260 dollár volt a Ford T-modellje, mégis többet kellett érte dolgozni

2024.01.07.
Olvasási idő: 1 perc

1924-ben 260 dollárért árulták a Ford T-modelljeit. Ma egy új Nissan Versa (a legolcsóbb autó az amerikai piacon) ezzel szemben 16.290 dollárba kerül. Bár a Versa jóval drágább, az emberek mégis jobban megengedhetik maguknak. 1924-ben egy kékgalléros munkás fizetése 51 cent volt óránként. Ez azt jelenti, hogy egy T-modell 510 munkaórájába került.

Az Egyesült Államokban ma egy kétkezi munkás átlagosan 36,50 dollárt keres óránként – egy új Nissan így 446 munkaórájába kerül. Ezzel 64 órával „olcsóbb”, mint egy T-modell. Ebben az összehasonlításban tehát 12,5%-kal olcsóbban juthatunk hozzá ma egy új autóhoz.

A fenti példa természetesen nem teljesen pontos: nem vettük ugyanis figyelembe megnövekedett vagyoni egyenlőtlenségeket, vagyis hogy az átlagfizetés ma kevésbé tükrözi azt az összeget, amit a dolgozók valóban megkapnak munkájukért cserébe.

A Ford egy 1911-ben gyártott T-modellje „mászik” fel egy YMCA-központ (Young Men’s Christian Association) lépcsőjén. Forrás: a Ford hivatalos oldala.

Ez azonban csak egy kis része a történetnek. Az autók ma már gyorsabbak, biztonságosabbak, kényelmesebbek, erősebbek és megbízhatóbbak, mint bármikor. (Bár ez utóbbi még ma is vita tárgyát képezi). Mindez a kreatív és szabad piac eredménye.

A T-modell korának egyik legnagyobb innovációja volt. 1908 és 1924 között az ára 850 dollárról 260 dollárra csökkent, ahogy Henry Ford és csapata hatalmas volumenben kezdte el legyártani a járműveket. Mindazonáltal minden egyes új kocsival valami újat is tanultak a mérnökök, amely aztán az alacsonyabb árakban, a magasabb bérekben és a nagyobb profitban is szépen megmutatkozott. Ford felismerte, hogy a tudás az a forrás, ami aztán az elemeket és az ötleteket értékké transzformálja.

Bár a megszerezhető tudás határtalan, az erőforrásaink korlátozottak. Megtalálni a tudásgörbét és átadni magunkat az új felfedezések nyújtotta élményeknek – így tudjuk segíteni az emberi faj virágzását, hogy szabadon teremthessünk új dolgokat – ez az, ami a modern kori gazdaságot végső soron meghatározza és előrelendíti.

Winterbrn

2017-ben kezdtem el kriptovalutákkal foglalkozni a CoinColorsnál. A BitcoinBázison – kisebb-nagyobb megszakításokkal – 2019 óta tevékenykedem szerkesztőként. Széles körű tapasztalattal rendelkezem a kriptovaluták, a blokklánc-technológia és a fintech világában. Hiszek a Bitcoin elsőbbrendűségében, de nem tartom magam Bitcoin-maxinak. Fő érdeklődési területem a blokklánc-technológia és annak valóélet-beli felhasználása.

Legfrissebb hírek

elhízás elleni csodaszer

Jön az új elhízás elleni szupergyógyszer?

Az elhízás elleni gyógyszerek piaca egy újabb, sok szempontból meghatározó jelölttel bővül. Az Eli Lilly retatrutide nevű, három hormon hatását egyszerre utánzó injekciója a III. fázisú vizsgálatok első eredményei alapján a jelenleg