Rábólintottak Svájc földalatti áruszállítási tervére, 40%-kal csökkenhet a teherszállítás az utakon

2022.07.10.
Olvasási idő: 3 perc

A Cargo Sous Terrain egy több tízmilliárd dolláros koncepció, amely földalatti teherszállításra alkalmas alagutakat tervez, tele automatizált kiszállító kocsikkal, amelyek 30 kilométer/órás sebességgel szállítják az árukat a svájci városok és logisztikai központok között. Úgy tűnik a svájciaknak sosem elég a földtúrásból, ha nem radioaktív sugárvédelmi óvóhelyeket ásnak, akkor teherszállításra alkalmas alagutakkal próbálkoznak.

A CST lényege, hogy hosszú távú áruszállítást biztosítson anélkül, hogy a közúti és vasúti hálózatok bővítésére támaszkodna, amelyek már most is tele vannak áruval és utasokkal egyaránt, és nincs sok helyük a növekedésre.

A projekt többek között arra is megoldást nyújtana, hogy elkerüljük az autópályákon és közlekedési utakon kialakuló dugókat, ennek következtében csökkenjen a balesetek száma.

Mint oly sok hasonló koncepció, hat évvel ezelőtt ez is nagyon valószínűtlennek tűnt, hogy valaha is megvalósul. Tavaly decemberben azonban a svájci parlament elfogadta a föld alatti áruszállításhoz szükséges jogi keretet, ami azt jelenti, hogy a CST projekt augusztus 1-jén elindulhat.

A földalatti áruszállítás működése

A Cargo Sous Terrain az automatikus szállítórendszerhez hasonló elvet követ. Az alagutakban éjjel-nappal közlekednek az automatizált, vezető nélküli szállítójárművek, amelyek képesek automatikusan felvenni és lerakni a rakományokat a kijelölt rámpákról és felvonókról.

A kerekeken közlekedő, indukciós sínekkel ellátott elektromos meghajtású járművek háromvágányú alagutakban közlekednek, állandó, mintegy 30 kilométer/órás sebességgel. Az árukat raklapokon vagy átalakított konténerekben szállítják. A hűtéssel kompatibilis szállítójárműveknek köszönhetően friss és hűtött áruk szállítása is lehetséges. Az alagút tetejéhez egy gyors felső vágány csatlakozik a kisebb árucsomagok számára.

Cargo Sous Terrain, Svájc

Ezzel a koncepcióval először lenne gazdaságosan megvalósítható a kisebb termékek folyamatos szállítása. A kisméretű áruk folyamatos áramlásának köszönhetően nem merül fel várakozási idő az átrakóállomásokon. Ezenkívül a helyigény is jelentősen csökkenthető, mivel az áruk ideiglenes tárolására nincs többé szükség.

A CST teljes költsége 35 milliárd dollár lenne

A költségek (amelyeket teljes egészében a magánszektornak kell fedeznie) a 2016-os 3,5 milliárd dolláros eredeti becsléshez képest emelkedtek. A teljes, 500 kilométeres hálózatra vonatkozó becslések szerint most 30-35 milliárd dollárba kerül. Bár az első szakaszra – egy 70 kilométeres, 10 csomóponttal rendelkező szakaszra, amely Zürichet és a nyugatra fekvő Härkingen-Niederbippben található logisztikai központot köti össze – körülbelül 3 milliárd dollár elegendőnek tűnik. A svájciakat a jelek szerint nem zavarja a projekt nagyságrendje, és továbbra is jó hosszú távú befektetésnek tartják.

A projekt nem támaszt pénzügyi terheket az állami szektor számára, mivel egy több mint 80 részvényesből álló vállalat tartja a kezében. A cég jelenleg saját városi logisztikát épít, eleinte Zürich és Bázel városában.

2045-re a Bodeni-tó és a Genfi-tó közötti 500 kilométeres teljes hálózat befejezését tervezik, Bázel, Luzern és Thun felé.

A CST jónéhány svájci logisztikai vállalattal és kiskereskedővel lépett partnerségre, akik ebben a megoldásban a meglévő közúti és vasúti infrastruktúra kiegészítését látják. Az egész projekt megújuló energiával fog működni. A tervezők arra számítanak, hogy a földalatti járművei által átvett szállítással akár 40 százalékkal is csökkenhet a nehéz teherautók száma az utakon.

A projekt reklámvideójából idézve: az előre jelzett populáció növekedéssel szemben három lehetőség közül választhatunk: várunk és meglátjuk mi lesz; tovább bővítjük a közlekedési hálózatot; vagy elkötelezzük magunkat az innováció mellett.

CST, Svájc, áruszállítás, földalatti, Cargo Sous Terrain

Megerősítették, a terv „műszakilag és gazdaságilag is reális”

Mivel hamarosan kézzelfogható tervezési intézkedések indulnak az első vonalra vonatkozóan, más svájci kantonok is felfigyeltek az ötletre. A Zürichtől keletre fekvő St. Gallen és Thurgau azt sugallja, hogy a földalatti CST-összeköttetés „műszakilag és gazdaságilag reális”, és megkezdték a lehetséges csomóponti helyszínek meghatározását. Mindez még messze van attól, hogy ténylegesen kiássanak egy gödröt, és autonóm teherkabinokat vezessenek rajta keresztül, de ma már sokkal közelebb van a valósághoz, mint 2016-ban.

Rebeka

2021-ben kezdtem el érdeklődni a kriptovaluták - elsősorban a bitcoin - iránt, ekkor mélyedtem el a programozás világában, és kezdtem el tanulmányaimat gazdaságinformatikus szakon. A tartalomgyártás mellett gyakran részt veszek különböző Bitcoin rendezvényeken, konferenciákon, ami nagyban rásegít, hogy még inkább a kriptoközösség tagjának érezzem magam.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél