Engedélyt kapott a repülésre a 737 MAX Európában, egy volt Boeing dolgozó szerint a gép veszélyes

2021.01.27.
Olvasási idő: 3 perc

Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) zöld utat adott a Boeing 737 MAX módosított változatának a forgalomba való visszatérésre, de egy intézkedéscsomagot adott ki, amelyet teljesíteni kell, mielőtt a gép a levegőbe emelkedik. A Boeing egy volt dolgozója ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy a repülőgép több technikai problémával is küszködik, amit sürgősen meg kellene oldani. 

Az EASA szerdán jóváhagyta a Boeing 737 MAX visszatérését az európai légiközlekedésbe, miután közel két évet töltött a földön két halálos kimenetelű tragédia miatt. Az ügynökség szerint a repülőgép teljesítette az üzembe helyezés négy feltételét, így ismét visszatérhet a polgári légiközlekedésbe. Frissítették a 737 MAX gépek szoftverét, kisebb átalakításokat végeztek a gépeken, módosították az üzemeltetési kézikönyvet, illetve további oktatást biztosítottak a személyzet számára.

Patrick Ky, az EASA ügyvezető igazgatója azt nyilatkozta a hírrel kapcsolatban: „Bízunk benne, hogy a repülőgép biztonságos, ami a jóváhagyás megadásának előfeltétele. De továbbra is figyelemmel kísérjük a 737 MAX működését, amint a repülőgép ismét szolgálatba áll.” 

Egy volt Boeing dolgozó ezzel szemben borúlátó

A Boeing 737 MAX visszatért az amerikai égboltra is az American Airlines színeiben, a Boeing egyik gyárának a korábbi vezetője azonban arra figyelmeztetett, hogy a repülőgép még mindig nem biztonságos. Ed Pierson 2018. augusztusában vonult nyugdíjba a Boeingtől, és a Washington államban lévő rentoni MAX gyárban dolgozott. A volt vezető most azt állítja, hogy további vizsgálatokra van szükség a repülőgép elektromos rendszerével és a gyártási minőséggel kapcsolatban. Pierson úgy véli, hogy az amerikai és az európai szabályozó hatóságok figyelmen kívül hagyták azokat a tényezőket, amelyekre a jelentésében a férfi rámutat: olyan technikai problémái vannak a repülőnek, melyek komoly szerepet játszhattak a Lion Air JT610-es és az Ethiopian Airlines ET302-es járatának baleseteiben, melyek 346 ember életét követelték. Kijelentette, hogy mindkét balesetet visszavezethető a rentoni gyárban uralkodó körülményekhez.

Pierson megvan győződve arról, hogy a Boeing által sűrűn emlegetett MCAS szoftver módosítása nem elegendő ahhoz, hogy a géppel biztonságosan lehessen repülni. A férfi egy 14 oldalas jelentést mutatott be, amely tartalmaz egy idővonalat és egy elemzést, melyek a két 737 MAX repülőgép balesetet egy korábban nem közölt módon kapcsolja össze. Pierson elemzése pedig komoly kétségeket ébreszt a 737 MAX biztonságával kapcsolatban. Szerinte kifejezetten zavaró az, hogy az amerikai légiközlekedési ügynökség, az FAA nem foglalkozott a jelentésben azonosított problémákkal.

2019 végén Pierson-t egy bizottság meghallgatta a két balesettel kapcsolatban. A férfi elmondta nekik is, hogy a rentoni gyárban folyó gyártási tevékenység minősíthetetlen, egy szóval lehet azt jellemezni: kaotikus. A volt vezető állítja, hogy nemcsak a szoftver volt a hibás a két halálos kimenetelű balesetért, hanem a pocsék minőségű alkatrészek, illetve a repülőgép összetett vezetékrendszere, amely repülés közben véletlenszerűen elindíthatja az MCAS rendszert.

Sully is aggasztónak találja a helyzetet

Pierson azt mondta, hogy „minden oda vezethető vissza, ahol ezeket a repülőgépeket gyártották, a 737-es gyárba”.

Pierson jelentését Chesley Sullenberger „Sully”- aki 2009. január 15-én a Hudson folyón landolt meghibásodott repülőgépével – is átnézte, és azt nyilatkozta, hogy nagyon aggasztó a Boeing gyáraiban uralkodó körülmények. Az óriási tapasztalattal rendelkező pilóta szerint ezek a problémák jóval túlmutatnak a MAX-on, ezek hatással lehetnek a 737 korábbi modelljeire is.

Pierson úgy fogalmazott:

„Nem a 737 MAX, a MCAS szoftvere, valamint a pilóták számára nyújtott információk hiánya és a képzés elmaradása okozta ezeket a baleseteket. Se nem az évekkel ezelőtti vállalati döntéshozatal, az etikátlan magatartás, a megtévesztő marketing, a hibás vezetési kultúra, vagy a nem megfelelő repülőgép tanúsítási folyamat. Valójában ezek együttesen okozták a tragédiát. Sajnos minden MAX repülőgép, amelyet valaha legyártottak, ugyanazt a nyomorú történetet hordozza magával. A pilóták biztosan nem hibásak. Mindent megtettek annak érdekében, hogy megmentsék a bennük megbízó emberek életét. Ezen baleseteket a hibás AOA érzékelő váltotta ki, és valószínűleg egy rosszul működő elektromos rendszer, amely egy veszélyesen instabil gyártási környezetből származott.”

Pierson arra a következtetésre jutott: „Vagy kivizsgáljuk ezeket a gyártási problémákat, és megoldjuk őket, vagy várhatunk egy újabb katasztrófára.”

Andrea

Közgazdászként mindig is érdekelt a pénzügyek világa. 2016-ben ismerkedtem meg a bitcoinnal, azóta pedig a mindennapi életem részévé váltak a kriptovaluták. 2019-ben csatlakoztam a BitcoinBázishoz íróként, 2020 óta pedig a portál főszerkesztője vagyok. Ismereteimet igyekszem folyamatosan bővíteni és minél többet megtudni a kriptovalutákról, a mögöttes technológiáról és a gyakorlati használhatóságukról.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian