Óriási pofon: jövedéki adót vetnének ki az elektromos autók töltésére

2023.09.04.
Olvasási idő: 3 perc

Az olasz Corriere della Sera által ismertetett tanulmányból kiderül, hogy az elektromos autók töltésével is növelnék az államok a bevételeiket. Jövőre jövedéki adó jön Texasban és több európai országban is.

Ha a teljes autóparkot lecserélnék, akkor az államnak több milliárd forintnyi bevétele válna köddé, amit az üzemanyagok értékesítési után zsebelt be. A téma egyre aktuálisabbá válik, mivel Norvégia, Svájc, Hollandia és Anglia után Texas is az elektromos autók megadóztatásán gondolkodik, hogy kompenzálja a belső égésű autók kivezetésével várható adóbevételek csökkenését. Texas most azt fontolgatja, hogy új adót vezet be az akkumulátoros autók tulajdonosai számára, amelynek célja, hogy kompenzálja az autópályák karbantartására szánt, az üzemanyag-vásárlás után fizetendő literenkénti 5 centes hozzájárulás elmaradását. A törvényjavaslat évi 200 dollárig terjedő adót irányoz elő, és már csak a texasi kormányzó végső jóváhagyására van szükség ahhoz, hogy hatályba léphessen.

Norvégiában – ahol már igazi reneszánszát élik az elektromos autók – hamarosan újra bevezetik az elektromos járművek vásárlására kivetett 25%-os áfát, amely eddig nulla volt, hogy kiegyenlítsék a fosszilis tüzelőanyagok használatának csökkenése miatt keletkezett mintegy 2 milliárd eurós lyukat. Sőt, a skandináv ország nem csak ezt, hanem a gépjárműadó újbóli kivetését is tervezi, amelynek alapja az elektromos autók nagyobb súlya a hagyományos autóékhoz képest.

Oslóban ugyanis, ahol az akkumulátoros autóknak köszönhetően a levegő tisztább lett a korábbinál (csökkent az üvegházhatású gázok és a nitrogén-oxidok szintje), és a zajszennyezés is mérséklődött, a mikroszemcsék szintje – részben a gumiabroncsok kopása miatt – a szokásosnál jóval magasabb. Többé-kevésbé hasonló intézkedéseket jelentettek be Hollandiában és Angliában is 2025-től.

A Corriere della Sera tanulmánya szerint az államkassza nem konghat az ürességtől, ezért szinte biztosra vehető, hogy az európai államok jövedéki adót vetnek ki az elektromos autók töltése után – jegyzi meg Gian Primo Quagliano, a Promotor elnöke. „Nyilvánvaló, hogy ha a helyzet megváltozik, az államnak meg kell keresnie a módját, hogy ezeket a forrásokat előteremtse. Ösztönözni akartuk az elektromos autót? Csökkentettük a rá háruló adókat, de jelenleg már egyenlő adóterhet cipelnek a tulajok a benzinfeshez és a dízelhez képest. Mindig változtathatunk a helyzeten, rosszabbra vagy jobbra az államkassza számára. Én amellett vagyok, hogy hagyjuk úgy, ahogy van.”

Az olasz napilap által közölt tanulmány 2023 májusától három autómárkát vizsgál, a benzines Jeep Avenger 5,5 l/100 km-es, a Peugeot 3008 dízel 4,9 l/100 km-es, a Tesla Model Y pedig 15,8 kilowattóra/100 kilométeres átlagfogyasztását veszi figyelembe. Az elemzés azt mutatja, hogy 100 kilométer megtételének végső ára a vásárló számára az Avenger esetében 10 euró, a 3008 esetében 8,1 euró körül van, míg a Tesla esetében a sebességtől vagy az alkalmazott töltési módtól függően az otthoni töltéssel 3,9 eurótól az ultragyors töltőállomáson 10,9 euróig terjed. És mi a helyzet az állammal? „Ha figyelembe vesszük, hogy a villamos energia díjaira is vonatkozik az áfa, a jövedéki adó, valamint a rendszer és hálózati díjak, az oszlopoknál nagyobb mértékben, mint itthon; és ha figyelembe vesszük a jármű mozgatására használt energia hatékonyságát, akkor egy akkumulátoros autó adóterhe hasonló, ha nem nagyobb, mint egy belső égésű autóé” – magyarázza Francesco Naso, a Motus-E főtitkára.

Mint láttuk, a végfelhasználónak olcsóbb az elektromos autó otthoni töltése, de az államnak már nem akkora buli. Tekintettel arra, hogy az otthoni töltés lesz a legelterjedtebb még a jövőben is, a Motus-E szerint az áramellátás magasabb adókkal és díjakkal történő terhelése valósággá válhat. Ez viszont negatívan tükröződne a lakások villanyszámláján, ami sokakat elriaszt az elektromos autók vásárlásától.

Andrea

Közgazdászként mindig is érdekelt a pénzügyek világa. 2016-ben ismerkedtem meg a bitcoinnal, azóta pedig a mindennapi életem részévé váltak a kriptovaluták. 2019-ben csatlakoztam a BitcoinBázishoz íróként, 2020 óta pedig a portál főszerkesztője vagyok. Ismereteimet igyekszem folyamatosan bővíteni és minél többet megtudni a kriptovalutákról, a mögöttes technológiáról és a gyakorlati használhatóságukról.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian