Az autógumik súlyos mikroműanyag-szennyezést okoznak – azonnali cselekvésre van szükség

2024.11.30.
Olvasási idő: 3 perc

Minden évben a világ milliárdnyi járműje összesen közel 6 millió tonna gumiabroncs-szilánkot juttat a környezetbe. Ezek az apró gumidarabok, amelyeket a mindennapi vezetés kopásával keletkeznek, végül felhalmozódnak a talajban, folyókban és tavakban, sőt, még az élelmiszereinkben is. Egy dél-kínai kutatás nemrégiben gumiabroncs-származékokat talált az emberek vizeletmintáinak többségében.

A gumiabroncsok szennyezése jelentős, mégis gyakran figyelmen kívül hagyott forrása a mikroműanyag-szennyezésnek. A globális mikroműanyagok 28%-a származik ebből a forrásból.

Egyedülálló szennyezésforrás

Bár a probléma méretei jelentősek, a gumiabroncs-részecskék eddig kevés figyelmet kaptak. Gyakran a mikroműanyagok általános kategóriájába sorolják őket, pedig egyedi jellemzőik miatt más megközelítést igényelnek.

Sürgősen szükséges, hogy a gumiabroncs-részecskéket önálló szennyezési kategóriaként kezeljük. Egy nemzetközi tanulmány szerint ez a megközelítés célzottabb kutatásokat indíthatna, amelyek segíthetik a gumiabroncs-szennyezés csökkentését célzó szabályozásokat. Emellett a lakosság is jobban megértené a probléma méreteit, és azt, hogy mit tehet ellene.

A nemzetközi szerződések szerepe

Jelenleg a dél-koreai delegáltak azon dolgoznak, hogy megkössék az első globális műanyagszennyezési egyezményt. Bár ez a mérföldkőnek számító megállapodás a műanyagszennyezés számos aspektusát lefedi, a gumiabroncs-részecskék alig szerepelnek a napirenden. Figyelembe véve ezek jelentős hozzájárulását a mikroműanyagokhoz, a gumiabroncs-szennyezés egyedi problémaként való elismerése segíthetné a célzott megoldásokat és a köztudat formálását.

Több száz vegyi adalékanyag hatása

A gumiabroncs-részecskék összetett keverékekből állnak, amelyek szintetikus és természetes gumikat, valamint több száz vegyi adalékot tartalmaznak. Ezért a gumiabroncs-szennyezés következményei váratlanok és messzehatóak lehetnek.

Például a cink-oxid körülbelül egy gumiabroncs tömegének 0,7%-át teszi ki. Bár elengedhetetlen az abroncsok tartósságának biztosításához, a cink-oxid rendkívül mérgező a halak és más vizi élőlények számára, még nyomnyi mennyiségben is ökoszisztéma-zavarokat okozhat.

Egy másik ártalmas adalékanyag a 6PPD nevű vegyi anyag, amely az abroncsok repedezését akadályozza meg. Légköri és vizes környezetben 6PPD-kinonná alakul, amelyet az USA-ban tömeges halpusztulásokkal hoztak összefüggésbe.

A nehezebb járművek több szennyezést okoznak

A kutatások kimutatták, hogy a nehezebb járművek, köztük az elektromos autók (amelyek nehezebb akkumulátorokkal rendelkeznek), gyorsabban koptatják az abroncsokat, ezáltal több mikroműanyagot termelnek. Az autóipari szakértők szerint a gyártóknak a „fizessen a szennyező” elv alapján súllyal arányos adókat kellene fizetniük. Ez arra ösztönözné őket, hogy könnyebb járműveket tervezzenek, miközben a fogyasztókat is motiválná a zöldebb választásokra.

Még rengeteg megválaszolatlan kérdés

További kutatásokra van szükség ahhoz, hogy pontosan megértsük, milyen mértékben és hol halmozódnak fel ezek a gumiabroncs-szemcsék. Ahhoz is több információra van szükség, hogy az egyes gumiabroncs-adalékok közül melyek a legmérgezőbbek, hogyan viselkednek a környezetben, és mely fajok vannak leginkább veszélyben. Például néhány lazacfajta érzékenyebb a 6PPD-kinonra, mint mások.

Hosszabb távon elengedhetetlen, hogy szabványosított módszereket dolgozzunk ki a gumiabroncs-szemcsék mérésére, hogy hatékony szabályozásokat hozhassunk létre.

Globális cselekvésre van szükség

Szabályozási keretek, mint például az EU közelgő Euro 7 kibocsátási szabványa, alapot nyújtanak a gumiabroncs-kibocsátások szabályozásához. Azonban további intézkedésekre van szükség.

Innovatív gumiabroncs-tervezések, mint a cink-oxid és más anyagok, például a 6PPD környezetbarát alternatívái, jelentősen csökkenthetnék a károkat. Egy globális tudományos és politikai szakértői párt létrehozása, hasonlóan az éghajlattudománnyal (IPCC) vagy a biodiverzitással (IPBES) foglalkozó testületekhez, tovább koordinálhatná a kutatásokat és szabályozási erőfeszítéseket.

Lényeges, hogy a gumiabroncs-részecskéket önálló szennyezési kategóriaként ismerjük el. A hagyományos mikroműanyagokkal szemben ezek a részecskék másként viselkednek a környezetben, egyedi vegyi összetevőkre bomlanak le, és sajátos toxikológiai kihívásokat jelentenek.

Mivel évente több mint 2 milliárd gumiabroncsot gyártanak az egyre nehezebb és számosabb autókhoz, a probléma csak súlyosbodni fog. A környezeti teher növekedését csak úgy lehet megakadályozni, ha felismerjük és célzottan kezeljük ezt az egyedi problémát.

Az olyan intézkedések, mint a súllyal arányos adók és a környezetbarát gumiabroncs-innovációk nemcsak a gumiabroncs-szennyezést csökkenthetnék, hanem fenntarthatóbb közlekedési rendszerek felé is utat nyithatnának. A kérdés nem az, hogy megengedhetjük-e magunknak a cselekvést, hanem az, hogy megengedhetjük-e, hogy ne tegyünk semmit.

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Legfrissebb hírek

ózonlyuk

Eltűnhet az ózonlyuk? Meglepő fordulat az égbolton

Az ózonréteg lassú, de biztos gyógyulása figyelhető meg. Az eddigi elképzelések, miszerint az ózonréteg menthetetlen, megdőlni látszik, hála a Montreal Protocolnak. Amikor az emberiség először ébredt rá arra, hogy bizonyos szintetikus gázok

Mielőtt továbblépnél