Az alkoholfogyasztási trendek jelentősen változnak, és a Gen Z számos kutatás szerint kevesebbet iszik. A változásnak nem mindenki örül: az sörfőzdék, borászok és italgyártók a kereslet csökkenéséről, valamint a drogok terjedéséről, mint alternatíváról panaszkodnak, míg a fiatalok az egészségi kockázatokra hivatkoznak.
- A Gen Z teheti tönkre az alkoholbizniszt?
- Itthon sem akarnak inni a fiatalok
- Végre jó hatása is van a social mediának
- Nem örülnek a gyártók, de alkalmazkodnak ha kell
A Gen Z teheti tönkre az alkoholbizniszt?
A piac egyre inkább kezdi felismerni, hogy az alkoholfogyasztás visszaszorulása generációs trend lett az Egyesült Államokban és Európában. A Covid utáni időszakban a fiatalabb korosztályok körében jelentősen csökkent az alkoholfogyasztás, amit a „józan forradalom” is erősít. A NielsenIQ adatai szerint az USA-ban az alkoholfogyasztás folyamatosan csökken, az elmúlt időszakban közel 4%-os értékesítési visszaesés történt. A csökkenés különösen a sör és az ízesített malt italok esetében jelentős, miközben a koktélok és az előre elkészített tömény alapú italok kereslete 23% feletti növekedéssel szárnyal.
Teljes sör, ízesitett malátaital, cider, szénsavas italok teljesítményének alakulása az Egyesült Államokban:
Ezzel párhuzamosan az alkoholmentes italok iránti kereslet is megnőtt. Az amerikaiak 49%-a szeretné csökkenteni fogyasztását, a Z generáció pedig az adatok szerint mindenkinél komolyabban veszi az alkohol veszélyeit. Ennek ellenére a felnőtt érzést és a gyakran alkohollal kötött szociális eseményeket mindenki szeretné megtartani, részben ennek is köszönhető a sör helyetti „majdnem sör”, a prosecco helyetti „nosecco” és a koktélt felváltó „mocktail”.
Úgy tűnik, hogy különösen a Gen Z generáció értette meg az alkohol veszélyeit. A 35 év alatti felnőttek isznak a legkevésbé, 40%-uk teljesen száraz életmódot folytat. A nők körében várhatóan 2020 és 2025 között a legnagyobb fogyasztáscsökkenést tapasztaljuk, ami illeszkedik a Covid-zárlatok idején kialakult tudatosság növekedéséhez.
A Z generáció fogyasztási szokásai alkohol típusa szerint
Itthon sem akarnak inni a fiatalok
Az alkoholfogyasztás Magyarországon is csökken a fiatalok körében. A legnagyobb vesztes a bor, helyette a Z generáció inkább az alkoholmentes borokat és opciókat, sokan pedig a cannabist választják. 2024-ben Varga Máté szakértő a Pénzcentrumnak adott interjújában hasonló véleményt fogalmazott meg. Szerinte a könnyűdrogok fogyasztása is hatással van, de elsősorban ő is a kulturális szokások változását és az alkoholmentesség térnyerését hangsúlyozta.
Az index által készített toplista, a World Population Review adatai alapján.
Magyar statisztikák szerint a fiatalok „ellenállása” még nem változtatta meg azt a tényt, hogy Magyarországon továbbra is az egyik legmagasabb az alkoholfogyasztási zavarok gyakorisága. A teljes népesség 21%-a érintett, szemben a szomszédos szlovákok 12,2%, a lengyelek 12,8%, vagy az amerikaiak 13,9%-ával. Ennek ellenére érdemes mélyebben vizsgálni az adatok mögötti részleteket, mert az összfogyasztás megoszlása, a rendszeresség és a fogyasztás típusa mind jelentős tényezők. Így az is lehetséges, hogy az alkoholfogyasztást elutasító országokban az összfogyasztás nem csökken, de a zavarok és a masszív alkoholizmus jelentősen mérséklődnek.
Végre jó hatása is van a social mediának
A Frontiers in Sociology című folyóiratban 2024-ben megjelent tanulmány szerint a Z generáció inkább a kortársaktól tájékozódik, nem a hagyományos forrásoktól. Ez nagyrészt a digitális médiát és az ottani influenszereket jelenti. Bár sok csatorna tele van az alkoholizmust megmutató képekkel és bulizó emberekkel, a fiatal felnőttek körében a tudatos, egészséges életmód népszerűbb tartalmak körében kiemelkedő érdeklődés mutatkozik.
Ennek egyik jellemzője a „tiszta természetesség”, amelynek középpontjában az esztétika, az öngondoskodás, a jóllét és az önfejlesztés áll. Fontos azonban megemlíteni a csoportnyomás szerepét is: rossz környezetben az egyén gyakran sajátít el rossz szokásokat, mint a túlzott alkoholfogyasztás, míg más környezetben egyenesen ciki az alkohol fogyasztása. A közösségi média trendek és az egészségtudatosság elterjedésével egyre inkább az utóbbi válik meghatározóvá.
Nem örülnek a gyártók, de alkalmazkodnak ha kell
Ahogy olvasható, az alkoholpiacnak itt is két oldala van. A kapitalizmus kritikája szerint az alkoholgyártók és forgalmazók alapvető érdeke a fogyasztás növelése, miközben az egészség és a társadalmi károk másodlagosak. Gondoljunk csak a cigaretták visszaszorítására vagy a nyilvános helyen való dohányzás betiltására. Ugyanakkor az alkoholtársaságok nem feltétlenül az „ördög ügyvédjei”, a felelősség végső soron a fogyasztókat terheli. A kereslet formálja a piacot, és az alkoholmentes termékek, valamint egészségbarát opciók egyre nagyobb kínálata ezt jól tükrözi.
A borok piacán itthon a minőségi fogyasztás aránya növekszik, ami alkalmazkodásra készteti a borászokat. Varga Máté szerint a fiatalok szénsavas termékeket és koktélokat kedvelnek, ezért dolgoznak azon, hogy megfeleljenek a változó keresletnek. Bár a fogyasztási szokások megváltoztatták a hagyományos értékeket, a szakértők egyetértenek, hogy alkalmazkodni kell a változásokhoz.
A reklámaikkal ellentétben az alkoholgyártók többsége alapvetően értéksemleges; adott esetben nem váltanak sörről borra, de az édes, alkoholmentes és szénsavas italok iránt mindnyájan nyitottak – csak legyen elég vevő.