Orosz rakéta találta el az ukrán gabonaszállító hajót a Fekete-tengeren

2024.09.16.
Olvasási idő: 2 perc

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök szeptember 12-én kora reggel az X-platformon jelentette be, hogy egy orosz rakéta eltalálta azt az ukrán búzát szállító ömlesztettáru-szállító hajót, amely a Fekete-tengeren hajózva Egyiptomba tartott.

Orosz rakéta egy Egyiptomba tartó búzaszállítmány ellen. Ma este Oroszország csapást mért egy civil hajóra a Fekete-tengeren, közvetlenül azután, hogy az elhagyta az ukrán felségvizeket. Az előzetes jelentések szerint szerencsére nincsenek áldozatai a támadásnak.

Ukrajna a világ egyik legnagyobb búza- és kukoricaexportőre, egyben az egyik legfontosabb globális élelmezésbiztonsági garanciavállaló is. A világ több tucatnyi országának belföldi stabilitása és normális élete függ az élelmiszer- és áruszállítási folyosónk normális és akadálytalan működésétől.

Ukrajna élelmiszer-szállításai az afrikai és közel-keleti országokba kritikus fontosságúak. Továbbra is mindent megteszünk, hogy megvédjük kikötőinket, a Fekete-tengert és a globális piacokra irányuló élelmiszerexportot. Ez Ukrajna igazi prioritása – az élet védelme –, és ennek kellene lennie minden ország prioritásának is.

Várjuk a világközösség reakcióját. A gabonaszállításnak és az élelmiszer-biztonságnak nem lenne szabad rakéták célpontjává válnia.

Egy a Reuters által megszólaltatott forrás azt állította, hogy a hajót az éjszaka folyamán „román vizeken”, a Duna fekete-tengeri torkolatának közelében érte találat.

Dmytro Pletencsuk, az ukrán haditengerészet szóvivője kijelentette, hogy a hajó a rakétacsapás idején Ukrajna gabonaszállításra használt kereskedelmi folyosóján tartózkodott.

„Kijev tavaly kénytelen volt új exportútvonalat létesíteni a Fekete-tengeren, miután Oroszország egyoldalúan felmondta a fekete-tengeri gabonaüzletet” – jegyezte meg a The Kyiv Independent, hozzátéve: „Az eredetileg humanitárius gabonafolyosónak tervezett útvonal, amely a háború kezdete óta ott rekedt hajók távozását teszi lehetővé, azóta teljes értékű kereskedelmi útvonallá nőtte ki magát”.

Az Ukrán Infrastrukturális Minisztérium adatai szerint a kelet-európai ország több mint 64 tonna árut exportált 46 országba, mióta az ideiglenes fekete-tengeri folyosó üzembe helyezték. Ebből az elmúlt év sorána 43,5 millió tonnányi árucikket kereskedelmi hajókkal szállítottak a fekete-tengeri tengeri hajózási útvonalon keresztül.

Mivel a világ egyik legnagyobb gabonaexportőre, Ukrajnát „Európa kenyereskosarának” is nevezik. Fő terményei a búza, a kukorica, a szójabab, a napraforgó, az árpa és a burgonya.

Orosz rakéta
Globális élelmiszerárak (a FAO élelmiszerár-indexe)

Bármilyen exportzavar az élelmiszer-infláció második fordulóját idézheti elő.

(Nyitókép:  V. Zelenszkij/X)

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian