A szépség és az építészet matematikája

2024.12.07.
Olvasási idő: 4 perc

Minden jó katedrálisépítész titkos fegyvere a matematika. A matematika az, ami a falak, oszlopok és támpillérek alakját és elhelyezését irányítja, és ami lehetővé teszi, hogy a kőfalak új magasságokba emelkedjenek.

De ami még ennél is fontosabb, a matematika a szent helyeket a kövön és a fán túl a félelem és csodálat érzésével ruházza fel. A matematikai harmónia a túlvilági nyugalom érzésével érint meg bennünket, kapcsolatot teremtve az építészeti tervezés és az isteni ihlet között.

A középkori kőfaragók, akiket a szenvedély és a kreativitás hajtott, a klasszikus világból átörökített szent geometriát használták, és minden korábbinál magasabb szintre fejlesztették azt. Így a középkori katedrálisok a spirituális építészetnek az ősi hagyományát teremtették újra, és alkották meg a még ma is a gyönyörű tereket és épületeket.

Egy koherens kozmosz

Fibonacci
A Fibonacci-spirál jelen van a természetben – és tükröződik a művészetben is

A katedrálisok geometriája egy váratlan helyen kezdődik: a természetben. A galaxisoktól a spirális kagylókig a természeti világ hemzseg a bonyolult, mégis rendezett formáktól.
Az egyik ok, amiért a természet ilyen nyugtató hatással van az emberi elmére, a matematikai rend, amely a kiszámíthatóság, az arányosság és a hierarchia érzetét kelti még a világ zoológiai és geológiai csodáinak sokféleségében is.

Például a Fibonacci-sorozat Fibonacci-spirálként ábrázolható. Ez a spirál a természet számtalan alakzatát írja le, beleértve a galaxisok és viharfelhők örvénylését, a kagyló spirálját és a hullámtörés görbületét. Az ezekben a természeti csodákban rejlő matematikai harmónia adja azt a szavak nélküli esztétikai vonzerőt, amelyet a természet szépségével társítunk.

A Fibonacci-sorozathoz szorosan kapcsolódik az aranymetszés. A „legirracionálisabb számként” ismert aranymetszés a természetben is bőven megtalálható. Ott van a fenyőtobozoktól kezdve a DNS-szekvenciákig, de különösen fontos a geometria, az építés és a művészet területén.

William Blake Isaac Newtonról készült metszete kétségtelenül az aranymetszést szem előtt tartva készült (1795).

A középkori kőművesek ezeket a mintákat annak a rendnek a bizonyítékaként tekintették, amelyet Isten a világ teremtésekor rendelt el. Az ebből a korból származó szent ikonok magát Istent ábrázolják, amint matematikai eszközökkel tervezi meg a kozmoszt, demonstrálva az univerzum isteni elrendelésű logikáját.

Amikor saját hitük emlékműveinek építésére került sor, a katedrálisok építészei ezt a hitet tükrözték, amikor ugyanezen matematikailag koherens elvek alapján tervezték meg az épületeket. Georges Duby történész szavaival élve, építészetüket „alkalmazott teológiává” alakították, a láthatatlan világot kőtömbökben tették láthatóvá.

A templomoktól a Twitterig

A középkori építészek azonban messze nem az elsők voltak, akik észrevették a természeti világ mintáit, és beépítették azokat a szakrális építészetbe.
A kvázi mitikus polihisztor, Püthagorasz az első ismert matematikus volt, aki összekapcsolta a számmintákat a természeti világgal. Ő és követői azt tűzték ki célul, hogy a valóságot érthető, racionális számszerű összefüggésekkel írják le. Egy apokrif legenda szerint, amikor rájöttek, hogy az aranymetszés irracionális, az arány felfedezőjét a tengerbe dobták.

Püthagorasz a számokat az istenhez is kapcsolta. Számos számnak spirituális jelentőséget tulajdonított, így a matematikát és az építészetet metafizikai törekvéssé tette, amelyre a középkori európaiak később építettek. Püthagorasz számára az aranymetszés a matematika és a természet, a rend és a káosz, a szépség és a racionalitás tökéletes kombinációja volt.

Nem meglepő tehát, hogy az aranymetszés határozta meg az ókori Görögország legnagyobb templomát, a Parthenont. Az oszlopok mérete, a szobrok elhelyezése, sőt, még a teljes mérete is az aranymetszésen alapul. Olyan szerkezetet hoz ez így létre, amely egyszerre testesíti meg a harmóniát és az erőt.

Parthneon
A Parthenon szerkezeti gerendájának vízszintes osztóvonala a tartógerenda magasságával arányos aranymetszésben van.

Csaknem egy évezreddel később a szent geometriának ez a korai példája mélyen befolyásolta a nyugati világot. Ugyanabban az időben, amikor a középkori építészek elkezdtek azzal a kérdéssel foglalkozni, hogyan lehet látványos katedrálisokat építeni, újra megnyíltak a kulturális kommunikáció csatornái Kelet és Nyugat között. A Konstantinápolyba és Jeruzsálembe utazó keresztes lovagok a görög gondolkodók elfeledett tudását hozták magukkal. A nyugati építészek ismét az aranymetszésre és más matematikai mintákra építették építményeiket, méghozzá nagyszerűen.

Twitter

Ezek a numerológiai harmóniák a későbbiekben gyakorlatilag minden reneszánsz festmény, szobor és építészet mágneses harmóniáját megteremtették. De a modern világban is fennmaradtak, ahol az aranymetszés még a Twitter logójának ikonikus csiripelő madarát is meghatározza.

Érdekelhet még:

premik

Közel 10 éves IT tapasztalattal rendelkezek nagyvállalati fizetési rendszerek és fizetési megoldások fejlesztésében. A kriptók által képviselt érték mellett érdekel a mögöttes technológia is, és nagyon kíváncsi vagyok, hogyan épül egymásra a mainstream és a kriptovaluták világa.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian