Titkos manőverrel menekítettek ki egy repülőt Ukrajnából

2023.12.22.
Olvasási idő: 2 perc

Egy Boeing felszállt Ukrajnában, átrepült az ország felett, hogy Franciaország és Spanyolország határán szálljon le. Ez a december 19-i az első felszállása a gépnek azóta, hogy az ukrán légteret biztonsági okokból lezárták a polgári légi járművek előtt. A repülőgép 2022. február 24., a háború kitörése óta nem szállt fel, és csodával határos módon sikerült épségben megúsznia a bombázások és a fegyveres összecsapások ellenére.

A néma felszállás

Az utat a gépet használó cég és a nyomkövető oldalak információi is megerősítik. Az Ur-Azr lajstromjelű Boeing 777-300-as az AerCap, a világ vezető repülőgép-kölcsönző cégének tulajdonában van, de az ukrán Skyline Express légitársaság használta (bár Azur Air felirattal). A főváros Boriszpil repülőtérről helyi idő szerint reggel 9 óra körül szállt fel, utasok és rakomány nélkül. Az eljáráshoz még az ukrán légiforgalmi irányítók segítségét sem vették igénybe, hiszen az akció titkos volt.

A román határig a kétfolyosós gép – amelyet általában interkontinentális utakra használnak – kikapcsolt jeladókkal repült, hogy ne váljon az oroszok vagy tévedésből az ukránok célpontjává, ráadásul nagyon alacsonyan, 3700 méter körüli magasságban. A pilóták csak helyi idő szerint 10 óra 21 perckor kapcsolták be a rendszereket, amint átlépték a romániai határt. Ekkor a Boeing 740 kilométer/órás sebességgel haladt, majd utazómagasságba emelkedett. Az útvonalat közvetlenül az Eurocontrol, a kontinens égboltját felügyelő európai ügynökség engedélyezte.

Az ukrán repülőgép 11.55-kor landolt a franciaországi Tarbes-Lourdes-Pyrenees repülőtéren, ahol az egyik fő repülőgép-parkolóhely található. A Ch-Aviation szerint az említett Boeing piaci értéke közel 36 millió dollár. A Kijev-Boriszpil repülőtérről a Skyline Express üzemeltetőjének kérésére ún. műszaki utat hajtottak végre – erősítette meg az ukrán létesítménygazdálkodási vállalat a Facebookon.

A december 19-i repüléssel ötre emelkedett az Ukrajnából a háború kezdete óta kimenekített kereskedelmi repülőgépek száma. Az első a Windrose légitársaság Atr-72-ese volt, amely 2022 áprilisában indult Lvivből. Ezután a Wizz Air magyar fapados légitársaság egy Airbus A320-asán volt a sor 2022 szeptemberében. Majd a Sky Up egy Boeing 737-ese 2023 áprilisában, és a SmartLynx egy Airbus A330-asa júniusban. De több tucatnyi repülőgép még mindig arra, hogy az ukrán repülőterekről épségben kijusson.

Ez a cikk is érdekelhet: Rejtély az űrben: egy furcsa kínai repülő jeleket küldött a Földre

Andrea

Szenvedélyesen érdekel a világ sokszínűsége – szeretek utazni, felfedezni új kultúrákat, zenéket, filmeket és történeteket. Lelkes vagyok a tudomány, technológia, állatvilág és az inspiráló élettörténetek iránt. Szívesen merülök el különféle országok érdekességeiben, legyen szó társadalmi jelenségekről vagy hétköznapi csodákról. Hiszek abban, hogy a világ megértéséhez nyitottság és kíváncsiság kell – ebből nekem van bőven.

Legfrissebb hírek

Oroszország virtuális

Oroszország virtuális drónharcterekre edzi a legénységet

A modern háborúk a pixelek világába költöztek. Oroszország hadserege most egy virtuális harctéren neveli a következő generáció drónpilótáit, amely valós időben integrálja a drónokat, robotokat, AI-elemeket és valós helyszínű szimulációkat. Az oroszországi
BMW iX3

Íme az elektromos jövő legfenntarthatóbb crossoverje

A BMW iX3 a márka eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású modellje. Az új Neue Klasse platform mérnökei már az első lépéstől arra törekedtek, hogy minden szinten csökkentsék a környezeti terhelést: az anyagválasztástól az akkumulátorig,

Veszélyben a magánélet – mindent látni akar a YouTube

Újra az adatgyűjtés kiterjesztésével próbálkozik a big tech. Ezúttal a YouTube a ludas, éppen egy új AI-alapú korhatár-ellenőrző rendszer bevezetését tervezi, ahol egy szelfi alapján ellenőriznék a felhasználók életkorát. A vállalat szerint
WHO

Kik pénzelik valójában a WHO-t? Egyre több a kérdőjel 

A világjárványok, globális egészségügyi veszélyhelyzetek és a vakcinák jövője kapcsán gyakran halljuk a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet nevét. De vajon ki finanszírozza ezt a világszinten befolyásos szervezetet? Egy a BMJ Global
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél