Hogyan változna az internet, ha a Google eladná a Chrome-ot?

2024.11.26.
Olvasási idő: 4 perc

Ha ezt a cikket olvasod, nagy eséllyel a Chrome-ot használod. Ez nem meglepő, hiszen a világ webböngészéseinek kétharmada a Google alkalmazásával történik. A Chrome nemcsak a felhasználók körében népszerű, hanem a Google hirdetési üzletének is fontos részét képezi. Néhány nappal ezelőtt azonban felmerült, hogy az Alphabetet kényszeríthetik a Chrome eladására. Nézzük meg, mit jelenthet ez a vállalat és a világháló számára.

Kik és miért akarják, hogy a Google eladja a Chrome-ot?

Az amerikai hatóságok az utóbbi években nagyító alatt vizsgálják a Google és más tech óriások internetes és keresési dominanciáját. 2023 augusztusában egy bíró kimondta, hogy az Alphabet monopolhelyzetet élvez az online keresés és a kapcsolódó hirdetések terén. Amit Mehta kerületi bíró egyetértett az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériumával (DOJ), hogy a Google megszegte a törvényt azzal, hogy 41 milliárd dollárt fizetett annak érdekében, hogy alapértelmezett keresőmotor lehessen az okostelefonokon és böngészőkben.

Merrick Garland amerikai főügyész történelmi győzelemként üdvözölte a Google ellen hozott korábbi ítéletet az amerikai nép számára. (AP: Jose Luis Magana)

A DOJ a napokban arra kérte ugyanezt a bírót, hogy kötelezze a Google-t a Chrome eladására piaci dominanciája miatt. Azt is kérik, hogy a vállalat ossza meg adatait és keresési eredményeit rivális böngészőkkel, mint az Edge, a Firefox vagy a Safari.

A DOJ bírósági beadványa azzal vádolja a Google-t, hogy „törvénytelen magatartással” akadályozza meg riválisait abban, hogy lábnyomot szerezzenek a piacon.

Hogyan történhetne meg az eladás?

Az Egyesült Államokban, akárcsak sok más országban, léteznek „törvényellenes monopóliumok” ellen irányuló törvények, amelyek lehetővé teszik a kormány számára, hogy felszámolja a monopolhelyzetet élvező nagyvállalatokat bírósági útján.

Ha Mehta bíró minden DOJ-kérésnek helyt adna, az a következőket jelentené:

  • A Google-t köteleznék a Chrome eladására.
  • Megtiltanák a Google számára, hogy új webböngészőt adjon ki öt évig.
  • Ha a verseny nem javulna, a Google-t köteleznék Android operációs rendszere eladására is.
  • Betiltanák, hogy a Google milliárdos összegeket fizessen az Apple-hez hasonló vállalatoknak, hogy alapértelmezett keresőmotor maradhasson eszközeiken.

Ez valószínűleg nem történne egyik napról a másikra, mivel szakértők szerint a Google-nek lehetősége van fellebbezni bármely döntéssel szemben.

Mekkora az esélye annak, hogy a Chrome-ot eladják?

Ez a kérdés bonyolult. Míg a leköszönő Biden-kormány egyre agresszívabb álláspontot képvisel a Big Tech felszámolása felé, a hamarosan hivatalba lépő Trump-kormány álláspontja kevésbé egyértelmű.

Donald Trump által kinevezendő főügyész veszi át a DOJ vezetését januárban, és ő dönti majd el, hogy folytatja-e a pert, vagy visszalép.

Szakértők szintén azt mondják, hogy valószínűtlen, hogy Mehta bíró minden DOJ-kérésnek helyt adna. A CFRA elemzője, Angelo Zino szerint a DOJ javasolt intézkedései „szélsőségesek, és valószínűtlen, hogy a bíróság mindet elfogadja”. Ha a Google-t végül rákényszerítik a Chrome eladására, felmerül a kérdés, hogy ki lehetne a vásárló. A Bloomberg elemzése szerint a Chrome világszerte 3 milliárd felhasználóval rendelkezik, és értéke elérheti a 15 milliárd amerikai dollárt.

Donald Trump valószínűleg másképp fog bánni a Big Tech cégekkel, mint elődje. (Reuters: Kevin Lamarque)

Az Emarketer vezető elemzője, Evelyn Mitchell-Wolf szerint nagyon kevés olyan cég létezik, amely képes lenne megvásárolni egy ilyen eszközt. „Valószínű, hogy bármely cég, amelynek elég mély zsebe van a Chrome megvételéhez, már eleve antitröszt-ellenőrzés alatt áll” – mondta. „Ha spekulálnom kellene, hajlok arra, hogy amerikai mesterséges intelligencia-óriásokat vegyek figyelembe.”

Mit jelentene ez a Google számára?

Megan Gray, aki korábban az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottságának ügyvédjeként dolgozott, úgy véli, hogy a Google-re és annak jövedelmező hirdetési üzletágára a hatás jelentős lehet.

„A Chrome értéke a Google számára abból fakad, hogy felhasználják azt a hirdetési és keresési üzletáguk erősítésére” – mondta. Beth Egan, a Syracuse Egyetem reklámprofesszora szerint a Chrome elvesztése arra kényszerítené a Google-t, hogy drámai módon átalakítsa üzleti modelljét. Jelenleg a vállalat a Chrome-ból származó adatokra támaszkodik, hogy más szolgáltatásait népszerűsítse a felhasználók körében, és algoritmusait képezze.

Egan hozzátette azonban, hogy bár a Google-nak alkalmazkodnia kellene, nem gondolja, hogy „a böngésző eladása megölné a Google-t, mint vállalatot.”

Mit jelentene ez az internet egésze számára?

A DOJ szerint a Chrome kényszerértékesítése több innovációt és versenyt hozhatna a böngészőpiacra. Azonban az Alphabet szabályozási ügyekért felelős alelnöke, Lee-Anne Mulholland a Google blogján azt írta, hogy a Chrome és az Android „összetörne”, ha eladnák őket.

„Kevés cégnek lenne meg a képessége vagy ösztönzője arra, hogy nyílt forráskódúként tartsa őket, vagy hogy ugyanazon a szinten fektessen beléjük, mint mi” – érvelt. Emellett az is felmerült, hogy a Chrome adatainak megosztása a riválisokkal veszélyeztetheti a felhasználók magánéletét.

Mitchell-Wolf szerint a Chrome népszerűsége valószínűleg megmaradna egy eladás után is, de csak akkor, ha a vásárló továbbra is befektetne a böngésző fejlesztésébe. „Ez feltételezi, hogy a Chrome megtartja legnépszerűbb funkcióit és folytatja az innovációt” – mondta. „A keresési szokásokat elsőként a kényelem, majd a bizalom és a tapasztalat befolyásolja.”

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél