A klímacsúcs iróniája: kétszer annyi magánrepülő landolt Bakuban, mint tavaly

2024.11.22.
Olvasási idő: 3 perc

A COP29 klímaváltozási konferenciára érkező résztvevőket kritika érte, miután az eseményhez közeli reptéren egy hét alatt kétszer annyi magánrepülő landolt, mint az előző évben.

Azerbajdzsánban, Baku városában zajló COP29 klímakonferencia résztvevőit kétszínűséggel vádolják, amiért magánrepülőkkel érkeztek az eseményre. A bakui nemzetközi repülőtér az elmúlt hét során jelentős növekedést regisztrált a magánrepülő-forgalomban, ami éles kritikát váltott ki a tisztviselők és a delegáltak irányába.

Az ENSZ éves klímakonferenciáját idén Azerbajdzsán olajban gazdag fővárosában tartják. A rendezvényre politikusok, diplomaták és véleményformálók mellett a gazdagok és hatalmasok is nagy számban érkeztek, akik a döntéshozókkal való találkozás reményében utaztak Bakuba. A The Times a FlightRadar24 repülőkövető platform adatait elemezve kiderítette, hogy a konferencia első hetében összesen 65 magánrepülő landolt a város repterén.

Ezek közül 45 gép vasárnap és hétfőn érkezett, a konferencia kezdetekor. Ez a szám kétszerese a tavalyi hasonló időszak adatainak, amikor 32 magánrepülőt regisztráltak ugyanezen a helyszínen.

Az Egyesült Királyságból Sir Keir Starmer, David Lammy külügyminiszter és Ed Miliband energiaügyi miniszter a brit légierő által üzemeltetett kormányzati repülőgéppel érkezett a konferenciára. A COP29 nyitónapján körülbelül 80 államfő és összesen mintegy 67 ezer regisztrált résztvevő volt jelen, így ez lett a második legnagyobb klímakonferencia Dubai tavalyi eseménye után.

Denise Auclair, a Travel Smart Campaign – amely a vállalati légi utazás csökkentését szorgalmazza – a The Times-nak elmondta:
„A magánrepülők aránytalanul nagy hatással vannak a környezetre. Egy utasra vetítve ötször-tizennégyszer szennyezőbbek, mint a kereskedelmi repülők, és ötvenszer szennyezőbbek, mint a vonatok. A COP29-re érkező magánrepülők száma élesen rávilágít arra az ellentmondásra, hogy miközben a résztvevők a klímaváltozás ellen harcolnak, magánrepülővel érkeznek, különösen az egyenlőség szempontjából. Egy hosszú távú magánrepülő-út több szén-dioxidot termel, mint amit egy átlagember egy teljes év alatt kibocsát.”

Összehasonlításképpen, tavaly ugyanezen időszak alatt 32 magánrepülő landolt Bakuban. A COP28 dubaji konferenciájához becslések szerint 644 magánrepülő érkezett, amelyek körülbelül 4800 tonna szén-dioxidot bocsátottak ki.

COP29 magánrepülők
65 magánrepülőgép szállt le a bakui nemzetközi repülőtéren a Cop29 klímakonferencia idején (Kép: Getty Images)

Környezetvédelmi aktivisták képmutatással vádolják azokat a delegáltakat, akik magánrepülővel érkeztek a konferenciára. Ezzel szemben számos légiközlekedési szakértő védelmébe vette a döntést, mondván, a magas rangú személyek számára a magánrepülő használata érthetőbb, mint a kereskedelmi járatok választása.

Alethea Warrington, a Possible klímavédelmi szervezet energia-, légiközlekedési és fűtésügyi vezetője a The Times-nak így nyilatkozott:
„A magánrepülő használata a világ szűkös szén-dioxid-költségvetésének borzalmas pazarlása, hiszen egyetlen út több kibocsátást termel néhány óra alatt, mint amennyit egy átlagos ember egy év alatt.”

Egy magánrepülő használata nemcsak környezeti, hanem anyagi szempontból is luxus. Egy rövid távú magánrepülés akár több tízezer dollárba is kerülhet, ami újabb vitákat gerjesztett az elit privilégiumairól.

Egy friss tanulmány több mint 25 ezer magánrepülő és 19 millió járat adatait vizsgálta 2019 és 2023 között. Kiderült, hogy a járatok közel fele kevesebb mint 500 kilométert tett meg, míg 900 ezer esetben az utazás mindössze 50 kilométeres távolságra korlátozódott – olyan utakra, amelyeknél valószínűleg léteztek kevésbé szennyező alternatívák is.

Érdekelhet még:

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél