Az elektromos autók túlzott támogatása súlyos problémához vezetett Norvégiában

2023.11.11.
Olvasási idő: 1 perc

Norvégia több szempontból is irigyelt ország lehet sokak számára. Az egyik ilyen szempont például az elektromos autók használata. Az elmúlt évek során az elektromos meghajtású autót száma már túlnőtt a benzines, dízeles autók számán. Ez annak köszönhető, hogy rendkívül komoly támogatást adott a norvég állam elektromos autó vásárlásához és komoly töltőhálózatot is kiépített. Azonban most kezdi el realizálni a norvég társadalom, hogy az elektromos autók ilyen méretű elszaporodása nem biztos, hogy csak jó hatásokkal bír.

Norvégia példája jó lecke lehet más országok számára is

A skandináv országban már évekkel ezelőtt is a legolcsóbbak közé tartozott a tömegközlekedés, de a nagy támogatásoknak köszönhetően most az elektromos autókat jobban megéri használni, mint a tömegközlekedést. Az elektromos járművek tömegközlekedésre gyakorolt hatása különös aggodalomra ad okot a norvég nagyvárosok számára. A helyi mobilitási stratégiák egyik alappillére a tömegközlekedési eszközök utasforgalmának növelése volt. Bergen például 2010-ben nyitotta meg első villamospályáját, Trondheim pedig 2019-ben újította fel teljesen a buszállományát. Mivel azonban a nagyvonalú elektromos autós támogatások olcsóbbá tették az autózást, a tömegközlekedés versenyképtelenné vált.

Ráadásul a támogatások lecsökkentették azt a költségvetést, ami elérhető volt a mobilitási projektekhez. Ezen projekteket nagyrészt olyan díjakból fizették, amelyeket egyes utak használatáért szedtek vagy dugódíjakból. A kormány ezen díjak alól aztán mentesítette az elektromos autókat. A norvég városok vezetői  viszont még mindig jelentős erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy az embereket arra ösztönözzék, hogy szálljanak ki az autóikból és csökkentsék a forgalmat. Oslo, az ország fővárosa ezrével épített kerékpárutakat, szélesítette a járdákat és szüntette meg a parkolóhelyeket. Mindent egybevetve óriási baj nincs, de ez egy figyelmeztetés arra, hogy a tömegközlekedés használata még mindig környezetbarátabb, mint bármilyen jármű vezetése.

Érdekelhet még: Nem lehet majd biztosítást kötni elektromos autókra?

Tomasito

Leginkább a technológiai és tudományos témák mozgatnak meg, főleg a blokkláncok és a kriptovaluták technológiai háttere, a valós felhasználási esetek valamint a privacy kapcsán felmerülő lehetőségek érdekelnek. Pénzügy-IT háttérrel bírok, a kriptovaluták mellett elég sok különféle területen építettem tapasztalatot.

Legfrissebb hírek

Ford

Ford: szétszedtünk néhány BYD-t és azóta nem alszunk

A Ford vezetője, Jim Farley egy interjúban nemrég arról beszélt, hogy mérnökeik szétszedték a kínai BYD elektromos autóit, és amit belül találtak, az „sokkoló” volt. Nem hibás kábelezésről vagy rosszul összerakott karosszériáról

Újra hódít a nukleáris energia a világon

Új lendületet kap a világban az atomenergia, ahogy a megújulók korlátai és az energiabiztonság igénye újragondolásra készteti a döntéshozókat. A klímaváltozás elleni küzdelem évtizedei után egyre több ország jut arra a felismerésre,
technológia

Rejtett kütyük, amikről nem is tudtad, hogy léteznek

A modern technológia világában hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy csak a jelen képes bonyolult megoldásokat produkálni, pedig a történelem tele van lenyűgöző, gyakran bizarr szerkezetekkel, amelyeket koruk zsenijei terveztek. A 19. és
műanyag

Mit iszol az üvegből valójában?

Sokan úgy gondolják, hogy az üvegpalack a legegészségesebb választás, ha csomagolt italról van szó. Környezetbarát, nem oldódik bele semmi, és még elegáns is. De egy friss francia kutatás most alaposan megkérdőjelezi ezt
hu_HUHungarian