Szuperszonikus álom – a Concorde felemelkedése és bukása

2025.03.29.
Olvasási idő: 6 perc

Majdnem 30 éven át bárki – aki meg tudta fizetni – három óra alatt átrepülhetett Londonból New Yorkba. Ráadásul nemcsak gyorsabb volt, mint bármely más utasszállító, de magasabban is repült, és a fedélzeti élmény is egészen exkluzív volt.

A Concorde olyan gyors volt, hogy a British Airways reklámszlogenje szerint az utasok akár „hamarabb érkeztek meg, mint ahogy elindultak” – köszönhetően annak, hogy a gép megelőzte az időzónaváltást. A kilencvenes évek végére egy oda-vissza jegy ára már 12 000 dollár körül mozgott. Az utasok olyan magasra emelkedtek a sztratoszférába (60 000 láb, azaz kb. 18 km), hogy szabad szemmel látták a Föld görbületét.

A Concorde első felszállása 1969. március 2-án Toulouse-ban. A New York Times szerint úgy emelkedett, mint „egy ügyetlen lúd” – de hamar megcáfolta a kritikákat. (Toulouse-i városi levéltár)

Ennek ellenére a Concorde csak 27 évig volt szolgálatban, és 2003-ban végleg kivonták a forgalomból. Ma már csak múzeumokban látható. De miért történt ez? Hogyan ért véget a repülés egyik legizgalmasabb fejezete?

A cikkhez mellékelt fotók segítségével ráhangolódhatunk arra, milyen is volt a Concorde kívülről-belülről: a látványos formatervezéstől a pilótafülkéig. Alább pedig felfedezhetjük a különleges, de rövid életű szuperszonikus gép lenyűgöző történetét.

A Concorde prototípusának hivatalos bemutatója 1967-ben. A brit–francia együttműködés 1962-ben kezdődött: céljuk az volt, hogy megépítsék az első kereskedelmi repülőgépet, amely gyorsabban halad a hangnál. (Toulouse Városi Levéltár)

Egy repülő, amely gyorsabb volt a hangnál

Miután Chuck Yeager amerikai pilóta 1947-ben áttörte a hangsebességet, 15 évvel később Franciaország és Nagy-Britannia közösen belevágott egy szuperszonikus utasszállító megépítésébe.

1962-ben hivatalos megállapodást kötöttek, és a projektnek a „Concorde” nevet adták – az „egyetértés” és a nemzetközi együttműködés szimbólumaként.
A Concorde végül sikeresebbnek bizonyult, mint a Szovjetunió hasonló célú fejlesztése, a Tu–144. Az építés 1965-ben kezdődött, francia–brit együttműködésben: a Sud Aviation (ma Airbus része) és a British Aircraft Corporation közösen dolgozott a modellen.

Mach 2 a fedélzeten. A kabin egyik legnépszerűbb kijelzője: a Mach-mérő. Itt láthatták az utasok, hogy tényleg gyorsabban haladnak, mint a hang. Krónika/Alamy stock fotó

Az első sikeres tesztrepülést 1969. március 2-án hajtották végre Toulouse-ban, míg az első brit tesztrepülés egy hónappal később zajlott le Bristol közelében.
A brit repülést követően a reakciók vegyesek voltak. A New York Times elismerően írt a gép jövőbe mutató technológiájáról és a háromórás transzatlanti út lehetőségéről, de egyúttal azt is megjegyezte, hogy a Concorde „felszállás közben egy esetlenül futó lúdra emlékeztetett”.

Ez azonban nem akadályozta meg abban, hogy hamarosan lenyűgözze a világot – igaz, csak azokat, akik megengedhették maguknak.

Pillanatkép a Concorde kabinjából. Az utasok nemcsak gyorsan, hanem stílusosan is utazhattak – bőrülések, elegáns kiszolgálás, csendes elitlégkör. (Krónika/Alamy stock fotó)

A Concorde szuperszonikus karrierjének kezdete

A Concorde nemcsak gyors volt, hanem önmagában egy alkotás, művészi teljesítmény. Képes volt hihetetlen magasságokba emelkedni, exkluzív kényelmet nyújtott, és a megjelenése is különleges volt.

Nem úgy repült, mint más gépek — és nem is úgy nézett ki. Karcsú törzse, jellegzetes lehajtható orra, valamint szélesen elnyúló, ívelt szárnyai szinte űrrepülő-szerű megjelenést kölcsönöztek neki. Turbolégsugár hajtóművei segítségével elérte az óránkénti 2150 km-es (1350 mph) sebességet, és 60 000 láb (kb. 18 km) magasságba is felszállt. Bár az ablakai kicsik voltak, az utasok onnan a Föld görbületét is megpillanthatták.

A Föld görbülete odafentről. A Concorde olyan magasan repült, hogy az utasok sötétlila ég alatt pillanthatták meg a bolygó ívét – mintha az űr határán jártak volna. (M McBey/Wikimedia Commons)

Mindössze 20 darab Concorde készült, és kizárólag az Air France és a British Airways üzemeltette őket — nem véletlenül, hiszen mindkét légitársaság akkoriban állami kézben volt, és kötelezően vállalták az üzemeltetést.

A gép 27 éves pályafutása alatt főként a New York–London és New York–Párizs útvonalakon közlekedett, és három óra alatt megtette a transzatlanti távot.
Noha a jegyárak a 2000-es évek elejére iszonyú drágák lettek, a tehetős utasok szerint azonban megérte az élmény: rövid út ide vagy oda, kaviárral, pezsgővel, és egy életre szóló emlékkel gazdagodtak.

Heathrow, 1987 – a sebesség eleganciája… Egy Concorde-gép felszállása Londonból. Aki ott állt a kifutó közelében, sosem felejtette el azt a hangot és látványt. (Phillip Capper/Wikimedia Commons)

Egy utas, Robert van der Linden, a Smithsonian kurátora így emlékezett vissza 2004-ben:
„A fogások között felnéztem, és láttam, hogy elértük a Mach 2-t — 1350 mérföld/óra, gyorsabban, mint ahogy a Föld forog. A magasságunk 52 000 és 59 000 láb között váltakozott, messze a többi légi forgalom felett. Éreztem, hogy az ablak meleg, és a gép alumínium burkolata 120 Celsius-fok fölé hevült. Az ég sötétlila volt felettünk.”

De ha ennyire különleges volt a Concorde, miért vonták ki a forgalomból mindössze 27 év után?

Miért vonták ki a Concorde-ot mindössze 27 év után?

A Concorde végét több tényező együttese okozta.

Először is, rendkívül drága volt az üzemeltetése. Egyetlen járat közel 26 500 liter kerozint fogyasztott el – ez akkora költség, amit még a borsos jegyárak sem tudtak hosszú távon ellensúlyozni. Ráadásul sok Concorde-járat nem volt teljesen kihasználva.

Másodszor, a Concorde zajos volt. A szuperszonikus repülés során keletkező hangrobbanás képes volt akár üvegablakokat is betörni, ezért a gépet csak néhány, jellemzően tengerparti város repülőtereire engedték leszállni — mint London, Párizs vagy New York.

A végzetes felszállás….

A Concorde tehát nagy, zajos és környezetszennyező volt – és mire elérkezett az ezredforduló, sokan már úgy látták: ideje búcsút inteni a szuperszonikus luxusrepülésnek. És ekkor tragédia történt.

concorde
Az Air France 4590-es járatának végzetes felszállása 2000-ben – a Concorde történetének legsötétebb pillanata. Wikimedia Commons

2000. július 25-én az Air France 4590-es járata — egy Concorde-gép — a felszállás után nem sokkal lezuhant a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről. A fedélzeten lévő 109 ember életét vesztette, valamint négyen a földön is meghaltak.

A későbbi vizsgálatok szerint az okozta a tragédiát, hogy az egyik gumiabroncs ráhajtott egy fémdarabra, amely egy másik repülőről esett le. A fémdarab nagy nyomású lökéshullámot idézett elő az egyik üzemanyagtartályban, amely megrepedt és szivárogni kezdett – végül egy hajtómű is meghibásodott.

Ez volt a Concorde egyetlen halálos balesete, de ekkorra már sokan fenntarthatatlannak tartották az üzemeltetését. A repülő utolsó menetrendszerinti útját 2003. október 24-én teljesítette. A fennmaradt példányokat – amelyek egykor a sztratoszférát hasították – ma múzeumokban őrzik.

Mégis, a Concorde iránti csodálat a mai napig él.

„A légiutas-kísérők imádták, az utasok imádták” – emlékezett vissza Richard Quest, a CNN riportere, aki ötször is utazott a Concorde-on.

„Tisztában voltam vele, hogy egy nagyon szűk kör tagja vagyok, egy kiváltságos személy, akinek megadatik, hogy a Concorde fedélzetén utazzon.”

(Nyitókép forrás: Mike Freer Collection)

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Legfrissebb hírek

ózonlyuk

Eltűnhet az ózonlyuk? Meglepő fordulat az égbolton

Az ózonréteg lassú, de biztos gyógyulása figyelhető meg. Az eddigi elképzelések, miszerint az ózonréteg menthetetlen, megdőlni látszik, hála a Montreal Protocolnak. Amikor az emberiség először ébredt rá arra, hogy bizonyos szintetikus gázok

Mielőtt továbblépnél