Az Európai Unió csődlavinát indíthat el legújabb javaslatával

2022.12.21.
Olvasási idő: 4 perc

Az „Irány az 55%!” csomag részeként intézkedéseket hoz az Európai Unió a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére, viszont az elképzelés óriási pofont adhat a mindenkinek globális szinten, miközben növeli az inflációt és hiányt teremt.

A klímaváltozás elleni küzdelem érdekében a Parlament elfogadta az európai klímatörvényt, amely az EU 2030-ra kitűzött kibocsátáscsökkentési célját 40%-ról legalább 55%-ra emeli, és
2050-ig jogilag kötelező érvényűvé teszi a klímasemlegességet. A klímacélok elérése érdekében a Unió egy ambiciózus jogszabálycsomagot is előterjesztett, amely „Irány az 55%!” csomag néven ismert. Ennek egyik lényeges eleme az ún. szén-dioxid-illeték az import árukra. A szén-dioxid-határ kiigazítási eljárás (CBAM) az EU és az EU-n kívüli kereskedelmi ágazatot is a karbonmentesítésre ösztönözné, azáltal, hogy bizonyos áruk behozatalára szén-dioxid-illetéket vetne ki, amennyiben azok olyan országokból származnak, ahol az üvegházhatású gázok kibocsátásával kapcsolatban lazább a szabályozás. A cél annak elkerülése, hogy a termelést az EU-ból ilyen országokba helyezzék át.

Az Európai Bizottság javaslata szerint a vasra és acélra, a cementre, az alumíniumra, a műtrágyára és a villamos energiára terjed majd ki, valamint néhány feldolgozott termékre, például csavarokra és hasonló vas- vagy acélárukra is. Az átmeneti időszak vége előtt a Bizottság megvizsgálja, hogy ki kell-e terjeszteni a hatályát egyéb árukra, beleértve a szerves vegyi anyagokat és a polimereket.

Ez eddig szép és jó, de számos árnyoldala van a Földet megmenteni akaró EU-s ötletnek. Egy afrikai klímavédelmi tanácsadó arra hívta fel a figyelmet, hogy a leginkább kitett afrikai országok mind közepes vagy alacsony jövedelmű országok. Például Mozambik, amely az EU alumíniumimportjának 7%-át adja, de amely számára az EU exportja az exportbevételek 25%-át teszi ki, a GDP-jének akár 1%-át is elveszítheti. Egyiptom és Algéria, amelyek az EU műtrágyaimportjának 21, illetve 20%-át adják, szintén súlyosan érintettek lesznek. De nincs jó helyzetben Marokkó és Tunézia sem, amelyek cementet is exportálnak az EU-ba.

https://twitter.com/fatenaggad/status/1602685475935879168

Az EU a CBAM-mel lavinát indít el

A The Wall Street Journal arról írt, hogy a CBAM-tervezet hátrányos helyzetbe hozná az Egyesült Államokat, különösen a kisvállalkozásokat, annak ellenére, hogy az USA és az EU közel azonos környezetvédelmi teljesítmény- és kibocsátási normákkal rendelkezik. Az uniós megállapodásban különösen problematikus, hogy az uniós importőröknek meg kell fizetniük az EU kibocsátáskereskedelmi rendszere szerinti szén-dioxid-kibocsátási egységek ára és a termelés helye szerinti országban fizetett szén-dioxid-kibocsátási ár közötti különbséget.

Az EU javaslata nem írja jóvá a hazai szabályozás költségeit a szén-dioxid-határadó alkalmazásakor. Ez az jelenti, hogy az EU kívüli szabályozási költségek el nem ismerése elkerülhetetlenül az exportőrök kétszeres kibocsátásadóztatásához vezetne.

Az EU azzal védekezik, hogy a CBAM nem adó és nem is vám. Ez egy „kiigazítási mechanizmus a versenyfeltételek kiegyenlítésére”. Igen, így van, de attól még súlyos pénzeket kell fizetni, teljesen mindegy, hogy a sarcot minek nevezzük.

Az egyértelmű, hogy a CBAM kifejezetten arra törekszik, hogy az európai gyártókat versenyképesebbé tegye a külföldi gyártókkal szemben. Európa szerint ez így tisztességes. A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályainak megfelelően nem diszkriminál egyetlen országot sem, csupán kiegyenlíti a versenyfeltételeket. Ez azonban azt jelenti, hogy a legfontosabb kereskedelmi partnereknek mostantól brutális szén-dioxid-számlával kell szembenézniük, amikor kikötnek a rotterdami vagy az antwerpeni kikötőben. Az IMF-nek – meglepő módon – most igaza van abban, hogy az EU javaslata globális lavinát indítana el.

Aggályok merültek fel azzal kapcsolatban, hogy az egyoldalú uniós CBAM nemcsak a nemzetközi kereskedelmet torzítja, hanem az éghajlatváltozás kezelésének terhét is a fejlődő országokra hárítja. Az EU-ba irányuló exporttól függő országokat a CBAM aránytalanul nagy mértékben fogja érinteni. Az olyan fejlődő országok, mint Ukrajna, Egyiptom, Mozambik és Törökország jóléti vesztesége 1 és 5 milliárd dollár között mozog, ami a GDP-jükhöz viszonyítva jelentős. Mozambik gazdasága a kereslet csökkenése miatt 2,5 százalékkal zsugorodna. A CBAM ronthatja a jövedelemegyenlőtlenséget és a jólét eloszlását a gazdag és szegény gazdaságok között, hiszen a fejlődő országokban 106 milliárd dollár éves jóléti veszteséget okozna. És ez nem minden: a CBAM növelné az inflációt, csökkentené a globális kereskedelmet, a fejlődő országok gazdaságát visszavetné, a környezetért viszont semmit nem tenne.

Andrea

Közgazdászként mindig is érdekelt a pénzügyek világa. 2016-ben ismerkedtem meg a bitcoinnal, azóta pedig a mindennapi életem részévé váltak a kriptovaluták. 2019-ben csatlakoztam a BitcoinBázishoz íróként, 2020 óta pedig a portál főszerkesztője vagyok. Ismereteimet igyekszem folyamatosan bővíteni és minél többet megtudni a kriptovalutákról, a mögöttes technológiáról és a gyakorlati használhatóságukról.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian