Javaslatok

  • Tudomány és Innováció
  • Itthon
  • Nagyvilág
  • Titkok és Rejtélyek
  • Offbeat

Más.

  • Főoldal
  • Oldalak
    • Rólunk
    • Kapcsolat
  • Itthon
    • MÁV
      Európa felgyorsul, a MÁV pedig annak is örül, ha nem késik
    • Ai poltikai kampány
      Ezt a kampányt már nem az emberek írják
    • magyar minimálbér
      Magyar minimálbér nagyító alatt: messze a német szinttől, a régiós középmezőnyben
  • Nagyvilág
    • Északi-sark
      Narancssárga folyók és olvadó gleccserek tanúskodnak az Északi-sark kézzelfogható változásairól
    • kínai
      Elszabadult a kínai drónhadsereg: itt a világ első légi anyahajója
    • USA vízummentes utazás
      Öt évre visszamenőleg kérheti a közösségimédia-előzményeket az USA a beutazóktól?
  • Tudomány és Innováció
    • kutatás
      Negyvenezer éves üzenet érkezett az örökfagy alól
    • Transzhumanizmus
      Transzhumanizmus: életmentő jövőkép vagy a humanizmus vége?
    • technológiák
      A technológia új korszaka jön: ezek formálhatják a 2026-os trendeket
  • Titkok és Rejtélyek
    • első idegen civilizáció
      Az első idegen civilizáció, akivel találkozunk, valószínűleg nagyon hangos lesz
    • Megfejtették a 70 éve talált ősi Holt-tengeri kéziratok szövegét
    • Bennu aszteroida
      Fontos cukrok, titokzatos „űrgumi” és ősi csillagpor került elő a Bennu aszteroidáról
  • Offbeat
    • Streaming hanyatlás
      A fizikai adathordozók forradalma: miért térnek vissza az emberek a DVD-khez és CD-khez?
    • Régi hagyomány tért vissza az ünnepi készülődés időszakába a fiatalok körében
    • ipari titkok
      Kiszivárgott iparági titkok – téged még sokkolnak ezek az információk?
Offbeat

Így kell a luxust kereső vevőket megszívatni – 2600 eurót kérnek egy 56 eurós táskáért

2025.04.16.
katilan
Olvasási idő: 7 perc

Milánó mellett, egy poros raktárban kínai munkások varrják a Dior 2600 eurós táskáit. Szinte hihetetlen, de a méregdrága kiegészítő gyártási költsége mindössze 56 euró. Az olasz hatóságok szerint a dolgozók embertelen körülmények között, gyakran illegálisan és megalázó bérekért végzik a munkát. A végeredmény: egy luxustáskának látszó tárgy, rajta a „Made in Italy” címkével, és egy ár, amit sokan csak presztízsért fizetnek meg. A napokban nagy visszhangot kiváltó Dior-botrány sokakat elgondolkodtatott – hogyan süllyedtek (és meddig képesek még tovább süllyedni) a luxustermékek gyártói? Az sem utolsó kérdés, hogy mi késztet egyeseket arra, hogy pusztán egy jól ismert márkanév miatt hatalmas vagyonokat költsenek olyan termékekre, amelyeket bagóért megvásárolhatnának, s amelyek talán még mutatósabbak is lennének.

Bevallom, nem ez az első eset, hogy napokig forognak a fejemben ezek a kérdések. Egy nemrégiben bemutatott, valós eseményeken alapuló sorozat, a WeCrashed megtekintésekor éltem át hasonlót. A film egyik mellékszála bemutat egy fiatal nőt, aki munkahelyi bónuszban bízva, hatalmas összegért rendelt magának egy luxusmárka táskát – még azelőtt, hogy a várt nagy összeg a tárcájában landolt volna. A tőzsdére lépés végül elmaradt, így a bónusz is, ezért a lány a táskát kénytelen volt eladni – és jó, ha a felét visszakapta, ami viszont megmaradt, az a tartozás és a pénzügyi gondok.

A való életben ez egyáltalán nem ritka. Vannak, akik a márkás holmikat eszközként használják ahhoz, hogy kitűnjenek, hogy „valakinek” érezzék magukat – hiszen a csillogó név és az ár önmagáért beszél. És ez a világ – legalábbis egyesek szerint – csak azokat tartja valamire, akik „valakik”. S ha már tudást, szellemi értéket nem tudnak produkálni, marad a külcsín. Van azonban egy réteg, amely megelégszik a látszattal – és talán okosabb is, hiszen ők már tudják, hogy a drágán vásárolt holmik másolatával ma ugyanezt a hatást el lehet érni. Sőt, sokak számára teljesen közömbös, milyen logó díszeleg egy táskán vagy cipőn – ha egyáltalán észreveszik.

Egyre többen azonban már átlátnak a színfalak mögött zajló valóságon. Miközben a vásárlók továbbra is sorban állnak a márkaboltok előtt, a háttérben sokszor alulfizetett varrónők, olcsó alapanyagok és láthatatlan gyártók dolgoznak – a valódi érték már régen elveszett.

A Dior-botrány: amikor lehull a függöny

2024 júniusában az olasz hatóságok vizsgálatot indítottak a Dior egyik olaszországi beszállítója ellen, miután kiderült, hogy a milánói régióban működő kínai tulajdonú alvállalkozók kizsákmányolták munkásaikat. A dolgozók közül többeket illegálisan alkalmaztak, és embertelen körülmények között, hosszú órákon át dolgoztattak, gyakran ünnepnapokon is, miközben a biztonsági előírásokat figyelmen kívül hagyták. A vizsgálat kiderítette, hogy egy-egy táska előállítási költsége 56 euróba kerül, miközben az üzletekben 2600 euróért kínálták őket.

Bár a Dior közvetlenül nem volt büntetőjogilag felelős, a bíróság megállapította, hogy nem tett megfelelő lépéseket beszállítói ellenőrzésére. Az eset súlyosan rontotta a márka hitelességét, és felhívta a figyelmet arra, hogy a „Made in Italy” címke sokszor csak egy illúzió – a valódi munkát olcsó, kizsákmányolt kezek végzik.

Nem egyedi jelenség: a Prada, az LV, a Versace és a Nike is ott áll a sorban

A Dior esete csupán a jéghegy csúcsa. Egy 2011-es diplomamunka szerint a Prada nyilvánosan is kommunikálta, hogy gyártása egy részét évekkel ezelőtt Kínába és Romániába helyezte át, ahol a varrónők gyakran csak havi 200 eurót keresnek, miközben naponta több ezer euróért árult dzsekit állítanak elő. Az alacsony bérek és a munkaerő kiszolgáltatottsága sajnos általános probléma a kelet-európai textiliparban.

A Versace és más luxusmárkák termékei egyebek mellett Szerbiában is készülnek, de egyes információk szerint a cég magyarországi falvakban is alkalmaz idős vagy rokkantnyugdíjas varrónőket – filléres bérekért. Egy 2023-as cikk szerint Szerbiában többek között a Versace márkajelzéssel ellátott ruhák és cipők is készülnek. A cikk beszámol arról, hogy a varrónők gyakran toxikus és nehéz munkakörülmények között dolgoznak, alacsony bérekért, és gyakran nem részesülnek megfelelő juttatásokban.

A Louis Vuitton termékei átlagos minőségű alapanyagból készülnek, mégis világhíres logójuk miatt több ezer eurót kérnek értük.

De nem csak a luxusmárkák játszanak ezzel a modellel. Derek Guy ipari forrásokra hivatkozva számolt be arról az X-en (@dieworkwear), hogy egy Nike cipő gyártási költsége csupán 25 dollár FOB-ár Ázsiában. A „FOB” azt jelenti, hogy ez az ár tartalmazza a gyárból való kiszállításig felmerülő költségeket. Mire az Egyesült Államokba ér, a teljes bekerülési ár (landed cost) már 51 dollár körül alakul – ebben benne van a szállítás, vám, biztosítás is. A végső bolti ár viszont 100 dollár, vagy még több. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztó lényegében a márkáért, az arculatért és az érzésért fizet, nem a cipő valós értékéért. A márkanév, a marketing, a sportolói szponzorációk és a hírnév több mint kétszeres árrést biztosítanak a gyártási költséghez képest – mindezt egy olyan termék esetében, amelyet sokan napi használatra vásárolnak meg, anélkül, hogy tudnák, valójában mire is költenek. Hát, ennyit a csillogó márkák világáról…

TikTok-gyárak, whitelabel, hamisított igazság

Az utóbbi időben a TikTokot ellepték azok a kínai gyártók, akik a luxusmárkákhoz megszólalásig hasonló, úgynevezett „1:1” arányú másolatokat kínálnak – ezeket whitelabel néven árulják. A termékek gyakran ugyanabban a gyárban készülnek, ahol az eredeti márkák is gyártatnak, ugyanazokból az anyagokból, ugyanazzal a technológiával. Az egyetlen különbség: nincs rajtuk márkajelzés – azt a vásárló igény szerint akár utólag is rátetettheti.

A whitelabel üzletág mára külön iparággá vált: a TikTok-videókban gyakran nyíltan bemutatják, hogyan készülnek ezek a táskák vagy cipők, milyen anyagokat használnak, és mennyibe kerülne, ha „nevesített” verzió lenne belőlük. A termelés transzparenciája, a direkt kommunikáció és az AI-alapú gyártásköltség-kalkulátorok mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a fogyasztók egyre többet tudnak meg a valós ár-érték arányról.

A fenti példák világossá teszik: az emberek egy része nem a terméket, hanem a jelentését vásárolja meg. A luxustáska nem csupán praktikus kiegészítő, hanem társadalmi üzenet. A „nekem telik rá” érzés sokak számára a legfontosabb, még akkor is, ha ez pénzügyi kockázattal jár. A luxus ma már nem tárgy, hanem történet – amelyet a fogyasztó saját identitásának építésére használ. luxus márkák

A whitelabel terjedése azonban rámutat arra, hogy a fogyasztók körében sokan „ébredeznek”. A „hamisítvány” ma már sok esetben nem jelent silány másolatot – inkább tudatos választást. Sokan nem érzik szükségét annak, hogy hivatalos márkajelzést viseljenek, ha a termék küllemében, minőségében, sőt, gyártási helyében is megegyezik az eredetivel. Egyre kevésbé ciki, sokkal inkább praktikus és pénzügyileg tudatos döntésnek számít – főleg, ha a presztízs helyett az egyéni stílus, vagy épp az etikus fogyasztás fontosabbá válik.

Mi marad a luxusból, ha levesszük a logót?

A presztízs illúziója repedezik. A táskába varrt, ezzel elrejtett igazság előbb-utóbb napvilágra kerül. A cérna foszlani kezd – talán megremegtek a fáradt kezek, amelyek varrták –, és feltárul minden, ami a luxustermékek csillogása mögött rejtőzött.

Ahogy a fogyasztók egyre tudatosabbá válnak, a márkák már nem védhetik magukat csupán egy logóval. A valódi luxus talán nem az, ami a boltok polcain csillog – hanem ami mögött érték, tartalom és méltányos körülmények állnak. A luxushoz való viszony megváltozhat. Valószínű, hogy mindig lesznek, akiket a birtoklásvágy, a státuszéhség vagy az önigazolás arra motivál majd, hogy vagyonokat költsön, akár el is adósodjon egy márkás termék miatt, de egyre többen állnak a kérdéshez egészséges lelkülettel. Vásárlás előtt már nem csak azt kérdezik maguktól, hogy mit vegyenek, hanem hogy mi célból és főleg – mennyiért.

  • Facebook
  • X
  • Pinterest
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Reddit
  • Email
    • logo

    katilan

    Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

    Legfrissebb hírek

    kutatás

    Negyvenezer éves üzenet érkezett az örökfagy alól

    Nehezen képzelünk el egy boncasztalon fekvő mamutot. Különösen akkor, ha belegondolunk, hogy az állat nagyjából negyvenezer éve halt meg, és hogy a testét a szibériai örökfagy őrizte meg. A Yuka névre keresztelt
    első idegen civilizáció

    Az első idegen civilizáció, akivel találkozunk, valószínűleg nagyon hangos lesz

    Az emberiség évtizedek óta fantáziál arról, milyen lesz, ha egyszer kapcsolatba lépünk egy idegen civilizációval. A sci-fi irodalom inváziókról, bölcs tanítómesterekről vagy éppen furcsa kísérleteket végző idegenekről mesél – ám a valóság
    Északi-sark

    Narancssárga folyók és olvadó gleccserek tanúskodnak az Északi-sark kézzelfogható változásairól

    A Nemzeti Óceán- és Légkörkutatási Hivatal (NOAA) legfrissebb, 20. alkalommal kiadott Arctic Report Card jelentése szerint az Északi-sark látványosan gyorsabban melegszik a globális átlagtól. Mindez a természetben soha nem látott változások formájában
    Streaming hanyatlás

    A fizikai adathordozók forradalma: miért térnek vissza az emberek a DVD-khez és CD-khez?

    Egyre több gyűjtő és zenekedvelő dönt úgy, hogy visszatér a kézzelfogható adathordozókhoz – a DVD-khez, CD-khez, sőt, néhol még a kazettákhoz és VHS-ekhez is. A streaming korszak évtizedei után a fiatalabb generációk
    Transzhumanizmus

    Transzhumanizmus: életmentő jövőkép vagy a humanizmus vége?

    A technológia fejlődése ma már nemcsak az életminőséget javítja, hanem magát az élet fogalmát is újraértelmezi. A transzhumanizmus hívei szerint a technológia segítségével le lehet győzni az öregedést és akár a halált
    technológiák

    A technológia új korszaka jön: ezek formálhatják a 2026-os trendeket

    A technológiai világ évtizedek óta gyors tempóban fejlődik, de a 2020-as évek második felére minden korábbinál látványosabb átalakulás zajlik. A mesterséges intelligencia már nem csupán egy technológiai irányzat, hanem az egész gazdaság

    Megfejtették a 70 éve talált ősi Holt-tengeri kéziratok szövegét

    Több mint 70 év után végül két kumráni (a Holt-tenger északi partján fekvő Kumrán barlangjai után) kézirat tanulmányozása azt mutatja, hogy azok nem rejtett tudást, hanem bibliai szövegeket tartalmaztak, ezzel pedig fényt
    kínai

    Elszabadult a kínai drónhadsereg: itt a világ első légi anyahajója

    Kína nemcsak arról híres, hogy hatalmas katonai költségvetést tart fenn, hanem arról is, hogy az elmúlt években agresszíven fejlesztette immár valós technológiává váló autonóm harci rendszereit. 2025. december 11-én a kínai állami
    elhízás elleni csodaszer

    Jön az új elhízás elleni szupergyógyszer?

    Az elhízás elleni gyógyszerek piaca egy újabb, sok szempontból meghatározó jelölttel bővül. Az Eli Lilly retatrutide nevű, három hormon hatását egyszerre utánzó injekciója a III. fázisú vizsgálatok első eredményei alapján a jelenleg
    USA vízummentes utazás

    Öt évre visszamenőleg kérheti a közösségimédia-előzményeket az USA a beutazóktól?

    Az Egyesült Államok újabb szintre emelné a határátlépéssel kapcsolatos adatgyűjtést. A javaslat szerint hamarosan már azoknak is részletes közösségimédia-előzményeket kellene megadniuk, akik vízummentesen, az ESTA-rendszeren keresztül utaznak be az országba. Ez az

    Offtopik.hu © 2025 - Minden jog fenntartva

    • Rólunk
    • Adatvédelem
    • ÁSZF
    • Kapcsolat
    • Oldaltérkép
    • Segítség
    • Munka
    • Hirdetés
    • Főoldal
    • Oldalak
      • Rólunk
      • Kapcsolat
    • Itthon
      • MÁV
        Európa felgyorsul, a MÁV pedig annak is örül, ha nem késik
      • Ai poltikai kampány
        Ezt a kampányt már nem az emberek írják
      • magyar minimálbér
        Magyar minimálbér nagyító alatt: messze a német szinttől, a régiós középmezőnyben
    • Nagyvilág
      • Északi-sark
        Narancssárga folyók és olvadó gleccserek tanúskodnak az Északi-sark kézzelfogható változásairól
      • kínai
        Elszabadult a kínai drónhadsereg: itt a világ első légi anyahajója
      • USA vízummentes utazás
        Öt évre visszamenőleg kérheti a közösségimédia-előzményeket az USA a beutazóktól?
    • Tudomány és Innováció
      • kutatás
        Negyvenezer éves üzenet érkezett az örökfagy alól
      • Transzhumanizmus
        Transzhumanizmus: életmentő jövőkép vagy a humanizmus vége?
      • technológiák
        A technológia új korszaka jön: ezek formálhatják a 2026-os trendeket
    • Titkok és Rejtélyek
      • első idegen civilizáció
        Az első idegen civilizáció, akivel találkozunk, valószínűleg nagyon hangos lesz
      • Megfejtették a 70 éve talált ősi Holt-tengeri kéziratok szövegét
      • Bennu aszteroida
        Fontos cukrok, titokzatos „űrgumi” és ősi csillagpor került elő a Bennu aszteroidáról
    • Offbeat
      • Streaming hanyatlás
        A fizikai adathordozók forradalma: miért térnek vissza az emberek a DVD-khez és CD-khez?
      • Régi hagyomány tért vissza az ünnepi készülődés időszakába a fiatalok körében
      • ipari titkok
        Kiszivárgott iparági titkok – téged még sokkolnak ezek az információk?