Hogy született a Fanta és mi köze van a náci Németországhoz?

2023.01.28.
Olvasási idő: 6 perc

A Fanta, a világ egyik legnépszerűbb üdítőitala. Könnyen felismerhető élénk színéről és merész reklámjairól. A márka multikulturálisnak és vidámnak mutatja magát, és a friss ízek ígéretével csalogatja a fogyasztókat. De azt vajon tudtad, hogy az első palack Fantát élelmiszeripari maradékból készítették? Vagy hogy a náci Németországban találták fel?

Mark Pendergrast „Istenért, hazáért és a Coca-Coláért” című könyvében elmeséli, hogyan született a Fanta. Az egész 1923-ban kezdődött, amikor Robert Woodruffot megválasztották a Coca-Cola Company elnökének. Nagy álmai voltak a márka és annak globális kiterjesztésével kapcsolatban. A korábbi években a Coca-Cola nemzetközi termelése kissé visszaesett, miután a francia kólagyártók véletlenül rossz palackozási gyakorlata miatt, a termék fogyasztói megbetegedtek.

A kellemetlen incidensre válaszul Woodruff irányítása alatt a vállalat létrehozta a Külföldi Osztályt, amely később The Coca-Cola Export Corporation néven vált ismertté. Ez több mint 27 országban alapított hivatalos palackozóüzemeket, és lehetővé tette a Coca-Cola számára, hogy mindegyiket felügyelje. Míg az ízesítést a Coca-Cola adta, addig az egyes országok saját palackozó berendezéseket és cukrot biztosítottak a saját termelésükhöz. Ez globális fellendülést indított el. A Coca-Cola szponzorálta az 1928-as amszterdami nyári olimpiát, ahol a világ minden tájáról megismerték a Coca-Cola logóját, amely a kalapoktól és a hirdetőtáblákon át a város utcáinak falain is megjelent. A Coca-Cola gyorsan összekapcsolódott az ideális amerikai élettel, és nemzetközileg hazafias amerikai ikonként vált ismertté.

A Coca-Cola elterjedt egész Európában, így Németországba is eljutott. A német leányvállalat élére egy Ray Rivington Powers nevű amerikai férfi került. Karizmatikus személyiség és kiváló üzletkötő volt, aki gyakran ígérte a potenciális ügyfeleknek, hogy brutálisan meggazdagodnak, ha megveszik a kólát. Powers ezzel a taktikával az évi 6 000 ládáról 100 000-re növelte az eladásokat.

De Powers ravasz értékesítési technikája ellenére nem törődött a könyvelés részleteivel, és gyakran halomban álltak a cég kifizetetlen számlái. Ennek eredményeképpen a német leányvállalat pénzügyi válságba került. 1933-ban Adolf Hitler hatalomra került, és megkezdődött a Harmadik Birodalom uralma, ami új korszakot jelentett Németország és a Coca-Cola számára is.

A céghez Max Keith, egy német származású férfi került, aki rendíthetetlenül hűséges volt a Coca-Colához. A gyakran impozánsnak és született vezetőnek nevezett Keith eltökélte, hogy megmenti a leányvállalatot. Mivel a német gazdaság fellendült, intézkedéseket hozott, hogy az italt hazája keményen dolgozó népe számára értékesítse. Akkoriban ez azt jelentette, hogy helyre kell állítani a Coca-Cola hírnevét – nem mint amerikai ikont, hanem mint a német lakosság kedvelt márkáját.

Az amszterdami nyári olimpiához hasonlóan az 1936-os berlini nyári olimpiai játékok is tökéletes marketinglehetőséget jelentettek a Coca-Cola számára. Ahogy a legtöbb, Németországban ebben az időben aktív márka, úgy ez is horogkeresztekkel ékesített, lobogó transzparensek mellett jelent meg. Ezt követően a Coca-Cola logója különböző németországi sportversenyeken, később pedig még a Hitlerjugend gyűlésein a teherautókon is látható volt.

Annak ellenére, hogy Keith maga valójában soha nem lépett be a náci pártba, hajlandó volt együttműködni vele, hogy a vállalatot megmentse.

Ahogy a háború fokozódott, úgy nőttek a gazdasági feszültségek is. A német kormány büntetni kezdte a külföldi vállalkozásokat. Amikor Hitler 1939-ben megszállta Lengyelországot és hadat üzent Európának, Keith attól tartott, hogy amerikai tulajdonú vállalkozását is lefoglalja a kormány.

Aztán a háború új szakaszba lépett. Az Egyesült Államok hivatalosan is belépett a második világháborúba, és Németországot ellenségnek nyilvánította. Az 1917-es Trading With the Enemy Act (Az ellenséggel való kereskedelemről szóló törvény) alapján teljes embargót vezetett be a tengelyhatalmakkal szemben. Woodruff és Keith végül kénytelen volt megszakítani a kapcsolatot, és Keith folyamatos Coca-Cola-szirup-áramlása is leállt.

Derült égből villámcsapásként jött az ötlet

A Németországban ebben az időben működő multinacionális vállalatok nem tudtak termékeket előállítani, Keith viszont eltökélte, hogy nem áll be a sorba. Úgy döntött, hogy egy kizárólag német üdítőitalt hoz létre.

Keith vegyészekkel egy olyan üdítőt készített, amely halványan hasonlított a kólához, koffeintartalmú volt, és azonosíthatatlan ízkeverékkel rendelkezett. De ahelyett, hogy a titkos 7X Coke-aromával készült volna, ezt a terméket más élelmiszeripari cégek maradékaiból, főként a termelői piacokról származó maradékokból állították elő. Ez általában gyümölcspép volt, például alma az almabor préseléséből és tejsavó. Az így kapott folyadék áttetsző bézs színű volt, amely jobban hasonlított a mai gyömbérsörre. Keith megkérte értékesítési csapatát, hogy adjon nevet az italnak. Ez lett végül a Fanta.

Ebben az időben a Fanta volt minden, amivel a vállalatot fenn tudta tartani. Keith szerencséjére Németországban kevés üdítőital-alternatíva állt rendelkezésre, így a Fanta népszerűsége robbanásszerűen megugrott. Hírneve lehetővé tette, hogy megkerülje a cukoradagolási kvótát, így a legédesebb ital lett a piacon. Az eladások fokozatosan emelkedtek, mivel a háztartásokban gyakorlatilag alapvető élelmiszerré vált.

Keith ezután felhasználta a meglévő kapcsolatait, hogy a Coca-Cola összes németországi üzemében gyártsák a terméket. Ez lehetővé tette számára, hogy a Fantát egész Európában elterjessze, és megmentsen más leányvállalatokat a bezárástól. A német kirendeltség a háború vége előtt mintegy 3 millió ládányit adott el az italból.

Amikor pedig a szövetségesek végül bevonultak a német gyárakba, a Fanta gyártása leállt, és Keith átadta az alkotásából származó nyereséget a Coca-Cola atlantai központjának.

Az ital ma ismert változata fokozatosan alakult ki az 1955-ben Olaszországban bevezetett Fanta Orange márkanévvel. Ez az új ital élénk narancssárga színű volt, és helyi citrusfélék alapanyagaiból készült, szemben az élelmiszeripari maradékokkal. A Coca-Cola így továbbra is nyereséges terméket állított elő, miközben elhatárolódott az egykori Harmadik Birodalommal kapcsolatos asszociációktól.

A Coca-Cola a Fanta 75. évfordulóját ünneplő reklámot 2015-ben indította útjára. A vállalatot számos kritika érte, mintha a németországi „régi szép időkre” utalt volna vele. Válaszul a Coca-Cola eltávolította a videót, és hivatalosan bocsánatot kért. Amikor megkérték, hogy kommentálja az esetet egy képviselője azt mondta: „A 75 éves márka nem állt kapcsolatban Hitlerrel vagy a náci párttal.”

A Fanta születése egy tanulságos mese arról, hogy mi történik, ha a szükségszerűség találkozik az erkölcsi kétértelműséggel. Ami egykor a háborús Németországban egy selejtből összeállított főzet volt, az Olaszországban szénsavas, élénk színű üdítő lett, és ma már nemzetközi szinten népszerű ital.

Andrea

Közgazdászként mindig is érdekelt a pénzügyek világa. 2016-ben ismerkedtem meg a bitcoinnal, azóta pedig a mindennapi életem részévé váltak a kriptovaluták. 2019-ben csatlakoztam a BitcoinBázishoz íróként, 2020 óta pedig a portál főszerkesztője vagyok. Ismereteimet igyekszem folyamatosan bővíteni és minél többet megtudni a kriptovalutákról, a mögöttes technológiáról és a gyakorlati használhatóságukról.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél