Az európai elektromos autó hájpnak a feltörekvő országok fizetik meg az árát

2024.01.06.
Olvasási idő: 2 perc

Európa, Kína és az USA készen áll az elektromos meghajtásra, de ennek a feltörekvő országok fogják megfizetni az árát.

Európa, az USA és Kína készen áll az elektromos autózásra. A verseny az elektromos autókért még csak most kezdődik. Egy kérdés azonban sokakat foglalkoztat: hová kerül a több százmillió Euro 4-es vagy annál szennyezőbb motorral felszerelt autó? A válasz: a fejlődő országokba. Tehát a környezetvédelem álcája alatt a problémát egyszerűen áttolják más nyakába. Habár a bolygó része Afrika, Kelet-Európa és Dél-Amerika is, a nyugat-európai és amerikai politikusok csak azzal törődnek, hogy ezek a régi gépkocsik ne náluk szennyezzék a levegőt.

A belsőégésű autók – a világon összesen 1,4 milliárd van forgalomban, szemben a mindössze 26 millió elektromos autóval – többsége elhagyja Európát, Kínát és az Egyesült Államokat, és Dél-Amerika, Ázsia, Kelet-Európa és a fejlődő országok felé veszi az irányt, amelyek egyfajta gyűjtőtégelyként funkcionálnak.

Már ma is a világ lakosságának mintegy negyede olyan országban él, ahol az autók legalább 50 százaléka a fejlett gazdaságokból származó használt jármű. A feltörekvő országok növekvő függősége a behozott használt járművektől számos kihívást jelent, nemcsak gazdasági szempontból, hanem a környezeti fenntarthatóság és a biztonság szempontjából is.

Nőhet a használt járművek exportja

A használt járművek fő exportőrei a feltörekvő országokba Európa, Japán, Korea és Észak-Amerika voltak. Jelentős váltás van azonban folyamatban, mivel Kína arra készül, hogy az ágazat egyik főszereplőjévé váljon, miután a kormány 2019-ben bejelentette, hogy első alkalommal engedélyezi a használt autók exportját.

A használt járművek egyik fő problémája a gyakran megkérdőjelezhető minőség. Sok importált jármű régi, rossz állapotban van, és mindenekelőtt nagy mennyiségű légszennyező anyagot bocsát ki. A nyugati országokból 2023-ban behozott autók mintegy negyede nem felel meg a kibocsátási előírásoknak, például az Euro 3-as vagy annál alacsonyabb normáknak, ami veszélyezteti az egészséget és hozzájárul a környezet romlásához. Az elektromos meghajtásra való átállás miatt ezer számra zúdulnak majd az elavult járművek ezekbe a fejlődő országokba.

A Nemzetközi Közlekedési Fórum, röviden ITF szerint a probléma összetett, azonban olyan kulcsfontosságú intézkedések végrehajtásával, mint a jobb nyomon követhetőség, a használt elektromos autók népszerűsítése és az autók műszaki állapotára vonatkozó szigorú kritériumok elfogadása, hatékonyan kezelhető. A nemzetközi intézet szerint csak átfogó és együttműködő megközelítéssel lehet biztosítani a nemzetközi használtjármű-kereskedelem fenntartható jövőjét.

Különösen a használt autók nyomon követhetőségét határozzák meg döntő lépésként a hatékony export- és importkorlátozások bevezetése és egyúttal a szóban forgó járművek minőségének javítása érdekében.

Andrea

Közgazdászként mindig is érdekelt a pénzügyek világa. 2016-ben ismerkedtem meg a bitcoinnal, azóta pedig a mindennapi életem részévé váltak a kriptovaluták. 2019-ben csatlakoztam a BitcoinBázishoz íróként, 2020 óta pedig a portál főszerkesztője vagyok. Ismereteimet igyekszem folyamatosan bővíteni és minél többet megtudni a kriptovalutákról, a mögöttes technológiáról és a gyakorlati használhatóságukról.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél