A videojátékok mindig is arról szóltak, hogy teljesítményünket valamilyen formában mérik – legyen szó pontszámról, győzelmek számáról vagy szintlépésekről. Az elmúlt években azonban a fejlesztők egyre kreatívabbak (és néha bizarrabbak) lettek abban, mit érdemes statisztikaként nyilvántartani. Vannak játékok, amelyek olyan apróságokat követnek, amelyekről a legtöbben soha nem gondolták volna, hogy valaha is számítanak. Íme néhány a legfurcsább és legérdekesebb példák közül, ahol a játék minden mozdulatodra figyel.
Skyrim – az órák, amelyeket pusztán várakozással töltöttél
Az Elder Scrolls V: Skyrim hatalmas világa lenyűgözte a játékosokat. A sárkányokkal vívott epikus csaták és a végtelen kalandok mellett azonban a játék azt is számon tartja, mennyi időt töltöttél egyszerűen semmit sem csinálva. Amikor a karaktered időugrást hajt végre egy pihenőhelyen, a játék precízen nyilvántartja az így eltelt órákat. Bár logikusnak tűnik, hogy ez segít a világ időrendjében eligazodni, meglepő, hogy a játék ezt statisztikaként is rögzíti. Gyakorlatilag van egy szám arról, mennyit „lustálkodtál” a digitális világban.
Fallout 4 – egy vicces, de annál feleslegesebb számláló
A Fallout univerzum mindig is arról volt híres, hogy furcsa humorral ötvözi a posztapokaliptikus hangulatot. A Fallout 4-ben található „Fortune Finder” perk például lehetőséget ad arra, hogy az ellenfelek halálukkor pénzérmék záporában essenek szét.
Ez a jelenség annyira sajátos, hogy a játék külön számlálja, hányszor sikerült előidézned egy ilyen „money shot”-ot. Bár elsőre vicces, valójában teljesen felesleges adat – de a játékosokat mégis elégedettséggel tölti el, amikor egy halom érme repül szét a képernyőn.
GTA V – privát táncok statisztikája
A Grand Theft Auto sorozat mindig is feszegette a határokat, és ez alól a felnőtt szórakozás sem kivétel. A GTA V-ben a játékosok különböző szórakozási lehetőségek közül választhatnak – többek között a striptease klubok látogatása is ilyen virtuális tevékenység. A Rockstar Games nem állt meg annál, hogy lehetőséget adjon ezek igénybevételére: a játék konkrétan nyilvántartja, hányszor „fizettél be” egy privát táncra. Bár teljesen opcionális élményről van szó, az adat itt is bekerül a játék által követett statisztikák közé.
MediEvil – a halálnemek gyűjteménye
A kultikus MediEvil játék különlegessége nemcsak a szokatlan történetben, hanem a bizarr statisztikáiban is rejlik. A „Deathly Smorgasbord” nevű achievement például azt követeli meg, hogy a főhős, Sir Daniel Fortesque legalább hét különböző módon haljon meg.
Ez a furcsa teljesítmény nemcsak groteszk humorral tölti meg a játékot, hanem egy láthatatlan statisztikai rendszert is rejt. Kevesen gondolnák, hogy a játék fejlesztői külön figyelték, hogyan hal meg a karakter – és ezt még jutalmazzák is.
Ez is érdekelhet: Minden, amit érdemes tudni az EA Sports FC 25-ről
Final Fantasy IX – a rejtett időzítő a legendás fegyverhez
A PlayStation korszak egyik kedvence, a Final Fantasy IX, szintén tartogatott egy szokatlan meglepetést. A Steiner karakter legendás fegyvere, az Excalibur II, csak akkor szerezhető meg, ha a játékos 12 órán belül eljut a történet végéig. Ez azt jelenti, hogy a játék végig egy rejtett órát számol, amely minden menünyitással és átvezető videóval együtt fut. Egy olyan statisztika, amelyről a legtöbben nem is tudtak, mégis kulcsszerepet játszik egy ritka tárgy megszerzésében.
The Sims – a hólyag állapotának figyelése
A Sims sorozat az emberi élet minden aspektusát igyekszik szimulálni – beleértve a legtriviálisabbakat is. Az egyik legikonikusabb statisztika a „Bladder” mutató, vagyis a hólyag telítettsége. A játékosoknak folyamatosan ügyelniük kell rá, hogy a Simjük időben eljusson a mosdóba, különben kellemetlen balesetek történhetnek. Bár elsőre viccesnek tűnik, ez a mutató sok játékos szerint az egyik legemlékezetesebb és legbizarrabb statisztika a sorozat történetében.
RuneScape – a favágás
A RuneScape a részletességével vált legendássá. Az egyik legfurcsább, mégis központi statisztikája a favágás (Woodcutting). A játékosoknak rengeteg fát kell kivágniuk, hogy fejlődjenek vagy tárgyakat készítsenek, és a játék minden egyes vágást külön nyilvántart. Bár önmagában nem tűnik jelentősnek, a közösség számára ez egy fontos mérőszám lett, amely szinte legendássá vált az MMO világában.
Braid – a 90 perces felhővadászat
A Braid, ez a művészi hangulatú, időmanipulációra épülő puzzle-platformer számos titkot rejt, de a legbizarrabb mind közül egy lassan araszoló felhőhöz kapcsolódik. A játék egyik rejtett csillagát ugyanis csak úgy lehet megszerezni, ha a játékos türelmesen követi ezt az apró felhőt – méghozzá másfél órán keresztül, megállás nélkül. Ez a feladat annyira monoton és időigényes, hogy sok játékos egyszerűen soha nem vállalkozott rá, míg a legelszántabbak hőstettként meséltek róla. Bár a játék nem hívja fel rá külön a figyelmet, a rendszer szigorúan számon tartja, hogy teljesítetted-e ezt az abszurd kihívást.
Összegzés – amikor a játék túl sokat tud rólad
A videojátékok világában a statisztikák és teljesítmények követése szórakoztató, motiváló, de néha kifejezetten bizarr. Legyen szó órákon át tartó várakozásról, furcsa halálnemekről vagy éppen a hólyag telítettségéről, a játékok készítői sokszor a legapróbb részleteket is nyilvántartják. Ezek a példák azt mutatják, hogy a fejlesztők fantáziája határtalan – és egyben emlékeztető is, hogy a játékok néha többet tudnak a szokásainkról, mint gondolnánk.