Disztópikus utazási korlátozásokat javasolnak a növekvő energiaköltségek miatt

2022.03.21.
Olvasási idő: 8 perc

Az ukrajnai orosz invázió előtt minden tizedik hordó nyersolaj, amit a világon felhasználtak, Oroszországból származott. Mivel azonban az Egyesült Államok, Kanada és Ausztrália embargót rendelt el az orosz nyersolajra, emellett az Európai Unió egyes országai is leállították az országtól való vásárlást, a globális olajpiac az egyik legsúlyosabb zavarral néz szembe az 1973-as olajválság óta, amikor az Arab Kőolaj-exportáló Országok Szervezetének (OAPEC) tagjai Szaúd-Arábia vezetésével olajtilalmat rendeltek el a nyugati országokkal szemben.

Az 1970-es évek közepén bekövetkezett energiaár-sokk hatására az Egyesült Államokban például a maximális sebességhatárt 70 mérföld/óráról (112 km) 55 mérföld/órára (50 km) csökkentették. A 21%-os sebességcsökkenés az üzemanyagfogyasztás csökkenésével járt.

Most a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) hasonló intézkedéseket javasolt a világ minden országának. Az IEA szerint a nyugati gazdaságok négy hónapon belül 2,7 millió hordóval tudnák csökkenteni a napi olajkeresletet a vezetési szokások korlátozásával, ami azt jelenti, hogy az autópályák sebességének csökkentésére irányuló lépések majdnem ellensúlyoznák az áprilisi orosz termelés napi 3 millió hordós veszteségét.

„Ezek az erőfeszítések csökkentenék az árak okozta fájdalmat, amelyet a fogyasztók világszerte megéreznek, mérsékelnék a gazdasági károkat, zsugorítanák Oroszország bevételeit, és segítenének az olajkeresletet fenntarthatóbb pályára állítani” – állította az IEA.

Az IEA tízpontos cselekvési tervet mutatott be, amelyet reményei szerint a nyugati országok sorra követni fognak.

  1. A sebességkorlátozások csökkentése az autópályákon legalább 10 km/h-val: Az országonkénti és államonkénti elemzés azt mutatja, hogy az autópályák sebességkorlátozásának a jelenlegi szinthez képest 10 km/h-val történő csökkentése jelentősen csökkentheti a személygépkocsik, a kishaszongépjárművek és a teherautók üzemanyag-fogyasztását.
    Az autópályák sebességkorlátozásai országonként igen eltérőek, de jellemzően 100 km/h és 135 km/h között mozognak. Az Európai Unióban a sebességkorlátozások 100 km/h és 140 km/h között változnak – kivéve Németországot, ahol egyes autópályákon nincs sebességkorlátozás.
    A sebességkorlátozások csökkentését a nemzeti kormányok is bevezethetik; számos ország ezt tette az 1973-as olajválság idején. Hatás: Körülbelül 290 000 hordó/nap megtakarítása a személygépkocsiknál, és további 140 000 hordó/nap a tehergépkocsiknál.
  2. Lehetőség szerint legalább heti három napot otthonról dolgozzunk: A világjárvány előtt a fejlett gazdaságokban a munkába járáshoz használt személygépkocsik napi 2,7 millió hordó kőolaj felhasználásáért voltak felelősek. A fejlett gazdaságokban azonban a munkahelyek körülbelül egyharmada otthonról is elvégezhető, ami lehetőséget teremt az olajigény csökkentésére a termelékenység fenntartása mellett.
    Az otthonról történő munkavégzés olajfogyasztásra gyakorolt hatása régiónként igen eltérő, az ingázás távolságától és az autó átlagos üzemanyag-fogyasztásától függően. Hatás: Heti egy nap kb. 170 000 hordó/nap megtakarítás.
  3. Autómentes vasárnapok a városokban: Az autómentes vasárnapokat olyan országokban vezették be, mint Svájc, Hollandia és Nyugat-Németország az 1973-as olajválság idején. A közelmúltban Brüsszel, Edinburgh, Vancouver, Tokió egyes részei és más városok a közegészségügy, a közösségközpontú terek és a kulturális rendezvények népszerűsítése érdekében alkalmazták. Több mint 3 000 város regisztrált a 2021-es Európai Mobilitási Hétre, amely magában foglalta az autómentes napra vonatkozó kötelezettségvállalást. Hatás: Minden vasárnap körülbelül 380 000 hordó/nap megtakarítás.
  4. A tömegközlekedés olcsóbbá tétele és a mikromobilitás, a gyaloglás és a kerékpározás erőteljes ösztönzése: Az olajkereslet csökkentésének hatékony módja, ha az utazási igényt a személygépkocsikról a tömegközlekedésre, a mikromobilitási lehetőségekre, a gyaloglásra vagy a kerékpározásra tereljük. Ahol van tömegközlekedés, ott rövid távú átmeneti megoldás lehet a a buszok, metrók és kisvasutak viteldíjainak csökkentése. Az elektromos kerékpárok vásárlását ösztönző programok bevezetése szintén hatékony lehet, különösen a városokban. Hatás: Körülbelül 330 000 hordó/nap megtakarítás.
  5. A személygépkocsik használatának korlátozása a nagyvárosokban: A nagyvárosokban a személygépkocsik közúti közlekedésének korlátozása a páros rendszámú gépkocsikra bizonyos hétköznapokon és a páratlan rendszámú gépkocsikra más hétköznapokon, olyan intézkedés, amelynek sikere az IEA szerint régóta bizonyított. Az első olajársokk idején az olasz kormány az autómentes vasárnapokat páratlan/páratlan rendszámú politikával helyettesítette. Az 1980-as évek óta számos városban, így Athénban, Madridban, Párizsban, Milánóban és Mexikóvárosban is alkalmaznak ilyen rendszereket a zsúfoltság és a légszennyezettségi csúcsok leküzdésére.
    A rendszámtáblákon alapuló korlátozások bevezetése általában attól függ, hogy az utazási igény kielégítésére rendelkezésre állnak-e más lehetőségek. Hatás: Körülbelül 210 000 hordó/nap megtakarítás.
  6. Az autómegosztás növelése és az üzemanyag-felhasználás csökkentését célzó gyakorlatok elfogadása: A különböző háztartások autóhasználói a nem városi utakra közös autóhasználatot választhatnak, csökkentve ezzel az olajkeresletet és pénzt takarítva meg. A kormányok további ösztönzőket biztosíthatnak azáltal, hogy a tömegközlekedési csomópontok mellett külön forgalmi sávokat és parkolóhelyeket jelölnek ki, valamint csökkentik a több embert szállítani képes járművek útdíját. Ilyen intézkedések többek között olyan városok külvárosi területein vannak érvényben, mint Madrid és Houston. A telekocsi-közösség megszervezése ma már sokkal praktikusabb, mint a múltban. Számos okostelefonos alkalmazás érhető el, köztük a BlaBlaCar, a Liftshare, a Scoop, a TripBuddy, az ecov és a GoKid. Hatás: Körülbelül 470 000 hordó/nap megtakarítás.
  7. A teherautók hatékony vezetésének és áruszállításnak az ösztönzése: A járműveket az üzemanyag-felhasználás optimalizálásával kell vezetni. A lehetséges intézkedések széles skálán mozognak, és magukban foglalhatják a járművek jobb karbantartását (például a gumiabroncsok nyomásának rendszeres ellenőrzését), valamint a vezetési szokásokat. A kormányok bevezethetik az úgynevezett ökovezetési technikákat a vezetői engedély megszerzéséhez szükséges oktatás és vizsgáztatás részeként, ahogyan azt Franciaországban és más országokban már megtették. Ezeket a célzott erőfeszítéseket szélesebb körű tájékoztatási kampányok egészíthetik ki. Hatás: Körülbelül 320 000 hordó/nap megtakarítás.
  8. Nagysebességű és éjszakai vonatok használata repülő helyett: Ahol nagysebességű vasútvonalak kötik össze a nagyvárosokat 1 000 km alatti távolságban, ott a vonat kiváló helyettesítője a rövid távú repülőjáratoknak. A nagysebességű vasút helyettesítheti a rövid távú légi utazást azokon az útvonalakon, amelyek megfizethető, megbízható és kényelmes vonatközlekedést kínálnak. Az éjszakai vonatok használata különösen a nagyobb távolságok áthidalását és a forgalom napszakokra való elosztását teszi lehetővé.
    A meglévő nagysebességű vasúti infrastruktúra alapján a fejlett gazdaságokban a légi közlekedés mintegy 2%-át át lehetne helyezni a nagysebességű vasútra, beleértve a szabadidős és üzleti utazásokat is.
    Franciaországban a közelmúltban elfogadott éghajlatvédelmi és alkalmazkodóképességi törvény előírja a járatok törlését, ha a célállomás két és fél órán belüli eléréséhez alternatívák állnak rendelkezésre. A társaságok már megkezdték néhány járat leállítását, többek között Párizs és olyan városok között, mint Nantes, Lyon és Bordeaux. Hatás: Körülbelül 40 000 hordó/nap megtakarítás
  9. Az üzleti célú légi utazás elkerülése, ha van alternatív lehetőség: Bár nem minden repülőgépes üzleti utazás kerülhető el, sok esetben a virtuális találkozók használata hatékony helyettesítője lehet. A Covid-járvány idején tapasztalt jelentős változások alapján rövid távon megvalósítható az üzleti célú repülőutak számának jelentős csökkentése, minden ötből körülbelül kettővel.
    A világjárványra válaszul a virtuális üzleti interakciók egyre gyakoribbá váltak. Több nagyvállalat – például a HSBC, a Zurich Insurance, a Bain & Company és az S&P Global – már bejelentette, hogy célul tűzte ki az üzleti utazásokból származó kibocsátások akár 70%-os csökkentését. Hatás: Körülbelül 260 000 hordó/nap megtakarítás
  10. Az elektromos és hatékonyabb járművek használatának erősítése: 2021 végére a fejlett gazdaságokban 8,4 millió elektromos autó közlekedik az utakon, különösen az európai rekordeladásokat figyelembe véve. Az elektromos autók iránti kereslet továbbra is erős, köszönhetően az akkumulátorárak csökkenésének és a kormányzati támogatásoknak. Hatás: Körülbelül 100 000 hordó/nap megtakarítás.

A mai olajársokk az 1970-es évek közepén bekövetkezett olajválságot idézheti fel. Mario Draghi, Olaszország miniszterelnöke pénteken kijelentette, hogy a földgázpiacokon árszabályozás jöhet, ami valószínűleg azt jelenti, hogy a benzin lesz a következő.

Mark Twain egyszer azt írta, hogy „a történelem nem ismétli önmagát, de gyakran rímel”. Azok a baby boomerek, akik emlékeznek az 1970-es évek közepére és az ársokk okozta fájdalmakra, valószínűleg megértik, hogy a mai zavarok még messze nem értek véget. Ami a holtponton túl leselkedik ránk, az a stagfláció, ami pedig azon túl leselkedik ránk, az sokkal, de sokkal rosszabb.

Andrea

Közgazdászként mindig is érdekelt a pénzügyek világa. 2016-ben ismerkedtem meg a bitcoinnal, azóta pedig a mindennapi életem részévé váltak a kriptovaluták. 2019-ben csatlakoztam a BitcoinBázishoz íróként, 2020 óta pedig a portál főszerkesztője vagyok. Ismereteimet igyekszem folyamatosan bővíteni és minél többet megtudni a kriptovalutákról, a mögöttes technológiáról és a gyakorlati használhatóságukról.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian