Mérföldkő a repülés történetében: átlépte a hanghatárt egy polgári repülőgép (Videó)

2025.01.31.
Olvasási idő: 2 perc

Az XB-1 az első polgári repülőgép lett, amely szuperszonikus sebességet ért el az Egyesült Államok szárazföldi része felett.

A Boom Supersonic január 28-án történelmet írt, amikor az XB-1 típusú gépe először törte át a hanghatárt. A Boom Supersonic vezető tesztpilótája, Tristan „Geppetto” Brandenburg a forradalmi repülőgéppel a kaliforniai Mojave légibázisról szállt fel. A felszállást követő 12. percben a tesztrepülőgép mintegy 35 000 láb (10 668 méter) magasságban túllépte a Mach 1 sebességet, azaz a hangsebességet. Az XB-1-es ezzel az első polgári repülőgép, amely szuperszonikus sebességgel repült az Egyesült Államok szárazföldi része felett.

„Ez a repülőgép valóban rendelkezik az alaptechnológiák nagy részével, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy továbblépjünk és megépítsünk egy kereskedelmi szuperszonikus utasszállítót, amely tömegek számára lesz elérhető” – mondta Greg Krauland, a Boom tanácsadója és korábbi főmérnöke.

Egyedi futóművel landolt az XB-1-es

Az XB-1 további két alkalommal, a repülés 17. és 22. percében váltott szuperszonikus sebességre, hogy a pilóták tesztelhessék a repülőgép kezelhetőségét a hangsebességnél gyorsabb repülés közben.

„Egyszerűen elképesztően izgatott vagyok, hogy milyen jól sikerült” – mondta Krauland az élő közvetítés során.

A repülést két különböző repülőgép filmezte és kísérte: egy Dassault Mirage F1 vadászgép és egy Northrop T-38 Talon – ugyanaz a repülőgép, amelyet a NASA az űrhajósok kiképzésére használ. Érdemes megjegyezni, hogy a T-38-as egy Starlink Mini egységgel rendelkezett, így az XB-1-es repüléséről elképesztő minőségű élő videót lehetett közvetíteni.

XB-1 hangsebesség átlépése
Az XB-1 (elöl) és a T-38 (hátul)

A Boom Supersonic repülőgépe egyébként nagyjából 30 perccel a felszállás után landolt a kifejezetten erre a repülőgépre tervezett, egyedi fejlesztésű futómű segítségével.

Szuperszonikus utasszállítót fog piacra dobni a Boom Supersonic

Az XB-1-es egy technológiai demonstrátor, ami azt jelenti, hogy a Boom Supersonic azért teszteli, hogy élesben is megvizsgálja a sugárhajtómű működését és alrendszereit. A vállalat célja ugyanis, hogy megépítse és piacra dobja az Overture-t, egy szuperszonikus utasszállító repülőgépet.

Az Overture a tervek szerint egy 64-80 férőhelyes szuperszonikus gép lesz, amely a Concorde óta az első, hangsebességnél gyorsabban repülő utasszállító lehet.

XB-1 hangsebesség átlépése
Illusztráció az Overture-ről

A coloradói székhelyű Boom Supersonicnak már több mint 100 megrendelése van az Overture-re több nagy légitársaságtól is, így például az American Airlines-tól és a United-től is. A vállalat azt reméli az új modelltől, hogy a segítségével felére csökkenhetnek a megszokott repülési idők.

Érdekelhet még: A „csupaszárny” gép lehet az utasszállító repülés jövője

TK

Közgazdasági tanulmányaim révén kerültem közel a globális folyamatok elemzéséhez, azóta pedig egyre inkább a geopolitika és a makrogazdasági trendek váltak a fő érdeklődési területeimmé. Emellett élénken figyelem a tudományos-technológiai fejlődést, különös tekintettel az űrkutatásra, amely szerintem a következő évtized egyik kulcsterülete lesz.

Legfrissebb hírek

elhízás elleni csodaszer

Jön az új elhízás elleni szupergyógyszer?

Az elhízás elleni gyógyszerek piaca egy újabb, sok szempontból meghatározó jelölttel bővül. Az Eli Lilly retatrutide nevű, három hormon hatását egyszerre utánzó injekciója a III. fázisú vizsgálatok első eredményei alapján a jelenleg