Woke üzenettől hangos véres karácsonyi reklám borzolja a kedélyeket

2025.11.22.
Olvasási idő: 3 perc

A PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) brit állatjogi szervezet egyesek által provokatív, vérrel fröcskölt karácsonyi videóval került képernyőre. A kampány célja, hogy arra ösztönözze az embereket, hogy az ünnepi menü összeállításakor a mészárlás helyett inkább mutassanak együttérzést.

Mások szerint a radikális ábrázolás erőteljes üzenet közvetít, a PETA állításai szerint ugyanis az Egyesült Királyságban idén karácsonykor több tízmillió állatot vágnak le. Röviden fogalmazva a reklámban lévő idilli családi vacsora képe mögött valójában borzalmas valóság húzódik meg.

Hogyan fogadja a nagyközönség a karácsonyi reklámokat?

Egyik karácsonyi reklám éri a másikat: míg a Coca-Cola AI-generálta reklámja kemény kritikákat váltott ki a kreatív munkatársak helyettesítését illetően, a Tesco valósághű hirdetését az Instagram-felhasználók a szezon legjobbjának szavazták meg.

A PETA kampánya az üdítőital-óriáshoz vagy épp a Jaguar 2024-es woke arculatváltásához hasonlóan szintén megosztotta a véleményt. Míg egyesek figyelemfelkeltő üzenetét dicsérik, ami az állatok szenvedésére irányítja a figyelmet, mások olyan túlzásnak tartják, ami elveszi a karácsony és a szórakozás örömét.

Az X-en (korábban: Twitter) mindkét tábor hangot adott véleményének: az ellenzők tábora szerint pont az ilyen posztok miatt nem veszik soha komolyan a szervezetet, és jobban tennék, ha békén hagynák a woke lovat. A támogatók viszont megköszönték ezt a nagyon hatásos üzenetet, és arra ösztönöznek mindenkit, hogy váltsanak zöldségre.

Mit láthatunk a reklámban?

A múlt héten megjelent egyperces videóban egy család vérrel fröcskölt arccal, ruhával és kézzel ül az ünnepi asztalnál, ami vizuálisan erősen megbotránkoztató hatást kelt. Koccintáskor a feltételezett családfő arról beszél, hogy túléltek még egy karácsonyt, majd a képernyőn a következő felirat jelenik meg:

Idén karácsonykor több mint 180 millió állatot vágnak le az Egyesült Királyságban. Boldog karácsonyi mészárlást.

A megosztó videó decembertől a moziban is fut, hogy minél szélesebb közönséghez jusson el az üzenet. A PETA közlése szerint a reklámban szereplő ételek mind vegán változatok – ezzel is demonstrálva, hogy minden hagyományos karácsonyi ételre létezik állatbarát alternatíva.

Részlet a PETA karácsonyi reklámjából │ PETA

A PETA nézőpontja

PETA programokért felelős alelnöke, Elisa Allen kifejtette, hogy a videóban felkínált minden „klasszikus” ünnepi étel – legyen az pulyka, sonka vagy marha – mögött egy fájdalmat és félelmet tapasztalt érző lény áll. Hangsúlyozta továbbá, hogy az együttérzés nem megy szembe az ünnepi hagyományokkal, hanem épp mélyebb értelmet adhat az ünneplésnek: a kompromisszummentes vegán roast választásával úgy ünnepelhetünk, hogy közben egyetlen életet sem oltunk ki.

Társadalmi trendek és fogyasztói szokások

A kampány közvetlenül kapcsolatba hozható azzal az egyre népszerűbb trenddel, miszerint egyre többen választanak növényi alapú ételeket az ünnepekre. Egy korábbi brit Tesco-felmérés szerint a válaszadók több mint 27%-a fontolóra vette, hogy karácsonykor vegetáriánus vagy vegán fogások kerüljenek az asztalra. Ez összhangban van a globális flexitáriánus, avagy szemi-vegetáriánus mozgalommal, ami azt jelenti, hogy az emberek ugyan csökkentik a húsfogyasztásukat, nem mondanak le teljesen a kedvenc ízeikről.

Ha elfogulatlanok akarunk maradni, fel kell ismernünk, hogy van az effajta hatásvadász figyelemfelkeltésnek is van létjogosultsága, de nem szabad készpénznek venni, hogy a közönség automatikusan elfogadja a felkínált alternatívákat. 

A PETA karácsonyi reklámkampánya sokak számára etikailag kényelmetlen, de a modern fogyasztói társadalomban egyre relevánsabb kérdésekre világít rá. Az általa kiváltott viták pedig megmutatják, hogy az ünnepi hagyományok újragondolása nemcsak lehetséges, hanem sokak számára már aktuális.

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Vélemény, hozzászólás?

Your email address will not be published.

Legfrissebb hírek

diktatúra - spanyol

Miért idealizálják a spanyol fiatalok a diktatúrát?

Kevés modern európai diktátor hagyott akkora és ilyen ellentmondásos nyomot a saját országán, mint Francisco Franco. A tábornok 1939-ben, a véres spanyol polgárháború után emelkedett hatalomra, és közel négy évtizeden át tartotta
luxus láthatatlan

A láthatatlan elit – új arcot ölt a luxus

A luxus világa átalakulóban van. A felső 0,1% többé nem a csillogással akar kitűnni – épp ellenkezőleg: eltűnni próbál. Magánklubok, névtelen bejáratok, személyre szabott utazások és olyan élmények, ahol a kívülállók kizárva

Mielőtt továbblépnél