YouTube azt akarja, hogy fizess vagy kapcsold ki a hirdetésblokkolót

2023.12.10.
Olvasási idő: 3 perc

A YouTube megunta a hirdetéseket megkerülő felhasználók ügyeskedéseit, és bevezetett egy blokkolásgátló funkciót, amely felugró ablakokkal figyelmezteti a felhasználókat, és megszakítja a megtekintési élményt. A hirdetésblokkolókat fejlesztők már dolgoznak a funkció megkerülésén, de úgy tűnik, hogy a YouTube folyamatosan változtatja az észlelési szkriptjeit.

Azok a felhasználók, akik hirdetésblokkolóval használják a YouTube-ot, egy felugró figyelmeztetéssel találják magukat szembe. Az üzenetben az áll, hogy a hirdetésblokkolók nem engedélyezettek az oldalon, és arra kéri a felhasználót, hogy fizessen elő, ha hirdetések nélkül szeretné tovább használni az oldalt. A platform tehát két lehetőséget kínál a felhasználóknak: vagy engedélyezik a hirdetéseket, vagy előfizetnek. Egyelőre azonban a riasztás bezárása után a videók továbbra is megtekinthetők.

„Nagyon komolyan vesszük a lejátszás letiltását, és csak akkor tiltjuk le azt, ha a nézők figyelmen kívül hagyják a hirdetések engedélyezésére irányuló ismételt kéréseket a YouTube-on” – olvasható Oluwa Falodune Google-szóvivő The Verge-nek küldött levelében. „Azokban az esetekben, amikor a nézők úgy érzik, hogy tévesen jelölték meg őket hirdetésblokkolóként, ezt a visszajelzést a felszólításban található linkre kattintva oszthatják meg.”

A YouTube húzásáról rengeteg a panasz a különböző közösségi oldalakon, mivel sokan használnak hirdetésblokkolókat a nyomkövetők és más, az adatvédelmet sértő szkriptek korlátozására. A biztonsági szakemberek már egy ideje arra ösztönzik a felhasználókat, hogy amikor csak tehetik, kerüljék el a hirdetéseket, mert gyakran használják őket olyan kémprogramok, mint a Pegasus.

A hirdetésblokkolók már dolgoznak a megoldáson

Az AdBlock Plus hirdetésblokkoló szerint a YouTube hirdetései „különösen aggasztók sok felhasználó számára”, és néhányuk nem igazán örül annak, hogy sok hirdetés „nyilvánvaló csalásokat” tartalmaz, amelyek akkor is fenn maradnak, ha bejelentik őket a Google-nak.

Az AdBlock Plus azt javasolja, hogy a felhasználók tartsák naprakészen a szűrőlistáikat, hogy a rendszeres frissítések alkalmazva legyenek a bővítményeikre. Ugyanakkor hozzáadhatják a YouTube-ot az engedélyezési listájukhoz is, amely továbbra is blokkolja a hirdetéseket máshol, viszont lehetővé teszi számukra, hogy továbbra is használni tudják a népszerű webhelyet.

Az uBlock Origin hirdetésblokkolóhoz is megosztottak egy megoldást a bővítmény subreddit oldalán. A felhasználóknak frissíteniük kell a bővítményt és annak szűrőjét a gyorsjavításokkal rendelkező legújabb verzióra. A bejegyzés azonban arra figyelmeztet, hogy több hirdetésblokkoló együttes használata vagy a régi tiltólisták használata nem segít.

„A YouTube naponta kétszer módosítja az észlelési szkripteket, ami azt jelenti, hogy még akkor is, ha korábban frissítetted a szűrőt, hamarosan szükség lehet egy másikra. Ezt nem lehet megkerülni, ha továbbra is bejelentkezve szeretnél maradni”– olvasható a bejegyzésben.

A hirdetések jelentős támadási felületet biztosítanak

A rosszindulatú hirdetések blokkolása a jó kiberbiztonsági higiénia alapvető eleme, és a Cybersecurity and Infrastructure Security Agency (CISA) is ajánlja:

„A hirdetésblokkoló szoftver megakadályozza a különböző típusú hirdetések megjelenését, vagy teljesen eltávolítja őket, csökkentve a rosszindulatú hirdetések vagy a rosszindulatú webhelyekre való átirányítás kockázatát. Egy gyakori hirdetésblokkolási technika a webböngésző-bővítmények használata, amelyek lehetővé teszik a szervezetek számára, hogy testre szabják és szabályozzák az online hirdetések megjelenését. A CISA arra ösztönzi a szervezeteket, hogy értékeljék azokat a megoldásokat, amelyek lehetővé teszik a rosszindulatú hirdetések blokkolását.”

A YouTube algoritmusa ugyanakkor adatvédelmi szempontból is problémás lehet, mivel kémprogramnak minősülhet, ami sérti a magánélet védelmét. A kérdést már vitatják az adatvédelmi szakemberek, és ha az Európai Bizottság szerint is sérti a hatályos adatvédelmi törvényeket, akkor bizony meg kell változtatniuk a funkciót, sőt, pénzbírsággal is számolhatnak.

Érdekesen a Brave böngészőt használóknál továbbra sincs ilyen probléma.

GT

Tartalom- és szövegíróként, illetve fordítóként dolgozom, főleg az informatika, az üzleti etika és a vállalati képzések területén. Folyamatosan bővítem ismereteimet és alapos kutatást végzek, hogy a legnaprakészebb információkkal szolgálhassak cikkeimben.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian