Világszerte csökken az emberek bizalma az online szolgáltatásokban

2025.03.24.
Olvasási idő: 2 perc

Az elmúlt évtizedben a digitális szolgáltatások a mindennapi élet szerves részévé váltak: az ügyintézés, vásárlás, kommunikáció, információszerzés és egészségügyi ellátás is egyre inkább az online térbe költözött. A felhasználók világszerte egyre több személyes adatot osztanak meg különféle platformokon annak érdekében, hogy gyorsabban, kényelmesebben és hatékonyabban intézhessék ügyeiket. Ennek ellenére egyre nőnek az adatvédelmi aggodalmak és csökken a bizalom azok iránt, akik ezeket a rendszereket működtetik.

A digitális szolgáltatások – például online bankolás, egészségügyi platformok, közösségi média, híroldalak, online vásárlás és egyéb internetes felületek – iránti bizalom világszerte drasztikusan csökkent 2025-ben az előző évhez képest – állapította meg a Thales 2025 Digital Trust Index friss jelentése, amelyben 14 ezer fogyasztót kérdeztek meg.

A kutatásból kiderül, hogy egyetlen szektor sem tudta elérni az 50 százalékos bizalmi szintet. A legjobban a banki szektor teljesített, azonban még ez az ágazat is csak 44%-os bizalmi arányt kapott a fogyasztók részéről. Szorosan mögötte végzett az állami szektor (41%) és az egészségügy (40%), annak ellenére, hogy az utóbbi hónapokban több millió felhasználót érintettek egészségügyi adatlopások.

Aggasztóbbak az eredmények a lista további szereplőinél: a biztosítótársaságok mindössze 24%-os bizalmi arányt értek el, míg a közösségi média és a hírmédia a lista legalján szerepelnek, csupán 4%-os és 3%-os értékkel. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók elsöprő többsége nem bízik abban, hogy adataik ezeknél a szervezeteknél biztonságban vannak.

A jelentés szerint az idősebb és a fiatalabb generáció között is jelentős eltérés mutatkozik: míg az 55 év felettiek 51%-a bízik a digitális szolgáltatásokban, addig a Z generációnál ez az arány mindössze 32%.

Egy másik kutatás szerint a weboldalak több mint 70%-a akkor is megosztja harmadik féllel a felhasználók személyes adatait, ha erre nem adtak engedélyt, ami tovább fokozza az aggodalmakat.

„A digitális szolgáltatások iránti globális bizalom csökken, vagy legjobb esetben stagnál, még az erősen szabályozott ágazatokban is” – mondta Sebastien Cano, a Thales kiberbiztonsági részlegének alelnöke.

„Egy terület azonban biztosan nem stagnál: a fenyegetések világa. A fogyasztók minden eddiginél tudatosabban figyelnek az online veszélyekre, és tisztában vannak azzal, milyen következményekkel járhat, ha adataik illetéktelen kezekbe kerülnek. Ahogy a kiberfenyegetések fejlődnek, úgy nő a felhasználók szkepticizmusa is – a márkáknak pedig folyamatosan alkalmazkodniuk kell, frissíteni biztonsági intézkedéseiket, hogy lépést tartsanak a kihívásokkal, és visszanyerjék a bizalmat.”

Ha ez a tendencia tovább folytatódik, annak komoly következményei lehetnek. A felhasználók elfordulhatnak a digitális megoldásoktól, vagy alternatív, decentralizált rendszerek felé fordulhatnak, ahol nagyobb kontrollt gyakorolhatnak saját adataik felett. Ugyanakkor ez kihívás elé állítja a hagyományos szolgáltatókat is: átláthatóságot, szigorúbb adatkezelést és bizalomépítő intézkedéseket kell bevezetniük, ha meg akarják őrizni ügyfeleik lojalitását a digitális térben.

Érdekelhet még: Adatvédelmi rémálom lehet Finnország legújabb projektje?

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Legfrissebb hírek

Oroszország virtuális

Oroszország virtuális drónharcterekre edzi a legénységet

A modern háborúk a pixelek világába költöztek. Oroszország hadserege most egy virtuális harctéren neveli a következő generáció drónpilótáit, amely valós időben integrálja a drónokat, robotokat, AI-elemeket és valós helyszínű szimulációkat. Az oroszországi
BMW iX3

Íme az elektromos jövő legfenntarthatóbb crossoverje

A BMW iX3 a márka eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású modellje. Az új Neue Klasse platform mérnökei már az első lépéstől arra törekedtek, hogy minden szinten csökkentsék a környezeti terhelést: az anyagválasztástól az akkumulátorig,

Veszélyben a magánélet – mindent látni akar a YouTube

Újra az adatgyűjtés kiterjesztésével próbálkozik a big tech. Ezúttal a YouTube a ludas, éppen egy új AI-alapú korhatár-ellenőrző rendszer bevezetését tervezi, ahol egy szelfi alapján ellenőriznék a felhasználók életkorát. A vállalat szerint
WHO

Kik pénzelik valójában a WHO-t? Egyre több a kérdőjel 

A világjárványok, globális egészségügyi veszélyhelyzetek és a vakcinák jövője kapcsán gyakran halljuk a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet nevét. De vajon ki finanszírozza ezt a világszinten befolyásos szervezetet? Egy a BMJ Global
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél