Bátor lépésre szánta el magát az EU a kínai elektromosautó-gyártókkal szemben

2023.10.06.
Olvasási idő: 2 perc

Hivatalosan is megkezdte szubvencióellenes vizsgálatát az Európai Unió a kínai elektromos járművek kapcsán. Az EU állítása szerint a kínaiak valószínűleg kormány által megtámogatott, alacsony költségű importokkal próbáták manipulálni az adatokat. Mindez jelentős következményekkel hathat az egyébként is törékeny uniós ágazatra.

A Bloomberg jelentése szerint a vizsgálat az újonnan gyártott, legfeljebb 9 személy szállítására alkalmas elektromos járművekre terjed ki. Az eljárás – amely sajtóértesülések szerint egy évig tarthat – nem érinti a motorkerékpárokat.

A hír hivatalos bejelentését követően a kínai elektromosjármű-gyártók részvényei meredek zuhanásba kezdtek. A BYD árfolyama 3,8%-ot csökkent, a Geely Autóé 2%-ot, az XPeng-árfolyam 4,3%-ot, a Li Auto 1,3%-os esésen van túl, a Great Wall Motor’s részvényei pedig 1,8%-kal érnek kevesebbet.

A kínai kereskedelmi minisztérium ellenezte a vizsgálat megindítását. Azt állították, hogy az „csak feltételezéseken alapszik, és nem tartalmaz elegendő bizonyítékot” – jelentette a Bloomberg.

Az elektromos autókat érintő uniós vizsgálatokba a Tesla járműveit is bevonhatják. Valdis Dombrovskis, az EB ügyvezető alelnöke és kereskedelmi biztosa még szeptember végén azt mondta, „elegendő prima facie bizonyíték áll rendelkezésre” a vizsgálat alátámasztására.

Nem örülnek a kínaiak

Dombrovskis elárulta, hogy „kínai partnerei folyamatos nyomást helyeztek rá a vizsgálattal kapcsolatban” egy ötnapos kínai útja során – számolt be róla a Financial Times.

„Az EU valószínűleg a legnagyobb nyitott piac a kínai gyártók számára” – jegyezte meg a vizsgálat mellett szóló érvelésében. Elmondta, miszerint az EU „nyitott a versenyre”, de annak „tisztességesnek kell lennie”.

Legutóbbi pekingi látogatása során Dombrovskis azt kérte a kínai tisztségviselőktől, hogy távolítsák el azt a számos kereskedelmi akadályt, amely miatt az európai cégek a múlt évben sosem látott, 400 milliárd dolláros kereskedelmi egyensúlytalanságot tapasztaltak.

Mindkét fél némi előrelépésről számolt be, és bemutattak egy új rendszert az exportellenőrzés kezelésére. Ez ahhoz a megoldáshoz hasonló, amely Kína és az Egyesült Államok között létezik. Ezenfelül Kína megállapodott abban, hogy növeli az EU-ból származó mezőgazdasági termékek behozatalát.

Kína ennek ellenére nem rejtette véka alá a szubvencióellenes vizsgálat miatti ellenszenvét. Dombrovskis szerint a téma minden beszélgetésükben előjött.

Kína szerint a vizsgálat visszafelé sülhet el, mivel az eredményétől inkább az EU gazdasága fog hátrányt szenvedni. A kínai fél megjegyezte, miszerint „ha az EU protekcionista kereskedelmi intézkedéseket hoz a kínai elektromosautó-ipar visszaszorítására, az európai gazdaság fog szenvedni.”

A Global Times kínai napilap szerint az EU-t nem az állami támogatások érdeklik, sokkal inkább „a kínai elektromosautó-gyártók gyorsan növekvő piaci befolyása”, és az „amiatt való aggodalom, hogy a hazai uniós vállalatok nem fognak tudni versenyezni.”

Kapcsolódó cikkünk: Európa nekimegy az elektromos autókat gyártó kínai cégeknek

Winterbrn

2017-ben kezdtem el kriptovalutákkal foglalkozni a CoinColorsnál. A BitcoinBázison – kisebb-nagyobb megszakításokkal – 2019 óta tevékenykedem szerkesztőként. Széles körű tapasztalattal rendelkezem a kriptovaluták, a blokklánc-technológia és a fintech világában. Hiszek a Bitcoin elsőbbrendűségében, de nem tartom magam Bitcoin-maxinak. Fő érdeklődési területem a blokklánc-technológia és annak valóélet-beli felhasználása.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél