Toyota: a világnak több hibrid és kevesebb elektromos autó kell

2023.07.15.
Olvasási idő: 2 perc

A Toyota évekig nagyon szkeptikusan állt az elektromos autókhoz, és a helyzet, bár javult, még ma is inkább hibridpárti. A világ vezető autógyártójának korábbi feje úgy véli, hogy a hibridek jobbak, mint az elektromos autók a környezeti hatások szempontjából.

Az elektromos autózással kapcsolatos kételyek miatt a korábbi vezérigazgatót, Toyodát leváltották: de mi van, ha mégis igaza volt? A kérdésre James Gilboy a The Drive-tól próbál választ találni: „Ha közelebbről megnézzük, hogy a hibridek és az elektromos autók milyen hatékonysággal használják az akkumulátoraikat, a Toyotának valóban igaza van: a hibrideknek nagyobb szerepük van a szén-dioxid-mentesítésben, mint az elektromos járműveknek”.

Gilboy rámutat: „Az elektromos járművek élettartamuk alatt kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a belső égésű motorral hajtott járművek. Az elektromos járművek elterjedése azonban akadozik az autonómiai problémák, a kevés töltőhálózat és a meghajtásukra szolgáló akkumulátorok okozta magasabb áruk miatt.”

Azt is figyelembe kell venni, hogy az akkumulátorok kínálata a következő két évben nem fogja kielégíteni a keresletet. A Benchmark Mineral Intelligence a Financial Timesnak elmondta, hogy a lítium iránti kereslet 2035-re ötszörösére nő, míg a Boston Consulting Group már 2025-re brutális hiányt jósol.

Valójában a teljes mértékben hibrid modellekre való átállás gyorsabban csökkentheti a kibocsátást, mint az elektromos járművek, legalábbis rövid távon. A Drive ezzel kapcsolatban rövid összehasonlítást végzett ugyanannak az autónak két modellje között, nevezetesen egy Ford F-150-t, az USA legkelendőbb autóját vizsgálták meg.

A Lightning (elektromos) változat harmadannyi CO2-kibocsátást tud felmutatni egy 98 kW-os akkumulátorral. Az F-150 Hybrid ezzel szemben mindössze 1,5 kWh-s akkumulátorral dolgozik, több CO2-t bocsát ki, mint a Lightning, de 65-ször „kisebb” elektromos hajtáslánccal, mint zöld társa.

James Gilboy a következőképpen zárta alapos elemzését: „Azzal, hogy az autóipar a korlátozott akkumulátor-készletét kis számú (drága) elektromos járművön használja fel, a befektetők és a közvélemény dicséretében részesül, annak ellenére, hogy egy nem hatékony dekarbonizációs rendszert hajt végre. Sikerül zöldre mosnia egy maroknyi mutatót, miközben a valóságban nem csökkenti a CO2-kibocsátást annyira, amennyire lehetne. A számok határozottan azt sugallják, hogy az új hibrid autók hatékonyabbak, és az akkumulátor-technológia fejlődésével és remélhetőleg a kínálat növekedésével ez egyre inkább így lesz.” 

Érdekelhet még: Károsabb a környezetünkre a gumiabroncsok és fékek kopása, mint gondoltuk

Andrea

Szenvedélyesen érdekel a világ sokszínűsége – szeretek utazni, felfedezni új kultúrákat, zenéket, filmeket és történeteket. Lelkes vagyok a tudomány, technológia, állatvilág és az inspiráló élettörténetek iránt. Szívesen merülök el különféle országok érdekességeiben, legyen szó társadalmi jelenségekről vagy hétköznapi csodákról. Hiszek abban, hogy a világ megértéséhez nyitottság és kíváncsiság kell – ebből nekem van bőven.

Legfrissebb hírek

musk robot

Így formálják emberivé Musk humanoidjait

A Business Insider beszámolója szerint valahol Kaliforniában, egy zárt Tesla-laborban emberek nap mint nap ugyanazokat a mozdulatokat ismétlik. Letörölnek egy asztalt, felemelnek egy csészét, porszívóznak, majd újra kezdik. Nem hatékonysági tréningről van
megújul a cipzár

100 év után megújul a cipzár

100 év után új korszak kezdődik: forradalmi újítást kap a cipzár. Több mint egy évszázada változatlan formában működik a cipzár: két egymásba kapcsolódó fogsor, egy húzószár, és mindezt kétoldalt egy szövetcsík rögzíti
spacex

A SpaceX az USA új rakétapajzsát tervezi

A politikai ígéretek ritkán érik el a csillagokat – kivéve, ha Elon Musk is szerepel a történetben… Elon Musk cége, a SpaceX közel áll ahhoz, hogy elnyerje az amerikai kormány több milliárd
csokitorta

Miért a csokitorta a legjobb tanár a közgazdaságtanban?

Ha a gazdaságról beszélünk, legtöbben számokra, grafikonokra és GDP-adatokra gondolunk. De van egy közgazdasági iskola, amely szerint a gazdaságot nem táblázatokból lehet megérteni, hanem az emberekből vagy például egy csokitorta receptjéből. Ez
Ai poltikai kampány

Ezt a kampányt már nem az emberek írják

A magyar politikai kampányt ma már a mesterséges intelligencia formálja. Az új korszak: amikor a politika már nem emberi kézben van Az elmúlt néhány évben Magyarországon is elkezdődött egy csendes, de alapjaiban