Gyerekeket manipuláló videojátékokra csaphat le az EU

2024.09.13.
Olvasási idő: 2 perc

Európai fogyasztói jogvédelmi csoportok csütörtökön azzal vádolták meg a világ legnagyobb videojáték-gyártó cégeit, hogy célzottan manipulálják a fogyasztókat, köztük a gyerekeket, hogy több kiadásra késztessék őket.

A múlt hónapban közzétett adatok szerint a videojátékok rendkívül népszerűek Európában, ugyanis a lakosság több mint fele rendszeresen videojátékozik.

Az Európai Fogyasztók Szervezete (BEUC) csütörtökön panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz, amelyet 17 európai ország – köztük Franciaország, Németország és Olaszország – tagszervezetei támogattak.

A jogvédelmi csoportok szerint az olyan játékok mögött álló cégek, mint a Fortnite, az EA Sports FC 24 és a Minecraft, „manipulatív költési taktikákat” alkalmaznak a játékban használt virtuális valutákkal, amelyeknek a gyerekek szerintük még inkább ki vannak téve. A megnevezett videojáték-óriások az Activision Blizzard, az Electronic Arts, az Epic Games, a Mojang Studios, a Roblox Corporation, a Supercell és a Ubisoft voltak.

Átlagosan 39 eurót költenek a gyerekek a játékon belüli vásárlásokra

A virtuális valuták olyan digitális elemek – például drágakövek, pontok vagy érmék -, amelyeket valódi pénzzel lehet megvásárolni, gyakran magukban a játékokban vagy az alkalmazás piacterén.

Amikor a digitális valutát aztán a játékon belüli képességek vagy tárgyak megvásárlására használják, a fogyasztói csoportok szerint a felhasználók gyakran nem érzékelik a valóban elköltött összeget, így „túlköltekezésre” hajlamosak.

„Manapság a játékon belüli prémium valuták célzottan becsapják a fogyasztókat, és ez alól a gyerekek sem kivételek. A vállalatok tisztában vannak a gyermekek sebezhetőségével, és trükkökkel csalogatják a fiatalabb fogyasztókat, hogy többet költsenek.” – mondta Agustin Reyna, a BEUC vezetője.

A jogvédelmi csoportok arra szólították fel az érintett vállalatokat, hogy a játékelemeket mindig valódi pénzben (pl. euróban) jelenítsék meg, vagy legalább tüntessenek fel valós valutában kifejezett egyenértéket.

A BEUC szerint egyébként Európában a 11-14 éves gyerekek 84%-a játszik videojátékokkal, míg a játékon belüli vásárlások piaca 2020-ban világszerte mintegy 50 milliárd dollárt tesz ki. Emellett az európai gyerekek havonta átlagosan 39 eurót költenek játékon belüli vásárlásokra.

TK

Közgazdasági tanulmányaim révén kerültem közel a globális folyamatok elemzéséhez, azóta pedig egyre inkább a geopolitika és a makrogazdasági trendek váltak a fő érdeklődési területeimmé. Emellett élénken figyelem a tudományos-technológiai fejlődést, különös tekintettel az űrkutatásra, amely szerintem a következő évtized egyik kulcsterülete lesz.

Legfrissebb hírek

legdrágább ingatlanpiac

Íme a világ 10 legdrágább ingatlanpiaca 2025-ben 

Monaco ultraluxus penthouse-aitól Hongkong sűrű felhőkarcoló-erdőjén át London történelmi városrészeiig: 2025-ben is ugyanaz a képlet hajtja felfelé az árakat – korlátozott kínálat, globális kereslet és a világ vagyonosainak befektetői étvágya. Körképünk a
koponya

Egy új emberfaj nyomaira bukkantak Görögországban

A görögországi Petralona-barlang mélyén több mint fél évszázada talált emberi koponya máig nem hagyja nyugodni a tudósokat. A friss kormeghatározás szerint a lelet akár 300 000 éves is lehet, és olyan korszakból
antarktisz

Valami ijesztő szivárog a jég alól az Antarktiszon

Az Antarktisz évek óta a globális felmelegedés egyik legkomolyabb figyelmeztető táblája. Az olvadó gleccserek, a stabilitását vesztő jégtakaró és a tengerszint-emelkedés rémképei régóta ismerősek. Most azonban a kutatók egy új fenyegetést is
retró bakelit kazetta

Kazetta és bakelit – a Z generáció rákattant a retróra

A digitális zenehallgatás korában élünk – pár kattintással elérhető szinte bármelyik valaha kiadott dal. Néhány évtizeddel ezelőtt még álmodni sem mertünk ilyen luxusról. A kazettás magnetofonnal kínlódtunk – rádióból rögzítettük a kedvenc

Mielőtt továbblépnél