Digitális retus – mit gondolnak rólunk a szerkesztett fotók alapján?

2025.08.06.
Olvasási idő: 3 perc
fotó: Pixabay
digitális retus

Az utóbbi években a közösségi médiát elárasztották a szerkesztett és mesterségesen generált képek – és ez alaposan átalakította, hogyan látjuk egymást online. A fotók már nem csupán emlékek vagy pillanatfelvételek, ahogy azt sok éven át megszokhattuk. Egyre gyakrabban mesterségesen feljavított, szerkesztett vagy teljes egészében MI-generált képek néznek vissza ránk.

Ami korábban a profi grafikusok asztala volt, ma már egyetlen filter a telefonon. Egy érintés, és simább lesz a bőr, nagyobb a szem, vékonyabb az arc. Néha már azt sem tudjuk biztosan, hogy tényleg egy adott emberről készült fotót látunk, vagy csak egy MI által kitalált arcot.

Ez a változás szinte a semmiből jött, mégis gyökeresen átalakította, hogyan látjuk magunkat és másokat. Nem véletlen, hogy a pszichológia is hamar felfigyelt a jelenségre: számos kutatás vizsgálta már, hogyan befolyásolja az önértékelésünket, ha folyamatosan egy idealizált, szerkesztett képet mutatunk magunkról a világnak.

A McGill Egyetem legújabb kutatása viszont nem a megszokott irányból közelítette meg a képszerkesztés hatásait. Nem azt nézték, hogyan befolyásolja egy szépre retusált kép a néző önértékelését, hanem azt, hogyan változik a véleményünk azokról, akik ilyen képeket töltenek fel magukról.

A kutatás során 60 nő fotóját manipulálták digitálisan, különböző mértékben, 0-tól 100%-os szerkesztettségig. Ezeket a képeket két csoportra osztották: az egyikre ráírták, hogy „szerkesztett”, a másikra azt, hogy „nem szerkesztett” – függetlenül attól, mennyire volt valójában manipulálva a fotó. A kutatásban részt vevő 76 egyetemista ezután értékelte, mennyire tartja vonzónak és mennyire szimpatikusnak az adott személyt.

digitális retus

Az eredmények meglepőek, de tanulságosak: a szerkesztettnek feltüntetett képeket vonzóbbnak találták, ám azokról az emberekről, akik ezekre a fotókra kerültek, kevesebben gondolták, hogy jó barátok, kellemes társasági partnerek vagy megbízható személyek lehetnek. Magyarán: szépek, de nem szimpatikusak.

Ez az apró kis „szerkesztett” felirat tehát éppen azt éri el, amitől sokan tartanak: árnyékot vet a képen látható személy valós társadalmi megítélésére. A kutatók szerint ez még akkor is így van, ha maga a kép valóban szebb, esztétikusabb, harmonikusabb. A több vonzerő ellenére kevesebb valós elfogadást eredményez.

A „szerkesztett” felirattal ellátott fotó még akkor is rontja a megítélést, ha a látvány egyébként előnyös

– mondta Sarah McCrackin posztdoktori kutató, a tanulmány vezetője. A kép vonzóbbnak tűnhet, de a címke önkéntelenül is gyanút ébreszt.

A tanulmány finoman arra is rámutat: lehet egy kép „túl szép is”. Egy bizonyos retusálási szintig nő a vonzóság, de azon túl már visszaüt. Ez a határ érzékeny, szubjektív és nem mindig látható a posztoló számára.

A kutatás nem riasztani akar, hanem egy fontos jelenségre hívja fel a figyelmet: ma már nem csak az számít, hogy mit mutat egy kép – hanem az is, mit feltételezünk róla. És ebből a szempontból még egy apró felirat is gyökeresen megváltoztathatja, hogyan ítéljük meg a képen szereplőt.

Érthető, ha időnként nehéz ellenállni a csábításnak, hogy néhány gombnyomással kicsit szebbnek, fiatalabbnak tűnjünk. De érdemes elgondolkodni: hol a határ a finom korrekció és a torzítás között? Hiszen előbb-utóbb a valóságban is szembe kell néznünk azokkal, akik a képeink alapján ítélnek meg minket.

A tanulmány teljes címe: Filtered realities: navigating the social consequences of edited photographs. Megjelent a Current Psychology c. szaklapban.

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Vélemény, hozzászólás?

Your email address will not be published.

Legfrissebb hírek

Oroszország virtuális

Oroszország virtuális drónharcterekre edzi a legénységet

A modern háborúk a pixelek világába költöztek. Oroszország hadserege most egy virtuális harctéren neveli a következő generáció drónpilótáit, amely valós időben integrálja a drónokat, robotokat, AI-elemeket és valós helyszínű szimulációkat. Az oroszországi
BMW iX3

Íme az elektromos jövő legfenntarthatóbb crossoverje

A BMW iX3 a márka eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású modellje. Az új Neue Klasse platform mérnökei már az első lépéstől arra törekedtek, hogy minden szinten csökkentsék a környezeti terhelést: az anyagválasztástól az akkumulátorig,

Veszélyben a magánélet – mindent látni akar a YouTube

Újra az adatgyűjtés kiterjesztésével próbálkozik a big tech. Ezúttal a YouTube a ludas, éppen egy új AI-alapú korhatár-ellenőrző rendszer bevezetését tervezi, ahol egy szelfi alapján ellenőriznék a felhasználók életkorát. A vállalat szerint
WHO

Kik pénzelik valójában a WHO-t? Egyre több a kérdőjel 

A világjárványok, globális egészségügyi veszélyhelyzetek és a vakcinák jövője kapcsán gyakran halljuk a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet nevét. De vajon ki finanszírozza ezt a világszinten befolyásos szervezetet? Egy a BMJ Global
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél