Miért válik unalmassá a Facebook? Megdöbbentőek a számok

2025.05.25.
Olvasási idő: 2 perc

Apró hír bukkant fel Pavel Durov, a Telegram alapítójának személyes csatornáján. Ebben az alapító elárulta, hogy 2025 első negyedévében a Telegram a nyolcadik helyre emelkedett a globális alkalmazásletöltési ranglistán. Úgy, hogy közben a Meta alkalmazáscsomagja, benne olyan nagyágyúkkal, mint a WhatsApp, az Instagram, a Facebook és a Threads a letöltési rangsorban visszaesést mutat. Bár az Instagram és a WhatsApp azért elég jól tartja magát, a Facebook népszerűségének csökkenése egyértelműen látható.

Egy, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készült kutatásból ráadásul az is észrevehető, hogy teljesen megváltozott az is, hogy hogyan fogyasztják a felhasználók a tartalmakat a Facebookon. A szórakoztató tartalmak egyértelműen dominálnak, de a bulvár és a hírességek is pörögnek. Az is kitűnik, hogy a legtöbb agresszív megnyilvánulást a politikai és gazdasági tartalmak generálják a Facebookon, amelyek egyébként is a legtöbb kommentet kapják. Bár Magyarországon még mindig 5 millió körüli havi felhasználója volt 2024 nyarán, az tisztán leszűrhető, hogy a platform felhasználói bázisa öregszik.

A fiatalok körében a Facebook már nem menő

A fiatalok körében a Facebook már egyáltalán nem „menő”, más platformok vették át a helyet, így a TikTok, az Instagram vagy éppen a Snapchat, bár utóbbi kicsit más vonalat képvisel. A Facebook demográfia Magyarországon azt mutatja, hogy a 40 feletti felhasználók vannak többségben. Az is erősíti, hogy a Facebook használata és fogyasztása csökkenő tendenciát mutat, hogy a megjelenő tartalmakra adott reakciók száma is csökken. A 300 legnagyobb magyar Facebook-oldalra érkezett összreakciók száma 2022 óta folyamatos csökkenést mutat. Ezt egyértelműen okozza a Facebook algoritmusok változása és a felhasználók aktivitásának tényleges csökkenése.

Sokan úgy látják egyébként, hogy az általános reakciócsökkenést inkább a Facebook-algoritmus változásai okozzák, hogy milyen módon és mennyi tartalom jut el a felhasználókhoz. Ezt befolyásolja ugye a szabályozói környezet Európában is, de az tény, hogy ma a Facebook egy elöregedő felhasználói bázissal bír. A platform eléggé statikusnak tekinthető olyan interaktívabb, vizuálisabb platformokhoz képest, mint a TikTok vagy Discord, ezért a fiatalok folyamatosan elpártolnak tőle. És hát azt a tényezőt ne hagyjuk ki a számításból, hogy mivel az idősebb generáció nagyon aktív a Facebookon, a fiatalok számára nem igazán trendi. Ha megnézzük a Statista oldalát, azt láthatjuk, hogy 2025 márciusában 7,11 millió Facebook-felhasználó volt Magyarországon, míg 2022-ben ez a szám 7,43 millió volt. Itt látható némi ellentmondás más mérések számaival szemben, de a trend kirajzolódik minden diagramon.

Az a fajta tartalomfogyasztási változás is közrejátszhat a Facebook-felhasználók számának csökkenésében, hogy az adatvédelmi botrányok és reklámokkal, irreleváns tartalmakkal telezsúfolt hírfolyamok eléggé zavaróak sok felhasználó számára. Konkluzióként az írható le, hogy a Facebook szerepe teljesen átalakult. Ma már inkább különféle témák köré szerveződő csoportoknak biztosít platformot és az eredeti, közösségi funkciója háttérbe szorult a rengeteg üzleti tartalom és reklám miatt. Egyre kevésbé osztanak meg az emberek személyes bejegyzéseket, inkább hírek, mémek, reklámok uralják a hírfolyamokat. A Facebook már inkább egy digitális reklámújság, kevésbé az az „évkönyv”, ami eredeti célja lett volna.

Tomasito

Leginkább a technológiai és tudományos témák mozgatnak meg, főleg a blokkláncok és a kriptovaluták technológiai háttere, a valós felhasználási esetek valamint a privacy kapcsán felmerülő lehetőségek érdekelnek. Pénzügy-IT háttérrel bírok, a kriptovaluták mellett elég sok különféle területen építettem tapasztalatot.

Legfrissebb hírek

megújul a cipzár

100 év után megújul a cipzár

100 év után új korszak kezdődik: forradalmi újítást kap a cipzár. Több mint egy évszázada változatlan formában működik a cipzár: két egymásba kapcsolódó fogsor, egy húzószár, és mindezt kétoldalt egy szövetcsík rögzíti
spacex

A SpaceX az USA új rakétapajzsát tervezi

A politikai ígéretek ritkán érik el a csillagokat – kivéve, ha Elon Musk is szerepel a történetben… Elon Musk cége, a SpaceX közel áll ahhoz, hogy elnyerje az amerikai kormány több milliárd
csokitorta

Miért a csokitorta a legjobb tanár a közgazdaságtanban?

Ha a gazdaságról beszélünk, legtöbben számokra, grafikonokra és GDP-adatokra gondolunk. De van egy közgazdasági iskola, amely szerint a gazdaságot nem táblázatokból lehet megérteni, hanem az emberekből vagy például egy csokitorta receptjéből. Ez
Ai poltikai kampány

Ezt a kampányt már nem az emberek írják

A magyar politikai kampányt ma már a mesterséges intelligencia formálja. Az új korszak: amikor a politika már nem emberi kézben van Az elmúlt néhány évben Magyarországon is elkezdődött egy csendes, de alapjaiban

Mielőtt továbblépnél