Már minden harmadik autót Kínában gyártják

2024.12.29.
Olvasási idő: 2 perc

Tavaly a globális járműgyártás teljesítménye darabszám tekintetében elérte a 93,5 millió darabot. Ez 2%-os növekedést jelent a 2019-es, pandémiát megelőző szinthez képest, és jelentős, 17%-os növekedést 2022-hez képest. A lenti grafikon a Visual Capitalist egyik munkatársának, Kayla Zhunak munkája és a 30 legnagyobb autógyártó ország által gyártott autók számát szemlélteti 2023-ból. Valójában 29 országról van szó, a 30. pozíció a világ többi országát jelenti együttesen. Az adatok a Gépjárműgyártók Nemzetközi Szervezetétől származnak, és mind a személy-, mind a haszongépjárműveket tartalmazzák.

Vannak komoly teljesítmények és visszaesések, de Kína dominanciája megkérdőjelezhetetlen

A grafikon magáért beszél, de néhány dolgot ki lehet emelni belőle. Kína 30 milliónál is több autót gyártott, amivel a teljes darabszám 32,2%-át ők adták. Az Egyesült Államok valamint Japán voltak még azok, amelyek 5 milliónál több autót gyártottak. Az első tíz helyezett között meglepetésnek talán a 10. helyre beférő Thaiföld számít. Gyárt itt járműveket a BMW, a Mazda, a Ford és az Isuzu is. 1 millió autónál többet gyártottak még a következő 7 országban, a 18. helyen álló Olaszország meglepetésre már csak 880 ezer körüli autót gyártott 2023-ban, ami a teljes globális darabszám 0,9%-a.

Ha azt nézzük, hogy Magyarország is gyártott 507 ezer autót, akkor az olaszok visszaesése tényleg látványos. Az éllovas Kína kapcsán fontos kiemelni, hogy az ország jelenleg több mint kétszeresét képes előállítani a belföldi autóigényének, így az autógyártás jelentős része exportra mehet. A kínai kormány ráadásul masszívan befektetett a hazai autógyártás, és különösen az elektromos járműgyártás ágazatának felpörgetésébe. A kormány stratégiai kezdeményezései, mint például a „Made in China 2025”, az elektromos járművek gyártását helyezték előtérbe, ami jelentős növekedést eredményezett ezen a területen.

Elon Musk Teslája jelenleg a világ legértékesebb autógyártója, piaci kapitalizációja meghaladja az 1,4 billió dollárt, 2024. december 24-én. A Tesla részvényei rekordmagasságba emelkedtek Trump 2024-es elnökválasztási győzelmét követően. Az amerikai elektromos járműveket gyártó vállalat uralja az iparágat, a globális autógyártók piaci kapitalizációjának közel felétadja, és az értékelése meghaladja a következő 29 autógyártó együttes értékét.

Tomasito

Leginkább a technológiai és tudományos témák mozgatnak meg, főleg a blokkláncok és a kriptovaluták technológiai háttere, a valós felhasználási esetek valamint a privacy kapcsán felmerülő lehetőségek érdekelnek. Pénzügy-IT háttérrel bírok, a kriptovaluták mellett elég sok különféle területen építettem tapasztalatot.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél