Világszerte csökken az emberek bizalma az online szolgáltatásokban

2025.03.24.
Olvasási idő: 2 perc

Az elmúlt évtizedben a digitális szolgáltatások a mindennapi élet szerves részévé váltak: az ügyintézés, vásárlás, kommunikáció, információszerzés és egészségügyi ellátás is egyre inkább az online térbe költözött. A felhasználók világszerte egyre több személyes adatot osztanak meg különféle platformokon annak érdekében, hogy gyorsabban, kényelmesebben és hatékonyabban intézhessék ügyeiket. Ennek ellenére egyre nőnek az adatvédelmi aggodalmak és csökken a bizalom azok iránt, akik ezeket a rendszereket működtetik.

A digitális szolgáltatások – például online bankolás, egészségügyi platformok, közösségi média, híroldalak, online vásárlás és egyéb internetes felületek – iránti bizalom világszerte drasztikusan csökkent 2025-ben az előző évhez képest – állapította meg a Thales 2025 Digital Trust Index friss jelentése, amelyben 14 ezer fogyasztót kérdeztek meg.

A kutatásból kiderül, hogy egyetlen szektor sem tudta elérni az 50 százalékos bizalmi szintet. A legjobban a banki szektor teljesített, azonban még ez az ágazat is csak 44%-os bizalmi arányt kapott a fogyasztók részéről. Szorosan mögötte végzett az állami szektor (41%) és az egészségügy (40%), annak ellenére, hogy az utóbbi hónapokban több millió felhasználót érintettek egészségügyi adatlopások.

Aggasztóbbak az eredmények a lista további szereplőinél: a biztosítótársaságok mindössze 24%-os bizalmi arányt értek el, míg a közösségi média és a hírmédia a lista legalján szerepelnek, csupán 4%-os és 3%-os értékkel. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók elsöprő többsége nem bízik abban, hogy adataik ezeknél a szervezeteknél biztonságban vannak.

A jelentés szerint az idősebb és a fiatalabb generáció között is jelentős eltérés mutatkozik: míg az 55 év felettiek 51%-a bízik a digitális szolgáltatásokban, addig a Z generációnál ez az arány mindössze 32%.

Egy másik kutatás szerint a weboldalak több mint 70%-a akkor is megosztja harmadik féllel a felhasználók személyes adatait, ha erre nem adtak engedélyt, ami tovább fokozza az aggodalmakat.

„A digitális szolgáltatások iránti globális bizalom csökken, vagy legjobb esetben stagnál, még az erősen szabályozott ágazatokban is” – mondta Sebastien Cano, a Thales kiberbiztonsági részlegének alelnöke.

„Egy terület azonban biztosan nem stagnál: a fenyegetések világa. A fogyasztók minden eddiginél tudatosabban figyelnek az online veszélyekre, és tisztában vannak azzal, milyen következményekkel járhat, ha adataik illetéktelen kezekbe kerülnek. Ahogy a kiberfenyegetések fejlődnek, úgy nő a felhasználók szkepticizmusa is – a márkáknak pedig folyamatosan alkalmazkodniuk kell, frissíteni biztonsági intézkedéseiket, hogy lépést tartsanak a kihívásokkal, és visszanyerjék a bizalmat.”

Ha ez a tendencia tovább folytatódik, annak komoly következményei lehetnek. A felhasználók elfordulhatnak a digitális megoldásoktól, vagy alternatív, decentralizált rendszerek felé fordulhatnak, ahol nagyobb kontrollt gyakorolhatnak saját adataik felett. Ugyanakkor ez kihívás elé állítja a hagyományos szolgáltatókat is: átláthatóságot, szigorúbb adatkezelést és bizalomépítő intézkedéseket kell bevezetniük, ha meg akarják őrizni ügyfeleik lojalitását a digitális térben.

Érdekelhet még: Adatvédelmi rémálom lehet Finnország legújabb projektje?

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél