Így próbálták a nácik átalakítani a karácsonyt

2024.12.26.
Olvasási idő: 10 perc

A forradalmi totalitárius rendszerek hosszú ideje próbálják eltüntetni a karácsonyt, vagy legalább olyan formára alakítani, amely jobban megfelel az állam érdekeinek.
Ennek legkorábbi példája a francia forradalmároknál található. Nem sokkal az Első Francia Köztársaság 1792-es megalapítása után az állam bevezetett egy új naptárt, amely tizenkét 30 napos hónapból állt, három 10 napos hétre osztva. Ez az új naptár kifejezetten keresztényellenes volt: megszüntette az összes keresztény ünnepet és szent napot, helyükre pedig mezőgazdasági eszközöket, fákat, gabonaféléket és ásványokat ünneplő napokat vezetett be.
A forradalmi Franciaországban, különösen a Terror éveiben (1793–1794), „a papság nagy része bujkált, és minden templom zárva volt”. Mondanunk sem kell, hogy ebben az időszakban kevesen ünnepelték nyíltan a karácsonyt, amely szinte teljesen eltűnt a közéletből egészen Bonaparte 1799-es puccsáig.

Náci karácsony
Fotó: ullstein bild Dtl / Getty Images Hungary

A huszadik században a Szovjetunió hasonló módon próbálta megszüntetni az emberek kötődését a karácsonyhoz. Akárcsak a francia forradalmárok, a szovjetek is kifejezetten keresztényellenesek voltak, és megpróbálták eltörölni a vasárnapokat, például a hétvégék megszüntetésével. A vallási ünnepeket is eltörölték. Helyettük a szovjetek egy folyamatos munkahét rendszert vezettek be, amelynek célja az ipari termelés maximalizálása volt, illetve az, hogy megakadályozzák a közös „pihenőnapokat,” amelyek ösztönözhették volna a vallásgyakorlást vagy a családi kapcsolatok erősítését. Természetesen a karácsony is célkeresztbe került. Az állam a karácsonyt egy téli ünneppel helyettesítette: a Mikulásból „Fagy Apó” lett, a karácsonyfából pedig „Téli Fa”.

A német nemzeti szocialisták – közismert nevükön a nácik – egy másik taktikát alkalmaztak. Ahelyett, hogy teljesen megszüntették volna a karácsony megünneplését, megpróbálták újradefiniálni az ünnepet, és a német nemzet és a nemzetiszocialista értékek napjává tették. Ezt különféle propagandaeszközökkel érték el, amelyek célja az volt, hogy elhomályosítsák a határt a kereszténység és a német nacionalizmus között, miközben a náci ikonográfiát ráerőltették a hagyományos karácsonyi szimbólumokra és képekre.

Míg első pillantásra úgy tűnhet, hogy a nemzeti szocialisták toleránsabbak voltak a keresztény ünneppel szemben, mint a francia forradalmárok vagy a szovjetek, valójában mindhárom rezsim közös célt követett. Mindhárom meg akarta szüntetni vagy vissza akarta szorítani a karácsonyt, mert az olyan világnézetet és történeti narratívát képviselt, amely ellentétben állt a rezsim által preferált ideológiával és történelemfelfogással. Más szóval, a karácsony – és az azzal terjedő nemzetközi keresztény vallás – versengő világnézetet képviselt, amely kívül esett az állam közvetlen irányításán. Ez a tényező tette a kereszténységet olyan riválissá, amelyet egyetlen totalitárius rendszer sem volt hajlandó tolerálni.

Náci neopogányság és a „Pozitív Kereszténység”

A nemzetiszocializmus és a náci párt (NSDAP) legkorábbi éveitől kezdve a párt a „Pozitív Kereszténység” nevű vallási mozgalmat hirdette, amely a náci faji ideológiát ötvözte a kereszténység bizonyos elemeivel. A Pozitív Kereszténységet hirdető nácik ennek ellenére ellenségesek voltak a Németországban megalapozott egyházakkal, például a katolikus és a lutheránus egyházakkal szemben. A legtöbb keresztény felekezet, legyen az katolikus, protestáns vagy ortodox, nem tekintette kereszténynek a Pozitív Kereszténységet. A Pozitív Kereszténység hívei pedig számos alapvető keresztény hittételt elutasítottak, hogy egy olyan hitrendszert alakítsanak ki, amely a faji elméleteket helyezte előtérbe, és Adolf Hitlert egyfajta megváltó alaknak tekintette.

Továbbra is vitatott, hogy a Pozitív Kereszténység követőinek volt-e bármilyen őszinte érdeklődése a kereszténység iránt, vagy csupán cinikus találmányként szolgált, hogy megtévessze a német keresztényeket, és elhitesse velük, hogy a nemzetiszocializmus összeegyeztethető a nikaiai kereszténységgel.

Akárhogy is, világos, hogy a náci vezetők közül sokakat sokkal inkább érdekelt a német pogányság. Samuel Koehne történész megállapítja, hogy „sem a pogányság, sem az ezoterika nem volt kizárva az NSDAP korai éveiben, annak ellenére, hogy hivatalosan a «pozitív kereszténységet» hirdették.” Sőt, Koehne arra a következtetésre jutott, hogy „a pozitív kereszténység valójában nem jelentett sokat a náci párt számára, még akkor sem, amikor azt a program részeként emlegették.”

A nemzeti szocialisták közül sokan kétségtelenül osztották Joseph Goebbels nézetét, aki szerint „feloldhatatlan ellentét feszül a keresztény és a hősies-német világnézet között.”

Ez az elképzelés összhangban állt a korszak számos német értelmiségi hitével. A német romantika korai éveiből származó trendeket követve a 19. század végére sok német a német faji eredetekről és pogányságról szóló fantáziadús új narratívákhoz fordult.

Ennek a mozgalomnak két kulcsfigurája Guido von List és Jörg Lanz von Liebenfels voltak, mindketten a német etnikai nacionalista Völkisch mozgalom szószólói. List az Armanen-rúnák megalkotásáról ismert, amelyek később népszerűvé váltak a náci okkultisták körében. Liebenfels, Koehne szerint, a kereszténységet „faji kultikus vallásként” támogatta, és a Bibliát egy sajátos értelmezés alapján olvasta, amely szerint az Ószövetség a faji keveredés veszélyeire figyelmeztetett. Szerinte Mózes „darwinistaként” és „faji erkölcsöt” hirdetőként lépett fel. A Tízparancsolatot átírta, hogy azok a faji tisztaság törvényeivé váljanak, és egy kettős vallási eretnekséget hirdetett, amelyben a Jó és a Rossz erői állnak szemben egymással. Ez utóbbiakat az árja „emberfeletti” (übermensch) férfiak és megváltójuk, Frauja – egy gótikus Jézus-név – képviselték, aki az „emberalattiak”, az „emberszabásúak” és más „alacsonyabb rendű fajok” áldozati kiirtását szorgalmazta.

Részben az ilyen vallási doktrínák hatására jött létre Németországban a nemzeti szocializmus, miközben egy új kereszténységet hirdetett. Nem meglepő tehát, hogy az 1930-as évek közepétől a háború végéig a nácik megpróbálták a német neopogányságot és a náci ideológiát belecsempészni az egyszerű németek vallási gyakorlataiba.

Különösen a karácsony vált célponttá ezeknek a pogány nacionalistáknak, akik megpróbálták a keresztény ünnepet kifejezetten német fesztivállá alakítani. Ezt megkönnyítették az erőfeszítések, amelyekkel igyekeztek felfedezni vagy kitalálni kapcsolatokat a német karácsonyi hagyományok és a német pogányság között. Joe Perry történész szerint a „germán örökség” és a népszerű karácsonyi szokások kapcsolatáról szóló cikkek rendszeresen megjelentek tudományos kiadványokban a náci évek során. Sok ilyen írás „újraértelmezett” vagy kitalált számos „északi” karácsonyi szokást, és tisztázta a kapcsolatokat a pogány napfordulós ünnepek és a nácik által preferált „fény visszatérése” rituálék között.”

Valóban, sok náci értelmiségi nagy erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy összemosson a hagyományos keresztény karácsonyi szokásokat a napforduló és a napimádat új értelmezéseivel. Egyes helyi német hagyományok természetesen részben valóban pogány német rituálékból eredhettek, bár ezek aligha voltak alapvetőek a keresztény tanítások számára, amelyek több mint ezer évvel korábban, a mediterrán térségben alakultak ki. Természetesen a nemzetiszocialisták igyekeztek elbagatellizálni a kereszténység közel-keleti és zsidó eredetét, és helyette a kereszténységet a német néplélek (Volk) termékeként újradefiniálni. A náci perspektívából nézve a karácsony ünnepe inkább a német nemzet egységéről, semmint a kereszténységről szólt, amely minden európai állam előtt létezett, és aligha támasztotta alá a modern német nacionalizmus eszméit.

A karácsony újradefiniálása

A gyakorlatban ez azt jelentette, hogy a nácik hatalomra kerülésétől kezdve, az 1930-as évek közepétől világosan kirajzolódott az új ünnepi rendszer. Joe Perry így írja le, hogyan néztek ki ezek az „új nemzeti ünneplések”:

„A szabadtéri dekorációktól a karácsonyi vásárokig… a nácifikáció átalakította a hagyományos közterületi ünnepi terek és dekorációk használatát az országos közösség kikerülhetetlen ünneplésévé. A nemzeti harmónia hivatalos üzenete uralta a szezonális közterületi díszítéseket. A »nép karácsonyfái« szvasztikákkal voltak feldíszítve, és Németország-szerte elektromos fénydekorációkat állítottak fel. A nagyobb városokban a náci megszállottság a nyilvános dekorációval lenyűgöző méreteket öltött. Drezdában például 1933-ban egy tízméteres karácsonyi betlehemi jelenetet állítottak fel a főpályaudvar előtt. A keresztény és náci ikonográfia három szinten keveredett: alul egy családi jelenet képviselte a német népet, az állam alapját. A középső szinten a szent család körül a kis Jézus és egy angyalokból álló kórus jelent meg egy általános ünnepi motívumként. Az egész jelenetet egy óriási szvasztika és sas zárta le.”

Ez a zavaros keresztény és náci motívumok kombinációja tipikus volt az ünnepi propagandában, és rávilágított arra a bizonytalanságra, amely a pártvezetők körében uralkodott az egyház és az állam helyes viszonyát illetően. Ugyanakkor a megjelenítés tükrözte az állami hivatalos társadalmi hierarchiát, amely szerint a német nép és a szent család is a rezsim védelme – vagy alárendeltsége – alatt állt.

Ahogy a náci évek teltek az 1930-as évektől a 40-es évekig, a hierarchia egyre világosabbá vált: a Német Birodalom „vér és föld” ideológiája magasabb rendűnek számított, mint a kereszténység univerzalizmusa. Az új megváltó, a német Führer váltotta fel a régit. Az ortodox keresztények számára a karácsony központi eseménye egy nem német Krisztus születése volt egy nem német földön, amely az egész emberiségre kiterjesztette megváltói küldetését – ez gyökeresen ellentétes volt a Führer és az ezeréves birodalom kizárólagosságával.

A nemzeti szocialisták ezért úgy állították be a karácsonyt, mint a német nemzeti egység ünnepét, minden más fölött. Ez a terv részben sikeres volt, részben azért, mert az új német egységkultuszban való részvétel lényegében kötelezővé vált. Bár a keresztény egyházak eretneknek és keresztényellenesnek tartották az új német szinkretizmust, az is közismert volt, hogy azok, akik túlzottan panaszkodtak a rezsim egyházakkal való bánásmódjára, kellemetlen következményekkel szembesültek. Az ellenálló papság templomait állami tulajdonba vették, a hangosabb ellenállókat letartóztatták. Még az „ünnepségekkel” kapcsolatos enyhébb panaszokat sem nézték jó szemmel a hatóságok. Ahogy egy essen-i rendőr fogalmazott: azok a németek, akik nem mutattak elég lelkesedést az állami karácsonyi programok iránt, „megértek a koncentrációs táborra”.

A folyamatos fenyegetések és a végtelen propaganda ellenére a náci karácsony iránti lelkesedés végül csökkenni kezdett. 1943 végére, amikor a háborús helyzet egyre reménytelenebbé vált, sok német elvesztette az érdeklődését az „emberek karácsonya” üres rítusai iránt. Egy bizonyos értelemben a nemzeti szocialisták – akárcsak a franciák és a szovjetek korábban – sikeresen eltüntették a karácsonyt, legalábbis annak valódi változatát, a közéletből.

Ez, természetesen, a náci állam célja volt mindvégig: az önálló kereszténységet teljesen alárendelni a német állam új pogány nacionalista doktrínáinak. Sok német azonban csak túl későn ismerte fel, mi történik valójában.

Érdekelhet még: Megtalálták Jézus testvérének csontjait?

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Legfrissebb hírek

ózonlyuk

Eltűnhet az ózonlyuk? Meglepő fordulat az égbolton

Az ózonréteg lassú, de biztos gyógyulása figyelhető meg. Az eddigi elképzelések, miszerint az ózonréteg menthetetlen, megdőlni látszik, hála a Montreal Protocolnak. Amikor az emberiség először ébredt rá arra, hogy bizonyos szintetikus gázok

Mielőtt továbblépnél