Milyen autókat vezetünk a jövőben? Lítium-ion akkumulátor vs. hidrogén üzemanyagcella

2022.07.19.
Olvasási idő: 4 perc

A Nissan Leaf (2010) és a Tesla Model S (2012) bevezetése óta az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) az autóipar elsődleges fókuszává váltak.

Ez a technológiai váltás hihetetlen sebességgel pörög fel. Például Kínában 2021-ben már 3 millió BEV-et adtak el, szemben az előző évi 1 millióval. Eközben az Egyesült Államokban az eladásra kínált elektromos autó modellek száma 2024-re várhatóan megduplázódik tavalyhoz képest.

A globális klímacélok teljesítéséhez azonban a Nemzetközi Energiaügynökség állítása szerint az autóiparnak évente 30-szor több ásványi anyagra lesz szüksége mint jelenleg. Sokan attól tartanak, hogy ez feszültséget okozhat az ellátási láncokban.

Szerencsére nem az elektromos autók jelentik az egyetlen megoldást a közlekedés szén-dioxid-mentesítésére. Ebben az infografikában a Visual Capitalist munkatársai, Marcus Lu és Miranda Smith elmagyarázzák, hogyan működik az üzemanyagcellás elektromos jármű (FCEV).

hidrogén üzemanyagcella
Hogyan működik a hidrogén üzemanyagcella?

Az FCEV-k az elektromos járműveknek egy olyan típusa, amely nem termel károsanyag-kibocsátást (az előállítás környezeti költségeitől eltekintve). A fő különbség a két típus között az, hogy a BEV-k nagyméretű akkumulátort alkalmaznak az elektromos áram tárolására, míg az FCEV-k hidrogén üzemanyagcella segítségével állítják elő saját áramukat.

Tekintsük át az FCEV főbb alkatrészeinek funkcióit.

Akkumulátor

Az első a lítium-ion akkumulátor, amely az elektromosságot tárolja az elektromos motor működtetéséhez. Egy FCEV-ben az akkumulátor kisebb, mivel nem ez az elsődleges áramforrás. Az általános kontextus kedvéért a Model S 7 920 darab lítium-ion cellát tartalmaz, míg a Toyota Mirai FCEV 330 darabot.

Hidrogén üzemanyagtartály

Az FCEV-k üzemanyagtartálya a hidrogént gáz formájában tárolja. Folyékony hidrogén nem használható, mivel kriogén hőmérsékletet (-150°C) igényel. A hidrogéngáz az oxigénnel együtt a hidrogén üzemanyagcella két bemenete.

Üzemanyagcella-tömb és motor

Az üzemanyagcella hidrogéngázzal termel villamos energiát. A folyamatot laikus nyelven magyarázva így lehetne leírni: a hidrogéngáz áthalad a cellán, és protonokra (H+) és elektronokra (e-) bomlik. A protonok áthaladnak az elektroliton, amely egy folyékony vagy gélszerű anyag. Az elektronok nem tudnak áthaladni az elektroliton, ezért helyette külső utat választanak. Ez elektromos áramot hoz létre a motor működtetéséhez.

Kipufogógáz

Az üzemanyagcella folyamatának végén az elektronok és a protonok találkoznak, és egyesülnek az oxigénnel. Ez kémiai reakciót vált ki, amelynek során víz (H2O) keletkezik, amely aztán a kipufogócsövön keresztül távozik.

Melyik technológia a nyerő?

Amint az alábbi táblázatból látható, a legtöbb autógyártó a BEV-ek felé helyezte át a hangsúlyt. A BEV-csoportból hiányzik azonban a Toyota, a világ legnagyobb autógyártója.

autógyártók
A hidrogén üzemanyagcellákra épülő technológiát az iparág neves személyiségei, köztük a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk és a Volkswagen vezérigazgatója, Herbert Diess is kritikával illette.

„A zöld hidrogénre szükség van az acélgyártáshoz, a vegyiparban, a repülőgépiparban,… és nem szabadna az autókban kikötnie. Túlságosan drága, nem hatékony, lassú és nehézkes a bevezetése és a szállítása.” – mondta Herbert Diess, a Volkswagen-csoport vezérigazgatója

A Toyota és a Hyundai az ellenkező oldalon áll. Mindkét vállalat továbbra is komoly pénzeket öl az üzemanyagcella-fejlesztésbe. A különbség közöttük azonban az, hogy a Hyundai (és testvérmárkája, a Kia) még mindig több BEV-et adott el mint a Toyota.

Ez meglepő baklövés a Toyota részéről, hiszen ők a hibrid járművek úttörői voltak a Prius bevezetésével. Joggal gondolhatnánk, hogy e sikerek után a BEV-ek természetes következő lépésnek számítanak. A Wired beszámolója szerint a Toyota minden zsetonját a hidrogénfejlesztésre tette fel, figyelmen kívül hagyva, hogy az iparág nagy része más irányba mozdult el. A vállalat felismerve hibáját, és mivel időt akart nyerni, lobbizni kezdett az EV-k bevezetése ellen.

A Toyota várhatóan a 2023-as modellévre dobja piacra első BEV-jét, a bZ4X crossovert – több mint egy évtizeddel azután, hogy a Tesla piacra dobta a Model S-t.

Az üzemanyagcellák bevezetésének kihívásai

Számos kihívás áll az FCEV széles körű elterjedésének útjában.

Az egyik a teljesítmény, bár a különbség a két megoldás között elég csekély. A maximális hatótávolság tekintetében a legjobb FCEV (Toyota Mirai) az EPA szerint 402 mérföldet tett meg, míg a legjobb BEV (Lucid Air) 505 mérföldet.

A két nagyobb probléma, ami a hidrogén meghajtáshoz kapcsolódik a 1) a hidrogén hatékonysági problémája, és 2) a töltőállomások nagyon korlátozott száma. Az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma szerint az egész országban mindössze 48 hidrogéntöltő állomás található. Ezek közül 47 Kaliforniában található, 1 pedig Hawaiin.

Ezzel szemben a BEV-ek töltésére országszerte 49 210 töltőállomás áll rendelkezésre, és otthon is tölthetők. Ez a szám biztosan nőni fog, mivel a Biden-kormányzat 5 milliárd dollárt különített el az államok számára töltőhálózataik bővítésére.

premik

Közel 10 éves IT tapasztalattal rendelkezek nagyvállalati fizetési rendszerek és fizetési megoldások fejlesztésében. A kriptók által képviselt érték mellett érdekel a mögöttes technológia is, és nagyon kíváncsi vagyok, hogyan épül egymásra a mainstream és a kriptovaluták világa.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél