Napelemes autók: a zöld energiával feleannyit kell tölteni az autót

2023.10.05.
Olvasási idő: 3 perc

Egy, a világ 100 városát vizsgáló tanulmány azt mutatja, hogy a napelemes autókkal napi 11 és 29 km közötti távolságot lehet megtenni, ami azt jelenti, hogy nagyjából a felére csökkenhet az elektromos autók töltési igénye.

Még mindig kevés napelemes autót gyártanak, és elég szegényes a választék. Aptera, Lightyear, Sono, GEM: ezeken kívül más nem is nagyon van. Mindegyikük korlátozott képességgel rendelkezik, és még mindig nagy velük szemben a bizalmatlanság. A napelemes autók azonban fenntartható megoldást jelenthetnek a mobilitás jövőjére nézve. Egy nemrégiben elvégzett tanulmány ezeknek a járműveknek a potenciálját elemezte a világ 100 városában, és feltárta, hogy jelentős mértékben csökkenhet az autók újratöltésének szükségessége.

A napelemes autókról dióhéjban

Az elektromos autók fontos előrelépést jelentenek a kibocsátás csökkentésében és a fenntarthatóbb közlekedési megoldások elfogadásában, a gyakori töltés szükségessége azonban továbbra is az egyik fő kihívás tulajdonosaik számára. De mi lenne, ha létezne egy mód ennek az igénynek a csökkentésére?

A napelemes autók olyan elektromos járművek, amelyek működésükhöz napenergiát is használnak, amit az autó felületére szerelt fotovoltaikus panelek rögzítenek. Ezek a panelek a napfényt elektromossággá alakítják, amely felhasználható a jármű elektromos motorjának közvetlen táplálására, vagy az akkumulátorok töltésére. A hagyományos benzines vagy elektromos autókkal ellentétben a napelemes autók korlátozott hatótávolsággal rendelkeznek, amelyet olyan tényezők befolyásolnak, mint az időjárási viszonyok, a napelem teljesítménye és a napelemek mérete. Ezért gyakran korlátozott célokra használhatók, például rövid távolságokra vagy városi ingázásra.

A városi napelemes autók potenciálja

A korlátozott választék ellenére a napelemes autók számos előnnyel rendelkeznek. Először is, nem bocsátanak ki üvegházhatású gázokat, ezáltal segítenek csökkenteni a levegőszennyezést. Ez különösen alkalmassá teszi őket a városokban való használatra, ahol a levegő minősége gyakran ad okot az aggodalomra.

És a hátrányok? Persze, azok is vannak. A napelemek hatékonysága és az autón elhelyezhető panelek felületi korlátai miatt nehéz elegendő energiát biztosítani a nagyobb távolságok megtételéhez vagy a tempósabb vezetéshez. Ezenkívül a jármű teljesítményét nagymértékben befolyásolhatják a környezeti tényezők is, például a felhős égbolt. Mindezek ellenére egy új tanulmány teljes vállszélességgel támogatja a napelemes autók használatát.

A napfénnyel megfelezhető a töltés szükségessége

Miguel Centeno Brito, a tanulmány első szerzője és a Lisszaboni Egyetem Természettudományi Karához tartozó Dom Luiz Intézet (IDL) kutatója kifejtette napelemes autók bevethetőségének fontosságát a városi területeken. Napjainkban a városok jelentik az elektromos járművek fő piacát, ami a viszonylag rövid távolságok miatt különösen vonzó terület a napelemmel felszerelt autók számára is. Összességében a tanulmány azt mutatja, hogy a napenergiával napi szinten 11 és 29 km közötti távolság tehető meg, ami azt jelenti, hogy a felére csökkenthet az autók töltési igénye.

A tanulmány azt is megállapítja, hogy a napenergiával működő járművek számára a legkedvezőbb helyek Afrika, a Közel-Kelet, Dél-Európa és Délkelet-Ázsia városai, bár más földrajzi területeken, például Kínában, Észak-Amerikában és Ausztráliában is lehet potenciáljuk. Az árnyékolásból keletkező veszteségek a városban körülbelül 25%-osak, vagyis relevánsak, de ez nem jelent akadályt a megoldás nagyszabású elterjedésének.

Nem nehéz tehát elképzelni, hogy a jövőben a fotovoltaikus opció széles körben elterjedt kiegészítő lesz a legtöbb autón. Függetlenül attól, hogy számottevő vagy kisebb mértékben járul hozzá a napenergia az autó működéséhez, ha elérhető áron adják majd, miért is mondanánk rá nemet?

Ez a cikk is érdekelhet: Egy új robot segítségével 14-szer gyorsabban tudják a napelemek alapanyagát kikutatni

GT

Tartalom- és szövegíróként, illetve fordítóként dolgozom, főleg az informatika, az üzleti etika és a vállalati képzések területén. Folyamatosan bővítem ismereteimet és alapos kutatást végzek, hogy a legnaprakészebb információkkal szolgálhassak cikkeimben.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian