Tényleg olcsóbb az elektromos autó fenntartása a benzinesnél?

2023.08.18.
Olvasási idő: 2 perc

Ha rövidre szeretnénk fogni a szót, akkor: igen. De nem minden országban ugyanaz a helyzet.

Míg az elektromos autók megvásárlása komoly kiadásokkal is jár, feltöltésük jellemzően kevesebbe kerül, mint a tankolás. Európában azonban jelenleg is tombol az energiaválság, ami az egekbe röpítette az áramárakat is. Az olajellátás ezzel szemben egyébként kevésbé volt érintett.

2022 szeptemberében egy átlagos háztartásnak 72%-kal többet kellett fizetni az áramért, mint egy évvel korábban. Az üzemanyagárak azonban jellemzően kevésbé emelkedtek: a dízel átlagosan 36%-kal, a benzin pedig mindössze 15%-kal. A díjak drasztikus emelkedése miatt tehát jogosan merült fel a kérdés, hogy az elektromos autók használata valóban olcsóbb-e, mint a benzineseké. Sőt, már olyan elképzelés is szóba jött, miszerint az e-mobilitás felé való átmenet teljesen le fog állni.

Elektromos autó vagy benzines: melyik a drágább?

Ha a további adatokat is megvizsgálunk, nem ennyire súlyos a helyzet. A piaci torzulások közepette ugyanis átlagosan még mindig jelentősen olcsóbb az elektromos autók töltése, mint a tankolás. Az alacsony benzinárak egyik oka nem mellesleg az, hogy az orosz inváziót követően több ország saját zsebből próbálta mesterségesen csökkenteni az árakat. Az uniós országok a jelentések szerint 2022-ben több mint 27 milliárd eurót költöttek arra, hogy a válság előtti szintre, vagy az alá szorítsák vissza az árakat.

Fontos továbbá megjegyezni, hogy az elektromos autók töltése a forgalmas autópályák mentén drágább lehet, mint például otthon, munkahelyen vagy más töltőpontokon. A T&E elemzései szerint egy elektromos autóval 100 kilométer megtétele 2022 szeptemberében körülbelül 6,50 euróba került (amennyiben otthon töltötték fel). Ugyanezen távolság megtétele benzines autóval 80%-kal, dízeles kocsival pedig 50%-kal volt drágább. Ezen adatok azonban nem minden országban relevánsak. Olaszországban és Németországban például, ahol az áramárak a legmagasabbak voltak, a különbség az árak között elenyészők lehettek.

Mindenesetre az európaiaknak továbbra is számolniuk kell az áramárak növekedésével, mivel a helyi országok túlságosan függenek a fosszilis tüzelőanyagoktól – különösen az orosz gáztól. A kiút talán a megújuló energiaforrások tömeges használata lehetne, ami egyrészt csökkentené az árakat, másrészt pedig kiszámíthatóbbá tenné Európa energiaellátását.

Forrás

Fanny

A kriptovaluták iránti érdeklődésem 2020-ban kezdődött – azóta nem tudok szabadulni tőlük. Mélyen beleástam magam a témába, folyamatosan követem a legújabb fejleményeket és kutatom, hogyan formálhatja át mindennapi életünket a blokklánc technológia.

Legfrissebb hírek

megújul a cipzár

100 év után megújul a cipzár

100 év után új korszak kezdődik: forradalmi újítást kap a cipzár. Több mint egy évszázada változatlan formában működik a cipzár: két egymásba kapcsolódó fogsor, egy húzószár, és mindezt kétoldalt egy szövetcsík rögzíti
spacex

A SpaceX az USA új rakétapajzsát tervezi

A politikai ígéretek ritkán érik el a csillagokat – kivéve, ha Elon Musk is szerepel a történetben… Elon Musk cége, a SpaceX közel áll ahhoz, hogy elnyerje az amerikai kormány több milliárd
csokitorta

Miért a csokitorta a legjobb tanár a közgazdaságtanban?

Ha a gazdaságról beszélünk, legtöbben számokra, grafikonokra és GDP-adatokra gondolunk. De van egy közgazdasági iskola, amely szerint a gazdaságot nem táblázatokból lehet megérteni, hanem az emberekből vagy például egy csokitorta receptjéből. Ez
Ai poltikai kampány

Ezt a kampányt már nem az emberek írják

A magyar politikai kampányt ma már a mesterséges intelligencia formálja. Az új korszak: amikor a politika már nem emberi kézben van Az elmúlt néhány évben Magyarországon is elkezdődött egy csendes, de alapjaiban

Mielőtt továbblépnél