Kazetta és bakelit – a Z generáció rákattant a retróra

2025.10.12.
Olvasási idő: 3 perc
retró bakelit kazetta
fotó: unsplush

A digitális zenehallgatás korában élünk – pár kattintással elérhető szinte bármelyik valaha kiadott dal. Néhány évtizeddel ezelőtt még álmodni sem mertünk ilyen luxusról. A kazettás magnetofonnal kínlódtunk – rádióból rögzítettük a kedvenc slágereinket, és mindig fájó volt, ha a dal eleje hiányzott, vagy az utolsó refrénbe a műsorvezető beleszólt.

Az elmúlt évek azonban meghozták a zenei Kánaánt – dúskálhatunk a jobbnál jobb zenékben, a kényelem pedig talán már nem is fokozható. Furcsa módon most, hogy minden zenekedvelő álma valóra vált, egyre többen úgy tűnik, megcsömörlöttek a jóléttől.

Egyre többen vágynak vissza a fizikai zenehordozókhoz – bakelitlemezek, kazetták, sőt még CD-k is megjelennek a fiatalok polcain. Nem nosztalgiáról van szó: ez most egy egészen tudatos döntés.

Amit a régi generáció utált és halálosan unt, arra az új generáció most izgalmas felfedezésként tekint. Amit a korábbiak már eltemettek: a zenét, amit kézbe is lehet venni.

A bakelit túlélte a digitális forradalmat, és most újra virágzik

Hiába az előfizetéses zenei appok – Spotify, Apple Music, YouTube Music –, a Statista adatai szerint a bakelitlemezek eladása az Egyesült Államokban 18 éve folyamatosan nő. De nemcsak a bakelit jött vissza: az Amerikai Hanglemezipari Szövetség (RIAA) szerint 2024 első felében a CD-eladások háromszorosan múlták felül a digitális letöltésekét.

A trend meglepőbb része, hogy nem csupán a régi rajongók nosztalgiáznak. A SNEP adatai szerint a CD-vásárlók 43%-a 35 év alatti. A kazetta és a CD tehát már nemcsak a ’90-es évek gyerekszobáiból ismerős – hanem a Z generáció egy részének tudatos választása lett.

Egy walkmanes srác és a szabadság szimbóluma

A keleti parton élő Luke Baker, az Eastern University harmadéves hallgatója CD-gyűjtő. A kampuszon gyakran látni, amint övén walkmant hord, fején vezetékes fülhallgatóval. Nem poénból. Ő tényleg így hallgat zenét. A bakelitgyűjtés után váltott CD-re:

Rájöttem, hogy bakelitet gyűjteni drága mulatság, ha az ember nem dolgozik folyamatosan. A CD kicsit olcsóbb, és kevésbé félek, hogy eltörik

 – mondja.

Luke számára a fizikai zenehordozó nemcsak hangélmény. Számára ez egyfajta állásfoglalás. A streaming szolgáltatók ugyanis hírhedten keveset fizetnek az előadóknak.

Ez jobb módja annak, hogy támogasd a zenészeket. Megveszed, birtoklod, a tied. Nem tudják egy gombnyomással eltüntetni. Nem fognak csak úgy kirakni a fiókodból, mint egy streaming platformon. A CD-t csak akkor veszted el, ha te magad elrontod.

A Z generáció válasza a „sosem birtokolsz semmit” világára

Luke nemcsak a zenét birtokolja. A fizikai médiában számára az is benne van, hogy végre van valami, amit nem lehet elvenni.

A mi generációnk sokszor úgy érzi, kisemmizték. Lakáshoz jutni nehéz, mindenki csak bérli, amit használ. Ritkán van valódi tulajdonod. A CD-k számomra azt jelentik: ez az enyém. Ezt nem veheti el senki.

Ez a birtoklásvágyról szóló gondolat gyakran elhangzik azoknál, akik visszafordulnak a fizikai médiumok felé – legyen szó könyvekről, bakelitekről vagy DVD-kről. Valami kézzelfoghatót keresnek – a digitális túladagolás ellensúlyaként.

A stílus, az identitás és a lázadás elegye

A fizikai hordozók újrafelfedezése ugyanakkor nem mindig tudatos ellenállás a rendszer ellen.

Szerintem egyszerűen menő. Jól néz ki. Vintage. És ez az egyik legjobb módja, hogy megmutasd, melyik bandához tartozol

– mondja Luke. A CD-tok a zsebben, a walkman az övön, a kazetta a polcon: ezek nemcsak használati tárgyak, hanem stíluselemmé is váltak. A zenehallgatás újra látható lett.

Divat vagy tudatos ellenreakció?

Hogy a bakelit és társai valóban visszatérnek-e hosszú távon, vagy csak egy trendről van szó, az még kérdéses. Az viszont biztos, hogy egy CD megvásárlása 2025-ben már nem pusztán zenei döntés – hanem egyfajta kiállás. Egy gesztus, ami szembe megy a „mindent streamelj” világával. Lehet benne nosztalgia, de van benne düh is. Főleg azoknál, akik nem kaptak lehetőséget arra, hogy valaha is birtokoljanak valamit – házat, autót, nyugalmat.

A fizikai zenehordozók feltámadása így sokkal többről szól, mint régi technikákról. Egy generáció próbálja újra meghatározni, mit jelent valamiért fizetni, valamit birtokolni, és valamihez igazán kötődni.

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Vélemény, hozzászólás?

Your email address will not be published.

Legfrissebb hírek

Józanodik a társadalom, nem isznak elég alkoholt a fiatalok

Az alkoholfogyasztási trendek jelentősen változnak, és a Gen Z számos kutatás szerint kevesebbet iszik. A változásnak nem mindenki örül: az sörfőzdék, borászok és italgyártók a kereslet csökkenéséről, valamint a drogok terjedéséről, mint

Mielőtt továbblépnél