A ’90-es évek Beanie Babies-őrülete sokaknak ismerős: fillérekért gyártott plüssállatok ezreket értek a csúcson, majd évekkel később pár dollárért porosodtak a netes piactereken. 2024–2025-ben a Labubu vette át a stafétát: a kínai Pop Mart „blind box” figurái villámgyorsan fogytak, az ultra-ritka darabokért csillagászati árakat fizettek, aztán hirtelen megtorpant a kereslet. A jelenség nem csupán játéktörténeti érdekesség: jól leolvasható róla a szélesebb piaci hangulat is.
Beanie Baby dejá vu számokban
A párhuzam feltűnő. A Beanie Babies-láz 1997-ben robbant, amikor a dotkom bikapiac is felszökött. Volt idő, amikor az eBay összes hirdetésének mintegy 10%-a beanies volt. A Princess Diana emlék-maci 500 dollár fölött cserélt gazdát, ma nagyjából 5 dollárt ér. A Peanut the Royal Blue Elephant 1999-ben 5000 dollárig szaladt, ma még „pecsételt”, hibátlan állapotban is kb. 50 dollár körül mozog. A mintázat: gyors felívelés, tömeges FOMO (kimaradástól való félelem), majd kijózanodás.
Labubu: szerencsedoboz, hype és rekordár
A Labubu-sztorit a „blind box” mechanika tette addiktívvá: nem tudod, mit kapsz, így a ritkaságok vadászata félig szerencsejáték. Az eredmény? Percek alatt kifogyó készletek, verekedésig fajuló sorban állások, hamisítványok, s közben néhány kirívó ár: egy Vans Old Skool limitált Labubu idén 10 585 dollárért kelt el, egy négy láb (kb. 122 cm) magas egyedi példány 170 000 dollárt ért Kínában. A nyár elején még a „jó befektetés” narratíva is felbukkant a nagy médiumokban.

Fordul a kocka: a készlet nő, az árak esnek, a licitek hiányoznak
Pár hónappal később látványosan más a kép. Az online piactereken a legdrágább listázások alatt nincs licit, a csúcson még ezrekért pörgő darabok ma többnyire 2000 dollár alatt próbálnak gazdára találni – kevés sikerrel. A készlet nem fogy el másodpercek alatt, a kereskedők pedig egyre gyakrabban ülnek beragadt állományon. Ez tipikus buborékfázis: a kínálat és az elvárások még „csúcson” ragadnak, miközben a tényleges fizetőképes kereslet már visszahúzódott.
Miért fontos ez az egész a piac szempontjából?
A gyűjtői buborékok gyakran hangulati indikátorok. A Beanie Babies is egy időben futott a dotkom-őrülettel, a Labubu-hype pedig olyan hónapokra esik, amikor a kriptó részben leadta a nyereségét, a momentum részvények beleütköztek egy falba, és a nagy technológiai papírokban is nőtt az ingadozás. Ilyenkor a kockázatéhség egyszerre több szegmensben hűl. A plüsspiac nem „okozza” a lejtmenetet, de szépen megmutatja, hol tart a tömegpszichózis.
Ez is érdekelhet: Az öt legnagyobb pénzügyi buborék a világtörténelemben
Tanulságok gyűjtőknek és befektetőknek
Ritkaság ≠ likviditás. Egy limitált darab attól még nem könnyen értékesíthető, ha kevés belőle. Ha a vevők elfáradnak, a „ritka” is beragadhat.
Narratíva gyorsan fordul. A „jó befektetés” címke addig él, amíg van új pénz és FOMO. Amikor a licitek eltűnnek, a narratíva is megváltozik.
Zsákbamacska = volatilitás. A szerencse komponens felhajtja a hype-ot, de felerősíti a kiábrándulást is, amikor a kincsvadászat élménye kifullad.
Portfólió-óvatosság. A gyűjtés lehet szenvedély, de ne keverd össze a likvid, diverzifikált befektetéssel. A csúcsárakból kiinduló várakozás veszélyes illúzió.
Mi jöhet ezután?
Ha a keresletben tartós a törés, a másodpiaci árak tovább normalizálódhatnak. A hamisítványok és a túlárazzás miatti vevői bizalmatlanság lassan csökkenhet, de a korábbi csúcsokhoz való visszatérés ritkán gyors – a Beanie Babies története erre tankönyvi példa. Hosszabb távon a Labubu is felveheti a „kult” státuszt néhány ikonikus darabbal, de a széles kosár átlagára inkább kiegyenesedik, mintsem újra elszáll.