Kína és Irán egy új vasútvonallal kerüli meg az amerikai szankciókat

2025.05.27.
Olvasási idő: 1 perc

Hivatalosan is elindult a Kínát Iránnal összekötő új kereskedelmi vasútvonal, miután megérkezett Teheránba az első tehervonat a kelet-kínai Hszian városából.

A két ázsiai országot összekötő vasúti infrastruktúra lehetővé teszi, hogy a tehervonatok 15 nap alatt jussanak el Sanghajból Teheránba, szemben a tengeren történő 30 napos szállítással. A teheráni Aprin szárazföldi kikötő vezetője kiemelte, hogy a vasútvonal nagymértékben fogja csökkenteni a két ország közötti szállítási költségeket.

Május 12-én Irán, Kína, Kazahsztán, Üzbegisztán, Türkmenisztán és Törökország vasúti tisztviselői találkoztak Teheránban, hogy előmozdítsák az Ázsiát Európával összekötő transzkontinentális vasúti hálózatot – jelentette a Tasnim hírügynökség május 25-én. A hat ország versenyképes tarifákról és működési szabványokról állapodott meg a kereskedelmi összeköttetés fellendítése érdekében.

Különösen Kína és Irán bővítette a kereskedelmi és gazdasági kapcsolatait az elmúlt időben, mivel Teherán az olajexportját fojtogató amerikai szankciókat, Kína pedig az USA által kivetett vámokat igyekszik megkerülni. A két ország közötti vasútvonal lehetővé teszi az iráni olajexportot Kínába, és ahhoz is hozzájárul, hogy a kínai áruk az amerikai haditengerészet beavatkozása nélkül jussanak el Európába.

Évről évre egyre mélyebb a kapcsolat Kína és Irán között

2018-ban Ali Hámenei, Irán legfelsőbb vezetője kijelentette, hogy az országának inkább keletre, mint nyugatra kell tekintenie. Azóta Kína Irán legnagyobb olajvásárlójává vált, Peking pedig Teheránnak elektronikai cikkeket, például számítógépeket és mobiltelefonokat szállít.

2019-ben Irán csatlakozott Kína „Egy övezet, egy út” (BRI) kezdeményezéséhez, amellyel Hszi Csin-ping elnöknek az a célja, hogy felélessze az ősi Kínát és Perzsiát összekötő selyemút mentén lévő gazdasági kapcsolatokat.

Két évvel később, 2021-ben Kína és Irán történelmi jelentőségű, 25 évre szóló gazdasági együttműködési megállapodást írt alá, amely a hírek szerint 400 milliárd dolláros kereskedelmi forgalmat jelent.

TK

Közgazdasági tanulmányaim révén kerültem közel a globális folyamatok elemzéséhez, azóta pedig egyre inkább a geopolitika és a makrogazdasági trendek váltak a fő érdeklődési területeimmé. Emellett élénken figyelem a tudományos-technológiai fejlődést, különös tekintettel az űrkutatásra, amely szerintem a következő évtized egyik kulcsterülete lesz.

Legfrissebb hírek

Oroszország virtuális

Oroszország virtuális drónharcterekre edzi a legénységet

A modern háborúk a pixelek világába költöztek. Oroszország hadserege most egy virtuális harctéren neveli a következő generáció drónpilótáit, amely valós időben integrálja a drónokat, robotokat, AI-elemeket és valós helyszínű szimulációkat. Az oroszországi
BMW iX3

Íme az elektromos jövő legfenntarthatóbb crossoverje

A BMW iX3 a márka eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású modellje. Az új Neue Klasse platform mérnökei már az első lépéstől arra törekedtek, hogy minden szinten csökkentsék a környezeti terhelést: az anyagválasztástól az akkumulátorig,

Veszélyben a magánélet – mindent látni akar a YouTube

Újra az adatgyűjtés kiterjesztésével próbálkozik a big tech. Ezúttal a YouTube a ludas, éppen egy új AI-alapú korhatár-ellenőrző rendszer bevezetését tervezi, ahol egy szelfi alapján ellenőriznék a felhasználók életkorát. A vállalat szerint
WHO

Kik pénzelik valójában a WHO-t? Egyre több a kérdőjel 

A világjárványok, globális egészségügyi veszélyhelyzetek és a vakcinák jövője kapcsán gyakran halljuk a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet nevét. De vajon ki finanszírozza ezt a világszinten befolyásos szervezetet? Egy a BMJ Global
hu_HUHungarian