Németországban népszerűbb a Trabant a Teslánál – ki érti ezt?

2021.03.16.
Olvasási idő: 2 perc

Németországban reneszánszát éli a kelet-német autó, a Trabant. Akkora népszerűségnek örvend az ikonikus járgány, hogy tavaly több Trabantot helyeztek forgalomba, mint Teslát.

„Trabanton szállni élvezet, gyorsabban száll, mint a képzelet. Döcög és pöfög, hú de kafa, az orrod alá dörgölő kis pofa…” Rémlik még Sipos F. Tamás együttesének a híres dala, mely 1989-ben robbant be a köztudatba? A Trabant című szám a 90-es évek egyik legnépszerűbb slágere volt, mely egy kelet-német kisautóról szólt, ami nagyon sok háztartás legékesebb darabja lett.

A Trabant volt az első NDK-ból származó jármű, ami nemcsak Kelet-Németország, de a szocialista országok igazi szimbóluma lett. Az 1957-től 1991-ig gyártott gépkocsi kevesebb mint egy tonna volt, 90 km/órás végsebességre volt képes, ami már a maga idejében sem számított túl soknak, de a cél nem is a száguldás volt, hanem az olcsó kivitelezés. Nagyon közkedvelt autóvá vált, alacsony ára és könnyű javíthatósága miatt. Több mint 3 millió Trabantot adtak el összesen.

Reneszánszát éli az NDK kisautója

A kétütemű motorral rendelkező autóról azt hihetnénk, hogy már csak néhány hűséges rajongó tart Trabantot a háznál, esetleg múzeumban láthatunk még belőle párat, a valóság azonban teljesen más. Az elmúlt években Németországban ismét felkapott lett a szimbolikus kocsi, mely a múlt hangulatát hozza vissza a német utcákra. Hiába az ultramodern gépkocsik, az elektromos autók, melyek a mobilitás jövőjét jelentik, a német emberek a trendekkel szembemenve imádják a kelet-német négykerekűt.

Amint arról a The Times is beszámolt, a Duisburg-Essen Egyetem Autóipari Kutatóközpontjának adatai szerint az elmúlt tíz évben 3 ezerről 38172-re nőtt az üzembe helyezett Trabantok száma, míg például a Teslából csak 34 000 darabot. Akiknek nem sikerült helyben beszerezniük az NDK nosztalgikus autóját, azok képesek voltak bárhonnan importálni azt, illetve bármilyen régi, leharcolt modellt felújítani. Épp akkor, amikor Elon Musk a Berlin mellett lévő erdőben építi a Tesla egyik gigagyárát, kissé visszásnak tűnik a zéró károsanyag-kibocsátású elektromos autó mellett egy hangosan pöfögő, benzinzabáló fél évszázados járgány.

Ferdinand Dudenhöffer, a már említett egyetem kutatási igazgatója szerint „a Trabant mostani sikere egy igazi csoda. Az elmúlt években a régi kétütemű motorok egy része ismét életre kelt” – mondta a Die Welt-nek.

A németek tehát nosztalgiáznak, de nemcsak a korszak jelképes autóival, hanem az NDK múltbéli tárgyainak felújításával és helyreállításával is. Kicsit olyan ez az egész helyzet, mint a Goodbye Lenin! című 2003-as filmben. Az NDK bukása és a német újraegyesítés idején játszódó történetben egy testvérpár NDK-rajongó anyja hónapokra kómába esik, semmit sem tudva a végbement változásokról. Amikor felébred, a gyerekek, hogy megkíméljék a túlzott izgalomtól, nem árulják el neki, hogy mi történt időközben. Azt találják ki, hogy visszarendezik már a nyugatias jellegű otthonát, a testvérek pedig csak szocialista stílusú ruhákban mutatkoznak.

Andrea

Szenvedélyesen érdekel a világ sokszínűsége – szeretek utazni, felfedezni új kultúrákat, zenéket, filmeket és történeteket. Lelkes vagyok a tudomány, technológia, állatvilág és az inspiráló élettörténetek iránt. Szívesen merülök el különféle országok érdekességeiben, legyen szó társadalmi jelenségekről vagy hétköznapi csodákról. Hiszek abban, hogy a világ megértéséhez nyitottság és kíváncsiság kell – ebből nekem van bőven.

Legfrissebb hírek

Oroszország virtuális

Oroszország virtuális drónharcterekre edzi a legénységet

A modern háborúk a pixelek világába költöztek. Oroszország hadserege most egy virtuális harctéren neveli a következő generáció drónpilótáit, amely valós időben integrálja a drónokat, robotokat, AI-elemeket és valós helyszínű szimulációkat. Az oroszországi
BMW iX3

Íme az elektromos jövő legfenntarthatóbb crossoverje

A BMW iX3 a márka eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású modellje. Az új Neue Klasse platform mérnökei már az első lépéstől arra törekedtek, hogy minden szinten csökkentsék a környezeti terhelést: az anyagválasztástól az akkumulátorig,

Veszélyben a magánélet – mindent látni akar a YouTube

Újra az adatgyűjtés kiterjesztésével próbálkozik a big tech. Ezúttal a YouTube a ludas, éppen egy új AI-alapú korhatár-ellenőrző rendszer bevezetését tervezi, ahol egy szelfi alapján ellenőriznék a felhasználók életkorát. A vállalat szerint
WHO

Kik pénzelik valójában a WHO-t? Egyre több a kérdőjel 

A világjárványok, globális egészségügyi veszélyhelyzetek és a vakcinák jövője kapcsán gyakran halljuk a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet nevét. De vajon ki finanszírozza ezt a világszinten befolyásos szervezetet? Egy a BMJ Global
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél