A Ford vezetője, Jim Farley egy interjúban nemrég arról beszélt, hogy mérnökeik szétszedték a kínai BYD elektromos autóit, és amit belül találtak, az „sokkoló” volt. Nem hibás kábelezésről vagy rosszul összerakott karosszériáról van szó, épp ellenkezőleg. A BYD megdöbbentő szinten egyszerűsítette és optimalizálta az elektromos autók gyártását. Farley szerint ez annyira ijesztő előny, hogy azóta álmatlan éjszakák gyötrik.
A BYD, nem az, aminek látszik! Idén tavasszal Farley és a Ford mérnökei úgy döntöttek beszereznek néhány BYD-t, és darabokra szedik, hogy megtudják, miben más a konkurencia. Amit láttak, az igencsak megdöbbentette őket. „A kínai gyártók innovációja évről évre hihetetlen” – állítja a vezető, de ennek az innovációnak komoly ára is van. Évente körülbelül húsz kínai gyártó megy tönkre, mert nem tud lépést tartani a piac gyors fejlődésével. A BYD-nak azonban sikerült, az ami a többinek nem.
Bár a gépkocsiról Farley azt nyilatkozta: „Az elektromos hajtásuk nem olyan hatékony… A fejlesztés sebessége azonban lenyűgöző. Ez nem hagy aludni” – nyilatkozta Farley. Nem meglepő, hogy egy olyan ország, ahol több száz millió munkás dolgozik, ilyen gyorsan fejleszti a modern technológiákat.
A BYD az élen jár
A BYD, amely pár éve még alig volt ismert Európában, ma már a világ egyik legnagyobb elektromosautó-gyártója, és 2023 végén megelőzte a Teslát a globális eladásokban (legalábbis negyedéves szinten). Miközben a nyugati autógyártók a magas energiaárakkal, az ellátási lánc-problémákkal és a bonyolult elektromos átállással küzdenek, a BYD vertikálisan integrált rendszert épített ki, ahol szinte minden alkatrészt saját maga gyárt.
A Ford szerint a BYD technológiája olcsóbb, mint amit ők valaha el tudnának érni jelenlegi beszállítói modelljük mellett; egyszerűbb, ezáltal gyorsabban gyártható és könnyebben javítható; és teljesen házon belül készít mindent az akkumulátoroktól a szoftverekig.
A Ford nincs egyszerű helyzetben
A Ford az utóbbi években komoly összegeket fektetett az elektromos jövőbe, külön márkát is létrehozott (Ford Model e), és a Mustang Mach-E néven. Ugyanakkor a gyártási költségek még mindig jóval magasabbak, mint a kínai versenytársaknál; a vállalat veszteséget termel az elektromos járművek (EV) üzletágában, és komoly nyomás nehezedik rá mind az amerikai, mind az európai piacon.
A Ford európai helyzete jelenleg egyszerre mutat átalakulást, visszavonulást és újratervezést. Az amerikai autógyártó az utóbbi években jelentősen csökkentette európai jelenlétét, miközben próbálja áthelyezni a fókuszt az elektromos járművekre, a digitális szolgáltatásokra és a nyereségességre.
2023–2024 között a Ford több európai gyárát bezárta vagy átalakította. Több ezer munkahelyet szüntetett meg Németországban, az Egyesült Királyságban és Spanyolországban, főként az átalakulás részeként. A Ford célja, hogy 2025-re kizárólag elektromos személyautókat kínáljon Európában, de ehhez teljes platformváltás és a beszállítói lánc újragondolása kellett. A Ford egykor Európa egyik vezető gyártója volt (pl. a Fiesta, Focus vagy Mondeo révén), de az elmúlt 10 évben folyamatosan csökkent a részesedése, különösen a személyautó-piacon. A Fiesta gyártását leállították, és több ikonikus modell is eltűnt a kínálatból. A gyártó ma inkább a haszongépjármű-szegmensben (pl. Transit) erős, így a jövőben inkább erre és az elektromos gépkocsikra próbálna fókuszálni.
Farley őszinte nyilatkozata azt tükrözi, hogy a Ford tisztában van vele, hogy technológiai és költséghatékonysági hátrányban van, és nem a Tesla, hanem a BYD az, aki miatt valóban aggódnak.
A BYD megszállta Európát
A BYD nemcsak a kínai piacon tarol, hanem már Európában is agresszívan terjeszkedik. Norvégiában, Németországban, Magyarországon és más országokban is megjelent, és gyárai sorra épülnek a kontinensen. A siker kulcsa a saját akkumulátorgyártás (Blade Battery), az erőteljes állami támogatás, valamint az egyszerűsített platformstruktúra, amellyel kevesebb alkatrészt használ, mégis versenyképes teljesítményt nyújt.
Az autóipari verseny épp új fázisába lépett. Már nemcsak az számít, ki tud jobb teljesítményt nyújtani vagy vonzóbb dizájnt kínálni, hanem az is, ki tud olcsóbban és gyorsabban gyártani. A BYD ebben jelenleg verhetetlen.
A Ford vezetése felismerte, ha nem tudják újragondolni a gyártási logikájukat, nem csak a Teslától, de a kínai riválisoktól is leszakadhatnak. A verseny most már nem Nyugat kontra Nyugat, hanem Nyugat kontra Kelet.