoz hasonlóan ő is főként a fiatalkorukat idéző, 1980-as és 1990-es évekbeli akciófigurákat, gyűjtőkártyákat és Lego-készleteket gyűjti.

A felnőttek tehát remek vásárolók. A Star Wars, a Marvel, a Ghostbusters és a Tini Nindzsa Mutáns Teknőcök iránti rajongásuk fényes pontként ragyog a játékipar egyébként borús kilátásaiban.

A Circana szerint a felnőtt játékgyűjtők a „legfontosabb korosztály a játékipar számára”. (cherezoff – stock.adobe.com)

A felnőttek részére készült játékok megelőzik a gyerekek piacát

A Circana elemzőcég adatai szerint az óvodáskorúak számára készült játékok keresletét most először előzte meg a 18 év feletti játékrajongók kereslete. Utóbbiak 1,5 milliárd dolláros forgalmat bonyolítottak le január és április között.

„A valóság az, hogy a legtöbb mai gyerek nem kötődik úgy a fizikai játékokhoz, mint a korábbi generációk” – mondta a The Postnak Dan Larson játék influencer, aki saját elmondása szerint „a G.I. Joe nagy rajongója”.

A fogyasztói trendeket nyomon követő Circana „a játékipar számára a legfontosabb korcsoportnak” nevezte a 18 év felettieket, rámutatva egy nemrégiben készült felmérésre, amely szerint a felnőttek 43%-a vásárolt magának játékot az elmúlt évben.

A világjárvány idején, amikor a családok otthon ragadtak, Barbie-kat, Hot Wheels-eket és társasjátékokat vásároltak. A pandémia miatti bezártság nem csak a gyermekek tevékenységéhségét, játékigényét fokozta, a játékok stresszoldó hatása miatt a saját maguknak vásárló felnőttek száma is nagymértékben emelkedett. Ám a bezártság ideje véget ért, a vad fellendülést hamarosan nagy visszaesés követte. A játékipar számára nagy küzdelmet jelentett, hogy kilábaljon ebből az állapotból.

A Circana adatai szerint az amerikai játékeladások tavaly 8%-kal 28 milliárd dollárra zuhantak, miután 1%-kal nőttek az egy évvel korábbihoz képest.

Ez a 2020-as és 2021-es történelmi növekedés után történt, amikor az iparági bevételek 17%-kal, illetve 16%-kal emelkedtek.

Az idei számok még mindig gyengének tűnnek. A Circana adatai szerint a játékeladások 1%-kal csökkentek áprilisig az egy évvel korábbihoz képest, míg az eladott darabszám 2%-kal esett vissza.

Dan Larson játékgyűjtő, influencer és podcaster (fotó: Dan Larson)

Mattel, Hasbro és a Lego fogy

Nem csoda, hogy a játékgyártók, köztük a Mattel, a Hasbro és a Lego a felnőtt fogyasztóknak udvarolnak – kifejezetten felnőtteknek kifejlesztett készleteket is piacra dobnak.

„A Legonál olyan alkalmazottak is vannak, akiknek az a feladata, hogy elérje azokat az »AFOL-okat« [vagyis a felnőtt Lego-rajongókat], akik hajlandóak elkölteni legalább 200 dollárt egy készlet megvásárlására” – magyarázta James Zahn, a Toy Insider szerkesztője.

És tényleg, a Lego olyan készleteket kínál a felnőtteknek, amelyek ennél is jóval drágábbak. A Titanic készletet például 679,99 dollárért, a Star Wars Millennium Falcon-t pedig 849,99 dollárért lehet megvenni.

De egy másik fura trend is dívik: egyre több felnőtt vásárol a Beanie Babies és a Cabbage Patch Dolls játékokra emlékeztető, gyűjthető plüssjátékokat, amelyek iránt őrült nagy volt az érdeklődés az 1980-as és 1990-es években.

A Lego tudatosan gyárt olyan termékcsaládot, amely kifejezetten a felnőtt gyűjtőknek szól. (Lego)

Az idei első negyedév legkelendőbb játékai a nyolc hüvelykes Squishmallows, a Humpty Dumpty-ra hasonlító, többek között macskákat, pandákat, bohócokat és banánokat ábrázoló gyűjtemények voltak, Zahn szerint nagyrészt a felnőtt gyűjtők voltak a vásárlók.

Kidult – az örök gyerek

A felnőtt játékvásárlók többsége az úgynevezett „kidult” (örök gyerekek) csoportjába tartozik. A szakértők szerint ezek általában olyan férfiak, akik az akciófigurák, a gyűjtőkártyák és a modellkészletek iránt rajonganak.

„A fandom inkább a férfiakra, valamint az ezredfordulósokra és az X-generációra jellemző” – mondta Glatfelter, aki a trendet a korábbi, nippeket gyűjtő generációk fejlődésének tekinti.

„Ez a modern kori változata annak, amikor a nagyszüleink Hummel-figurákat gyűjtöttek” – magyarázta.

Dan Larson az otthona falán található legbecsesebb játékait mutatja, de elmondása szerint sok hasonló holmit tart még tárolókban és szekrényekben. (Fotó: Dan Larson)

Egyes gyűjtők érzékenyek arra, ha „örök kölyköknek” nevezik őket. A jelenség arra inspirálta Larsont, hogy YouTube-csatornáján, a SecretGalaxy-n egy egész szegmenst szenteljen annak a kérdésnek, hogy vajon „kínos hobbinak számít az akciófigura-gyűjtés”.

„A válasz – igen és nem” – állapította meg.

A dolog kínos jellegét az a „társadalmi felfogás” táplálja, miszerint minden játék a gyerekeknek készül. Másrészt a játékgyűjtés „elfogadottabbá vált, miután a cégek sok terméket gyártanak a felnőttek részére” – mondta Larson.

Ha az apró műanyag emberkék egy kicsit megvidámítják a világodat – mondta Larson a szegmensben – akkor ne hagyd, hogy ezt bárki elvegye tőled”.

Dan Larson játékgyűjtő szerint ma már kevésbé kínos felnőtt gyűjtőnek lenni, hiszen mostanság már számtalan felnőtteknek szóló termék létezik. (Fotó: Dan Larson)

Csak hobbi a játékgyűjtés?

Larson szerint egy átlagos gyűjtő havi 300-400 dollárt költ erre a hobbira. Mint mondta, a gyűjteménye egy részét a feleségével közös házuk falán tartja. A többit a szekrényekben, a pincében és különböző tárolóhelyeken tárolja.

A játékipar vezetői örömmel fogadják a gyereklelkű felnőtteket a játékbirodalmukban. De ragaszkodnak ahhoz, hogy ebben a világban mindig is a gyerekek fognak uralkodni.

Az első negyedév jellemzően az év leglassúbb időszaka az iparág számára, ami arra utal, hogy a felnőttek vásárlóereje azért volt kiemelkedő, mert a családok a nagy ünneplések idején kevesebbet vásároltak a gyerekeknek – mondta Greg Ahearn, a Játékszövetség elnöke a Postnak.

„Az elsődleges fogyasztóink mindig is a gyerekek lesznek” – hangsúlyozta Ahearn. „De azt tapasztaljuk, hogy a felnőttek piaca egyre erőteljesebbé kezd válni, és elérte a fordulópontot”.

Ez a cikk is érdekelhet: Grand Theft Lego? 3 000 doboz legót foglaltak le egy amerikai bűnhálózattól

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian