A Toyota beszáll az elektromos légi taxik fejlesztésébe és gyártásába

2024.10.06.
Olvasási idő: 3 perc

A Toyota bejelentette, hogy további 500 millió dollárt fektetett a 2009-ben alapított Joby Aviation vállalatba, amely elektromos repülőgépek (eVTOL) kifejlesztésén, gyártásán és tanúsításán dolgozik. A készpénzinjekció felgyorsítja a Joby eVTOL légjármű tanúsítását és kereskedelmi gyártását, amely a légi mobilitás víziójának megvalósulását jelentheti.

A két cég együttműködése 2020-ban indult, amikor a japán vállalat 394 millió dollárt fektetett be a Joby Aviationbe, amely elektromos légi taxit fejleszt kereskedelmi célú személyszállításra. A japán autóipari óriás azt reméli, hogy ez a mostani támogatás felgyorsítja a fejlesztést, valamint elősegíti, hogy megvalósuljon a két vállalat „közös elképzelése a légi mobilitásról”.

A Joby a légi taxik kutatásának egyik vezető vállalata, amely 2020-ban felvásárolta az Uber Elevate startupját. Az Uber 75 millió dollárt fektetett be a vállalkozásba, hogy felgyorsítsa a fejlesztési és tanúsítási folyamatot.

A Toyota szerint ez nem csak egy pénzügyi megállapodás. A vállalat a folyamattervezés, a gyártási módszerek fejlesztése és a szerszámtervezés révén osztja meg a termelési rendszerrel kapcsolatos tudását.

A két vállalat mérnökei vállvetve dolgoznak a Joby kaliforniai létesítményében, hogy kialakítsák a kereskedelmi célú elektromos légi taxik életképes gyártási módszerét, miközben természetesen a tanúsítás előmozdítását is prioritásként tekintik. Elvégre a fő cél nem más, minthogy a technológiát már a közeljövőben a levegőben lássuk.

2024 augusztusában a Joby megerősítette, hogy a típustanúsítási folyamat öt szakaszából a negyedik szakasz már több mint egyharmadában elkészült. Ez fontos lépés az elektromos légi taxik kereskedelmi forgalmazásának engedélyezése és persze a gyártási folyamat elindítása felé.

Felszállási engedély megadva

Toyota
(Fotó: Hyundai/Supernal)

Bár mindez egy látványos fantáziaszüleménynek tűnik, mégsem az. Az elmúlt években egyre több bizonyítékát láthattuk az elektromos függőlegesen felszálló repülőgépek gyors térnyerésének. A Hyundai Motor például Group elindította Supernal üzletágát, a kínai XPeng HT Aero pedig szintén komoly eredményeket ért el ezen a területen.

A vállalatok többsége egy Uber-stílusú fuvarmegosztó szolgáltatás működtetését tervezi, amely lehetővé tenné, hogy az ügyfelek egy kis csoportja egy személyzettel ellátott eVTOL járművön utazhasson, amely egy óriási, többrotoros drónhoz hasonlít. Bár emellett a pilóta nélküli repülések tervei is napirenden vannak.

A Hyundai Motor Group tulajdonában lévő Supernal autógyártó eVTOL részlege szerint az S-A2 koncepciója 193 km/h sebességgel képes utazni és 457 m magasságot elérni. Az akkumulátor kapacitása elegendő az olyan 40-65 km utakhoz. A jármű négyüléses kabinnal és nyolc rotorral rendelkezik, utóbbinak köszönhetően képes felemelkedni a földről.

A Supernal mintegy 457 méteres magasságban, a kereskedelmi helikoptereknél és más repülőgépeknél alacsonyabban fog repülni. Ezzel megelőzi a forgalmi dugókat és a zsúfoltságot az erősen urbanizált területeken.

A Global Advanced/Urban Air Mobility Market Map csapatának nemrégiben készült piaci jelentése szerint 2028-ra legalább 1044 eVTOL-vertiport működhet, amelyeket jelenleg számos globális vállalat fejleszt.

Az év elején az Egyesült Államokban a polgári légi közlekedést szabályozó Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) véglegesítette a Joby Aviation eVTOL repülőgépeinek légialkalmassági kritériumait, lehetővé téve a vállalat számára a típusengedélyezés megkezdését.

Kína azonban saját, egyedi szabályokkal és előírásokkal rendelkezik.

Ennek köszönhetően a kínai vállalatok nagyobb szabadságot élvezhetnek az új technológiák tesztelése során, ami az eVTOL-közlekedés jövőjében potenciális előnyhöz juttathatja ezeket a vállalkozásokat.

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél