Cybertruck: apokalipszis-biztos jármű vagy digitális díszlet?

2025.05.19.
Olvasási idő: 3 perc

Ha van autó, amelyik megosztja a közvéleményt, az a Tesla Cybertruck. Elon Musk jó ideje hirdeti, hogy ez a szögletes acélszörny nemcsak a jövőbe vezet, hanem a végromláson is át.

A járművet „apokalipszis-állónak” nevezte, marketingjében pedig egyfajta digitális párizsi kommünt vagy Mad Max-szerű szabadságharcos városi harckocsiként jelenik meg. Csakhogy azok, akik komolyan készülnek a rendszerösszeomlásra – a prepperek és túlélőspecialisták – egészen mást mondanak.

Sok benne a tech, de kevés benne a bizalom

A Guardian riportjában megszólaló túlélőszakértők szerint a Cybertruck épp azzal bukik meg, amivel a legtöbb kriptovaluta-hívő is vigyáz: túl sok a benne rejlő digitális függőség.

Ha leáll az áram vagy a műholdas rendszer, mivel javítod meg? Nem tudom frissíteni a fedélzeti szoftvert a pusztán

– fogalmaz egy interjúzott túlélésre készülő szakértő.

Ez nemcsak technikai kérdés, hanem filozófiai is: a kriptóval szimpatizálók gyakran keresik az önrendelkezést a digitális eszközök világában. Ügyelnek arra, hogy ne legyenek kiszolgáltatva egyetlen szolgáltatónak vagy centralizált rendszereknek. A Cybertruck viszont egy zárt, Musk-vezérelt ökoszisztéma terméke, amelyben az adatok, frissítések és működés kulcsa is a gyártó kezében van.

Tesla Cybertruck

Túl sok díszlet, túl kevés tartalom

Több tapasztalt off-road tesztelő szerint a Cybertruck inkább mutatós, mint használható – az acélborítás ellenére nem bírja a komolyabb terepet, és már autómosás után is akadtak meghibásodások. Pulitzer-díjas autós szakírók is úgy értékelték: ez egy inkább útra való dizájntermék, mint valódi túlélőgép. Egy NASA-mérnökből lett prepper, Arthur Bradley szerint ugyan kibírhat némi kézifegyveres tűzharcot, de a kérdés valójában az:

Miért is lőnének rám egy Cybertruck miatt? Mert idiótának tartanak, vagy mert támogatónak néznek?

A technológiával túlzsúfolt jármű, mely inkább cosplay, mint túlélőeszköz, nem a gyakorlati tapasztalatokra, hanem tech-víziókra épül.

Ez a közepes képességű gépszörny nem olyan emberek keze munkáját dicséri, akik valóban értenek a terepjárókhoz

– áll a Guardian cikkében. A Cybertruck inkább egy szerepjáték-kelléknek tűnik, melyet tech-rajongók terveztek politikai szimbólumként – és ez a politikai háttér sem javít a megítélésén.

Az egész helyzet ironikusabb nem is lehetne: egy milliárdos, aki nyilvánosan bírálja az államot, ugyanakkor a kormányellenes posztapokaliptikus víziókkal ad el járművet – olyan szlogenekkel, mintha máris készülne az állam nélküli jövőre. A valóság viszont az, hogy miközben Elon Musk mintha a „betegség” és a „gyógyszer” szerepét is magára vállalná, még azok sem vásárolják a Cybertruckot, akiket célzott: a prepper-közösség elfordult tőle, a nagyközönség pedig sosem kérte igazán. Az eredmény: 800 millió dollárnyi eladatlan készlet porosodik a kereskedésekben.

És ha a jármű nem lett sem a „közember túlélőjárműve”, sem a „rendszerrel szembenállók páncélozott reménye”, akkor kinek készül valójában? Úgy tűnik, főként a rendfenntartó szervek – köztük amerikai rendőrségek – használják majd. Így a Cybertruck inkább válik a posztapokaliptikus hatalom jelképévé, mintsem annak a szabadságharcosévá, akinek eredetileg szánták.

Egy vasszörny tanulsága

Elon Musk gyakran egyszerre épít rendszert és hirdeti annak lebontását. A Cybertruck éppen ezért olyan érdekes paradoxon: egy mérhetetlenül digitális termék, amit a rendszer végének reklámozásával próbálnak eladni. De úgy fest, hogy azok, akik hisznek a technológiai autonómiában, inkább maradnak a megbízható, egyszerű, javítható megoldásoknál.

A Cybertruck tehát lehet feltűnő, lehet hangos, lehet acélból – de amíg a számítógépe működik, addig nem a szabadság jelképe, hanem csak egy szimbolikus lakat a digitális zárt ajtókon.

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Legfrissebb hírek

ózonlyuk

Eltűnhet az ózonlyuk? Meglepő fordulat az égbolton

Az ózonréteg lassú, de biztos gyógyulása figyelhető meg. Az eddigi elképzelések, miszerint az ózonréteg menthetetlen, megdőlni látszik, hála a Montreal Protocolnak. Amikor az emberiség először ébredt rá arra, hogy bizonyos szintetikus gázok

Mielőtt továbblépnél